تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۷۳۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت متن:
طرح گوره به جاسک ۲۵ درصد پیشرفت داشته است
  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ( متن)گفت: طرح انتقال نفت از گوره به جاسک ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون ۲۰۰ کیلومتر لوله برای انتخابات تولید شده است.

 تورج دهقانی دوشنبه شب در حاشیه بازدید بیژن زنگنه وزیر نفت از خط تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت : در حال حاضر در شرکت فولاد اکسین با استفاده از ظرفیت های داخلی توانایی خود را برای تولید ورق ترش جهت استفاده در طرح گوره به جاسک بالا برده ایم  که در شرایط کنونی یکی از اقدامات اساسی برای تحقق شعار سال است.

وی افزود: در طرح گوره به جاسک  قرار است یک هزار کیلومتر لوله ۴۲‌ اینچ مورد استفاده قرار گیرد که به این منظور قراردادی بین نفت ، فولاد اکسین و شرکت های لوله سازی منعقد و بخش عمده ای از ورق های مورد نیاز نیز تولید شده است .

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: شرکت فولاد اکسین در این طرح به عنوان حلقه میانی تولید بوده و حلقه اول نیز توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می شود؛ ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید و سپس لوله سازان داخلی این ورق ها را به لوله تبدیل می کنند.

وی تصریح کرد : پیشرفت و موفقیت های این طرح به برنامه ها، زمان بندی و کارکرد شرکت فولاد اکسین بستگی دارد؛ این شرکت تاکنون برای پیشبرد اهداف این طرح تلاش خوبی داشته و تعهد تولید ۲۵ هزار تن ورق عریض درماه را عملی کرده است.

دهقانی تصریح کرد: اکنون روند اجرایی طرح گوره به جاسک به صورت مطلوب در حال انجام است  اما با تلاش بیشتر می توانیم بر سرعت کار افزوده و سریعتر این پروژه بزرگ را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت : همچنین ساخت ۵۰ عدد پمپ را در اختیار سه سازنده برتر داخلی قرار داده ایم که هم اکنون نیز این پمپ ها در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: همچنین ۱۵ پیمانکار اجرایی در بخش های مختلف پهنه یک هزار کیلومتری این طرح با تنان ظرفیت مشغول به کار هستند .

وی اظهار داشت: جوشکاری این لوله ها نیز از دی ماه امسال آغاز شده  که این شتاب باید حفظ شود تا از برنامه های زمان بندی مورد نظر عقب نمانیم .

دهقانی گفت: بخش زودهنگام طرح گوره به جاسک اکنون به ۵۰ درصد رسیده و این نوید را می دهیم که در سال آینده به بهره برداری برسد.

یکی از برنامه های وزارت نفت به منظور توسعه مکران و استفاده از فرصتهای آن در طرح های وزارت نفت، احداث خط لوله گوره به جاسک برای انتقال نفت خام سبک و سنگین کشور و با هدف تنوع بخشی به راههای صادرات نفت بوده است.

اقدامات طرح ساخت خط لوله گوره- جاسک شامل مطالعات طراحی بنیادی و امکان سنجی آن در اواخرسال ۹۴ و نیز اقدامات عملی طراحی بنیادی آن در ابتدای سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۶ به پایان رسید.

کارفرمای اصلی طرح شرکت مهندسی و توسعه نفت (از مجموعه شرکت ملی نفت ایران) و مدیریت طرح بر عهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران (از مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش) است.

 سرمایه لازم برای اجرای کل این طرح ۲ میلیارد دلار برآورد و از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

طرح انتقال نفت از گوره به جاسک یک بسته کامل شامل پروژه های ساخت یک خط لوله و هشت ایستگاه در مسیر آن، ساخت ۲۰ مخزن به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه و ساخت تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار