تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۹۷۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:
لزوم راه‌اندازی مراکز پروازی اورژانس هوایی در مناطق صعب‌العبور خوزستان
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم افزایش تعداد بالگردهای اورژانس هوایی خوزستان، گفت: با توجه به صعب‌العبور بودن برخی مناطق خوزستان و فاصله با مرکز استان، به دو مرکز ایستگاه پروازی در بهبهان و ایذه نیاز داریم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در مراسم رونمایی از یک فروند بالگرد اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که امروز (۲۷ بهمن‌ماه) در پردیس دانشگاه انجام شد، اظهار کرد: اورژانس هوایی خوزستان از سال ۸۶ با استفاده از بالگردهای نظامی در موارد بسیار خاص، برای انتقال بیماران حاد به مراکز درمانی راه‌اندازی شد که هزینه آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین می‌شد و در مقاطعی به کرات تعطیل و مجددا راه‌اندازی شد.

 وی افزود: در سال ۹۳ و با شروع طرح تحول نظام سلامت، اورژانس هوایی به صورت یکی از بسته‌های ویژه این طرح به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم و با رعایت حداقل استانداردها، سازماندهی و هزینه آن از محل طرح تحول سلامت تامین شد که ماموریت‌های آن بسیار محدود و در حدود ۲۰ ماموریت در سال بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۸ با برنامه‌ریزی منظم، استفاده از بالگرد برای انجام رسالت و ماموریت‌های محوله به حداکثر رشد خود رسید و در ۱۰ ماهه نخست امسال تعداد ماموریت‌های هوایی به ۱۲۰ سورتی پرواز افزایش پیدا کرد.

ابول‌نژادیان بیان کرد: با توجه به لزوم ارائه هر چه بهتر خدمات، تصمیم گرفته شد با به کارگیری یک فروند بالگرد دو موتوره اروپایی پیشرفته‌تر که دارای سرعت عمل بیشتر، محدودیت پروازی کمتر و امکان پرواز در شریط کوهستانی و بحرانی است، در راستای ارائه خدمات و نیل به اهداف عدالت در سلامت، گام‌های بلندی برداشته شود.

وی افزود: به همین منظور برای چابک‌سازی و افزایش توان، سرعت و تعداد پروازها و نیز برای پاسخگویی به ماموریت‌های جاده‌ای و ترافیکی، بیماران حاد قلبی و مغزی و انتقال به موقع مادران باردار، پیگیری‌های لازم انجام شد و با موافقت و حمایت سازمان اورژانس کشور یک فروند بالگرد غیرنظامی به دانشگاه علوم پزشکی اهواز اختصاص یافت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این بالگرد حداکثر ۵ دقیقه پس از اعلام ماموریت، تیک‌آف کرده و قابلیت پرواز در مناطق شهری، جاده‌ای، کوهستانی و بیابانی را دارد.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: برای تکمیل چرخه اورژنس هوایی خوزستان، به دو بالگرد دیگر نیز نیاز داریم که پیگیری در این زمینه در حال انجام است تا بتوانیم برای جابه‌جایی بیمارانی که باید با بالگرد به مراکز درمانی منتقل شوند، از اورژانس هوایی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به صعب‌العبور بودن برخی مناطق خوزستان و فاصله با مرکز استان، به دو مرکز ایستگاه پروازی در بهبهان و ایذه نیاز داریم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار