تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۹۷۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دو سوم بیماران سکته مغزی به خدمات توانبخشی نیاز دارند
  مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: مطالعات نشان می‌دهد دوسوم بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند به خدمات توانبخشی نیاز دارند تا به جامعه برگردند.

  محمدتقی جغتایی سه‌شنبه در حاشیه افتتاح بخش بازتوانی بیماران سکته حاد مغزی در بیمارستان گلستان اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد: توانبخشی بخشی از نظام سلامت است و بیشتر افراد مبتلا به بیماری نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

وی افزود: از جمله بیماران سکته مغزی که ازشایع‌ترین بیماران حوزه  نورولوژی به شمار می روند به این خدمات نیاز دارند و در کشور ما هر سال ۱۵۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند.

جغتایی با اشاره به اینکه در سکته مغزی ۲ رویکرد اهمیت دارد گفت: هرچه سریع تر باید مداخله شود و بیماران در اسرع وقت به بیمارستان اعزام شده و مداخلات اولیه درمانی صورت گیرد و سپس انجام خدمات توانبخشی اهمیت دارد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی ادامه داد: هدف از خدمات توانبخشی برگرداندن فرد به جامعه است تا از نظر حرکتی و ذهنی بازتوانی شود.

وی اظهار داشت: بیماران قطع عضو، ضربه مغزی یا نخاعی،  سوختگی، اختلال تکاملی، فلج مغزی، اوتیسیم، ام اس، پارکینسون، سرطان، آلزایمر و سکته های قلبی و مغزی از مهمترین گروههای نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

جغتایی اضافه کرد: سکته‌های مغزی از آن دسته بیمارانی هستند که به درمان توانبخشی خوب پاسخ می‌دهند.

 ۶۰ درصد تجهیزات توانبخشی در داخل تولید می‌شود

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی در ادامه در خصوص تجهیزات توانبخشی گفت: ۶۰ درصد تجهیزات توانبخشی در داخل تولید می شود و بقیه نیاز به واردات دارند اما اما متاثر از تحریم ها شده است.

وی بیان کرد: کارگروهی در وزاتخانه تشکیل داده ایم که با کمک دانشگاههای مهندسی بتوانیم تجهیزات را در داخل تولید کنیم و توان تولید بیشتر تجهیزات در داخل وجود دارد.

جغتایی توضیح داد: اولویت وزارتخانه در حوزه توانبخشی تهیه شناسنامه های خدمت، پروتکل‌های ارائه خدمت، و طراحی تکنولوژی های جدید توانبخشی، و زیر پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی بدون پوشش بیمه ای از جمله اولویت ها است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی در خصوص برنامه های سفر یک روزه خود به اهواز گفت: بازدید از بخش توانبخشی بیمارستان ابوذر اهواز، کلینیک شکاف کام و لب، بازدید از دانشکده توانبخشی و نشست با هیات رییسه از دیگر برنامه‌ها تعیین شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار