تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۹۷۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت‌نفت در سیل خوزستان با تمام وجود پای کار آمد
 استاندار خوزستان  با بیان اینکه هر موضوعی از استان را که با وزارت نفت مطرح کرده‌ایم حل شده گفت: در سیل فروردین خوزستان و زلزله‌ مسجدسلیمان، وزارت نفت با همه وجود پای کار آمد و همه بضاعت و امکاناتش را برای دفاع از این استان بسیج کرد.

غلامرضا شریعتی عصر سه شنبه در جلسه بررسی اقدامات شرکت نفت در سیل فرودین خوزستان و زلزله مسجد سلیمان در استانداری خوزستان بیان کرد: به جرات می‌توان گفت در هیچ زمانی وزارت نفت را مانند سیل خوزستان در خدمت به این استان ندیدیم.

وی افزود : زمانی که عهده‌دار مسئولیت استانداری خوزستان شدم جریان حادثه آتش سوزی پتروشیمی ابوعلی در ماهشهر رخ داد که همان زمان با وزیر نفت دیداری داشتم و وی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح زیرساخت های مناطق حاشیه ای اهواز در مدت ۲ سال اختصاص داد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در سیل خوزستان شرکت نفت و شرکت‌های پتروشیمی کمک‌های خوبی داشتند لذا امیدوارم اقدامات زیرساختی بهتری در ماهشهر برای متوازن کردن منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرکت مهندسی و توسعه نفت در سیل بهمن ۹۷ در منطقه رُفیّع با امکانات کامل و با پذیرش مسوولیت به  کمک ما آمد؛ در  سیل فروردین ۹۸ نیز شرکت مناطق نفتخیز جنوب، نفت اروندان و مهندسی نفت به طور کامل پای کار ایستاند و نگذاشتند با وجود سیل هزار ساله در کرخه و سیل چند صد ساله در دز، هیچکدام از زیرساخت‌های شهری تخریب شود؛ این امر تنها با گسیل امکاناتی که از سوی نفت و همچنین دستگاه های دیگر میسر شد.

شریعتی بیان کرد: سیل گذشته، پس از پیوستن سه حوضه آبریز کرخه، دز و کارون شهر اهواز را نیز تهدید و در خطر جدی قرار داد، اما این خطر با ساخت سیل‌بند ۲۵ کیلومتری در حدود ۵۲ ساعت رفع شد، و این امر جز با تلاش شرکت نفت و ملی حفاری امکان پذیر نبود و اگر آنها نبودند اهواز با مشکل جدی رو به رو می‌شد.

وی ادامه داد: پس از سیل نیز پشتیبانی خوبی از سوی شرکت نفت صورت گرفت و در تعمیر مدارس، تجهیز مدارس و نوسازی کامل آنها اقدام شد البته در حوزه نوسازی و بازسازی مراکز بهداشتی، کند عمل شد اما این کار نیز به زودی سرعت بخشیده می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: کمک ۵۱۰ میلیارد ریالی مجموعه نفت برای تکمیل ۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله مسجدسلیمان از دیگر اقدامات نفت بوده است؛ همچنین بازسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی درمدت زمان سه سال از دیگر کمک های مجموعه نفت بوده که کار به سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به تخلیه آب از مزارع کشاورزی در پی سیل اخیر، گفت: تخلیه آب از مزارع به نحوی بود که در بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از ۲۰۰ هزار هکتار زمین آبگرفته در مناطق سیل زده، کشت تابستانه انجام شد.

ضرورت احداث پایگاه مهارآتش ویژه صنعت در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات خوزستان در حوزه آتش‌سوزی‌ها است گفت:با توجه به فرسوده بودن لولهها و خطوط نفت به طور مرتب با حوادث آتس‌سوزی رو به رو می شویم، لذا خوزستان به پایگاه مهار آتش مجهز صنعتی نیاز دارد.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد آتش‌سوزیها در کشور متعلق به خوزستان بود اما هنوز امکانات آبپاش هوایی و بالگرد ابپاش در این استان وجود ندارد که تهیه آن ضروری است.

وی بیان کرد: خوزستان استانی است که با مشکلات عدیده زیرساختی روبه رو است و به تنها چیزی که امید دارد نفت است، انتظار  میرود شرکت نفت در کنار چاههای نفت خود به تکمیل زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌‎ها که در سیل خوزستان در کنار خوزستان ایستاد و همکاری کرد مجموعه وزارت نفت در این استان بود، اگر کمک شرکت نفت نبود در خیلی بخش‌ها نمی‌توانستیم بازسازی را تمام کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت در زمان سیل ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات در بهمن ۹۷ و ۲ هزار دستگاه ماشین آلات در فرودین ۹۸ به منظور پیشگیری و احداث سیل بند به صحنه آورد و سهم به سزایی را در کنار دیگر دستگاه ها به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد:تعمیر و تجهیز مدارس در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال، تعمیر و تجهیز مراکز و خانه‌های بهداشت در حدود  ۴۰۰میلیارد ریال، تامین آهن آلات برای بنیاد مسکن، از جمله تعهدات نفت در مناطق سیل زده است.

وی همچنین گفت: وزارت نفت برای بازسازی و نوسازی زلزله تیر امسال مسجدسلیمان، ۵۱۰ میلیارد ریالی کمک بدون عوض از طریق تسهیلات بانک برای ۵۰۰ واحد نیمه تمام،  فروش مازاد منازل مسکونی نفت برای تامین اعتبار پروژه‌های مذکور و خسارت دیده از زلزله، جابه جایی یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی شهرک هوانیروز مسجدسلیمان و جابه جایی ۱۰ هزار واحد مسکونی کمک و مشارکت کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار