تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۹۷۴۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جامعه جهانی عزم خود را برای مبارزه با دوپینگ جزم کرده است
 سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این‌که در المپیک یکی از مهمترین چالش‌های دنیا، بحث دوپینگ است، گفت: در حال حاضر کشور روسیه به خاطر همین موضوع دوپینگ از حضور در بازی‌های المپیک معلق شده است و این نشان می‌دهد جامعه جهانی عزم خود را برای مبارزه شدید با دوپینگ جزم کرده است و مقابل هرگونه رانت و لابی مقاومت می‌کند.

مهرزاد خلیلیان در مجمع سالانه هیات پزشکی ورزشی خوزستان که امروز (۳۰ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: هیچ استانی، شاخصه‌های خوزستان از نظر جغرافیایی، تنوع اقوام، زیست محیطی و آب و هوایی را ندارد و تمام کشور مدیون خوزستان است زیرا این استان دین خود را ادا کرده است.

وی در ادامه با بیان این‌که قلب سیستم پزشکی ورزشی، کمیته خدمات درمانی آن است، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای کل کشور نیز ایجاد مراکزی است که خدمات بهتر و به روزتر ارائه دهند زیرا دنیا منتظر ما نمی‌ماند.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به شعار این فدراسیون "ورزش پشتیبان ورزش قهرمانی و سلامت همگانی"، افزود: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کشور در حال ورزش کردن هستند که البته این ورزش‌ها انواع مختلفی در دو بخش آقایان و بانوان هستند و این نشان می‌دهد که مدل فنی و اجرایی ما یک مدل خاص است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به قطر نیز عنوان کرد: در این سفر قراردادی در خصوص آزمایشگاه کنترل دوپینگ آن‌ها منعقد کردیم. همان طور که می‌دانید در این کشور یک مرکز مدرن درمانی هم وجود دارد که قهرمانان بزرگ دنیا مانند نیمار به آن‌جا می روند و شاید ما نیز در آینده بتوانیم چنین مرکزی را در این جا داشته باشیم.

خلیلیان در ادامه گفت: همچنین با پیشنهاد مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، مقرر شد طرح مرکز پزشکی ورزشی در خود این استان آماده شود. امیدوارم طرح‌های اولیه، نهایی و جزییات آن نیز مصوب شود.

وی با بیان این‌که نخبه‌های ورزشی ما وارد المپیک می‌شوند، افزود: در المپیک نیز یکی از مهمترین چالش‌های دنیا، بحث دوپینگ است. همانطور که می‌دانید "وادا" قبلا ایران را یکی از مراکز معتبر از نظر آموزشی می‌دانست و به ما امتیازهای ویژه‌ای داده بود و خوشبختانه طی چند وقت اخیر نیز ارتباطات گسترش پیدا کرده است و به ما امکان فعالیت داده‌اند و ممکن است طرح "پاسپورت زیست شناختی" را در کشور اجرا کنیم. در حال حاضر روسیه به خاطر همین موضوع دوپینگ از حضور در بازی‌های المپیک معلق شده است و این نشان می‌دهد جامعه جهانی عزم خود را برای مبارزه شدید با دوپینگ جزم کرده است و مقابل هرگونه رانت و لابی مقاومت می‌کند.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این‌که خوزستان فقط یک منطقه زرخیز نفتی و کشاورزی نیست، گفت: در این‌ جا بیشترین استعدادهای فوتبال، وزنه‌برداری، دو و میدانی و شنا وجود دارد و این برای اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان و هیات پزشکی ورزشی استان یک فرصت است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: وظیفه ما پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی است و مسلما یکی از مهمترین چالش‌های قهرمانان ما آسیب‌دیدگی‌ها هستند و بر این اساس نیز ماموریت ما این است که اگر ورزشکاران و همچنین مربیان و داوران کشور و خوزستان، دچار مصدومیت یا آسیب‌دیدگی شدند، آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. مهمترین کار ما رساندن ورزشکار به میدان مسابقه است. در بخش سلامت همگانی نیز کارهای جدیدی همچون تشکیل "کمیته سلامت" را آغاز کرده‌ایم.

خلیلیان گفت: باتوجه به این‌که در خوزستان بیش از ۲۲۰ هزار قهرمان ورزشکار داریم، یکی از مهمترین اهداف ما سلامت جامعه است و در حال طراحی‌های جدید هستیم تا با ورزش آن‌ها را سلامت‌تر و امید به زندگی آن‌ها را نیز بیشتر کنیم.

وی افزود: باتوجه به استعدادها و باشگاه‌های بسیار در استان خوزستان، هیات پزشکی ورزشی خوزستان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان، بازرسی‌های زیادی از باشگاه‌ها داشته‌اند. استفاده از مکمل‌ها ایرادی ندارد ولی وقتی با مواد نیروزا عجین می‌شوند، هم خطرات جانی دارد و حتی ورزشکارانی را داشته‌ایم که فوت شده‌اند و هم این‌که در درازمدت، فرد دچار بیماری‌هایی چون پارکینسون، دیابت و آلزایمر می‌شود. بنابراین از تمام ورزشکاران می‌خواهم که با ارائه ورزش پاک و جوانمردانه در میادین قهرمانی شرکت کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار