تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۹۷۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد علوم آب مطرح کرد:
درمان مقطعی سدگتوند با مدیریت مخزن/ترسالی به کمک سد آمد
درمان مقطعی سدگتوند با مدیریت مخزن/ترسالی به کمک سد آمد

  یک استاد علوم آب گفت: EC خروجی مخزن سد گتوند به پایین دست آن در طول سه سال گذشته حدود ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میکروموس بر سانتیمتر بوده و صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مدیران این سد در خصوص کاهش EC خروجی این سد صحیح است.

مهدی قمشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین شرایط رخ‌داده در سد گتوند و اعمال مدیریت مخزن در این سد، اظهار کرد: با مدیریت مخزن می‌توان میزان EC آب خروجی از مخزن سد را کنترل کرد اما در این زمینه باید میزان صدمه‌ای که این مساله به پایین دست سد وارد می‌کند را نیز لحاظ و پس از آن با توجه به بررسی شرایط نسبت به مدیریت مخزن اقدام کنیم.

وی افزود: در سال‌های سیلابی و ترسالی‌ها مانند سال گذشته می‌توانیم مقداری از شوری آب را به پایین‌دست هدایت کنیم و این کار را به شکلی انجام دهیم که کمترین صدمه به پایین دست مخزن سد وارد شود و در پایین دست با آبی با EC پایین مواجه شد.

این استاد دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در سال‌های آبی نرمال و یا در زمان‌هایی که شرایط بارندگی‌ها کمتر از نرمال باشد، رها کردن شوری آب مخزن سدها به پایین دست ضررهای بسیاری را برای مردم و همچنین اراضی منطقه خواهد داشت.

نتایج مصرف آب با EC بالا بررسی شود

قمشی ادامه داد: زمانی که آب با شوری بالا از مخزن سد رهاسازی شود، این آب صرف کشاورزی، شرب، بهداشت و صنعت می‌شود و لطمه‌های بسیاری را به این بخش‌ها وارد می‌کند. این مساله باید از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج آن ارزیابی شود.

وی بیان کرد: اگر در سال‌های پیش رو شاهد ترسالی و شرایط مطلوب آبی باشیم، مدیریت مخزن می‌تواند راهکار خوبی برای حل مشکل شوری آب در سد گتوند باشد. این کار باید به موقع و با دقت انجام بگیرد تا بتوان شوری آب این سد را کنترل کرد.

مدیریت مخزن راهکار بلندمدت علاج سد گتوند نیست

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: مدیریت مخزن، برای بلندمدت نمی‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل شوری آب در سد گتوند باشد و راهکاری مقطعی و برای سالیان محدود است. برآوردها در خصوص انتقال شوری از سازند آغاجاری-گچساران به مخزن حداقل حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش‌بینی شده است و از این رو باید گفت که بحث مدیریت مخزن راهکاری کوتاه مدت برای حل مشکل شوری آب در سد گتوند است و احتمال اینکه بتواند در بلندمدت مساله سد گتوند را حل کند بسیار کم است.

قمشی با اشاره به آخرین شرایط اعلام شده از سوی مدیران سد گتوند در خصوص کاهش EC آب خروجی از مخزن این سد گفت: EC خروجی مخزن سد گتوند به پایین دست آن در طول سه سال گذشته حدود ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میکروموس بر سانتیمتر بوده و صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مدیران این سد در خصوص کاهش EC خروجی این سد صحیح است. البته این آب زمانی که به شهر اهواز می‌رسد به دلیل ورود پساب‌های مختلف به درون آن به حدود ۲۵۰۰ میکروموس بر سانتیمتر می‌رسد.

EC خروجی سد گتوند کاهش داشته است

وی ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از این سد EC خروجی این سد ۱۴۰۰ میکروموس بر سانتیمتر بود اما اکنون با مدیریت انجام گرفته در مخزن این سد، شاهد کاهش شوری آب در این سد هستیم. این مدیریت مخزن انجام‌شده اقدام خوبی برای کاهش شوری آب بوده که البته یکی دیگر از دلایل موثر بودن این راهکار، بحث ترسالی در طول سال‌های اخیر است که به این موضوع کمک شایانی کرده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مدیریت مخزن و ترسالی و پرآبی سال‌های اخیر در کنار یکدیگر عامل کاهش EC آب در سد گتوند هستند. همچنین در طول سال‌های گذشته تلاش شده تا شوری در پشت سد نگه داشته شود و رهاسازی نشود. این مساله نیز دیگر عاملی است که باعث کاهش شوری آب در خروجی مخزن شده است.

قمشی با اشاره به اینکه نگه داشتن شوری آب در پشت سد در طول بلند مدت کار صحیحی نیست، هشدار داد: حجم شوری که در پشت سد دپو می‌شود، در درازمدت می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آب خروجی از سد به وجود بیاورد. این مساله می‌تواند شرایطی را رقم بزند تا دیگر نتوان EC آب خروجی سد را کنترل کرد.

آخرین وضعیت سد گتوند از زبان مدیرعامل آب و نیرو

  بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد آخرین وضعیت سد گتوند، روز گذشته به ایسنا گفت: چند سال پیش دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه بی‌طرف در حوزه سد گتوند تحقیقاتی را انجام داد که نتیجه آن نیز به ما دیکته شد و از آن زمان تاکنون مدیریت مخزن صورت گرفته است و در پی اقدامات انجام شده میزان شوری آب تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که قرارداد دیگری را نیز منعقد کرده‌ایم که مدیریت کل مخزن در بحث شوری مورد توجه است که اطراف دریاچه کار می‌شود و تا کنون مورد خاصی مشاهده نشده است و به راحتی مخزن کنترل می‌شود، افزود: با اقدامات انجام شده میزان EC خروجی از ۱۳۰۰ به ۱۱۰۰ میکروموس بر سانتیمتر کاهش یافته است، حتی در برخی مواقع این عدد به ۸۰۰ یا ۹۰۰ میکروموس بر سانتیمتر نیز می‌رسد و باید گفت که آب کاملا کنترل‌شده به پایین دست منتقل می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار