تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۹۷۶۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رسانه ها به شایعات پیرامون کرونا دامن نزنند
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: رسانه‌ها از دامن زدن به شایعات پیرامون ویروس کرونا دامن نزنند و اخبار مربوطه را از دانشگاه علوم پزشکی دزفول پیگیری کنند.

امید بن عباس روز یکشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود: به همه رسانه ها تذکر داده شده از شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب در فضای مجازی جدا خودداری کنند.
وی پیشنهاد کرد یک قرارگاه موقت با مدیریت واحد در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تشکیل و موارد لازم در کمیته‌های مختلف بررسی شوند. 
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول اظهار داشت: یک تیم برای بازرسی از اماکن پرجمعیت تهیه شود تا اقدامات لازم درخصوص گندزدایی و ضدعفونی‌ صورت گیرد.
وی افزود: نحوه درست شستشوی دست در مکان‌های پرتردد و دستشویی‌ها نصب شود و شهرداری‌ها اقدام به ضدعفونی کردن اماکن عمومی، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و وسایل عمومی کنند. 
بن عباس گفت: مکان‌های پرتردد مانند دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، زندان و دیگر مکان‌های عمومی بازرسی و آموزش‌های لازم بهداشتی ارائه شوند.
وی با تاکید بر لزوم اجرای مصوبات نشست شورای سلامت شهرستان دزفول افزود: کرونا یک ویروس سرمادوست است و با گرم شدن هوا روند رشد آن کاهش می‌یابد لذا اطلاعات دقیق از طریق پایگاه‌های وزارت بهداشت اطلاع رسانی می‌شود. 
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: با توجه به اینکه موردی از بیماری کرونا در دزفول ثبت نشده نیازی به ملتهب کردن جامعه نیست، اگر در کشور روند توسعه این ویروس ادامه یابد تمهیدات لازم اتخاذ خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم اجتناب از برگزاری نمایشگاه، همایش و تجمع افزود: فروش ماسک و مایع دستشویی با همکاری صنعت، معدن و تجارت و تنظیم بازار مدیریت شود تا احتکار نشود و با قیمت گزاف به فروش نروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: سرماخوردگی بیماری است که با عمل بیش از ۳۰۰ نوع ویروس بروز می‌کند که گروهی از این ویروس‌ها کرونا ویروس‌ها هستند. 
یوسف پریدار با بیان اینکه کرونا ویروس باعث عطسه، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد می‌شود، افزود: سال ۲۰۱۹ تعدادی بیمار با نارسایی حاد تنفسی در چین پیدا شد که مشخص شد علت آن کرونا ویروسی است که جهش ژنتیکی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد این بیماری شبیه کرونا ویروس قبلی و ۳۰ درصد متفاوت با آن است، گفت: این کرونا ویروس در بدن خفاش زندگی می‌کند که شانس ابتلای آن بالاست و ماندگاری آن خارج از سطح زنده بین ۴ تا ۱۱ روز است.

پریدار با اشاره به کشندگی کم کرونا اظهارداشت: کشندگی این ویروس کمتر از ۲ درصد است یعنی ۹۵ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند متوجه بیماری خود نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه افرادی که به ووهان چین سفر کرده‌اند مضنون به این بیماری هستند، افزود: نخستین گزارش‌ها از ابتلای کرونا در ایران با مرگ ۲ نفر در قم ثبت شد؛ تاکنون ۲۸ مورد ابتلا در ایران ثبت شده که ۶ نفر فوت شده اند این در حالی است که آمار فوتی‌ها با آمار جهانی مطابقت ندارد و برای ۶ مورد فوتی باید ۳۰۰ بیمار ثبت می‌شد.

مردم برای پیشگیری از کرونا از تجمع‌ غیرضروری خودداری کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس باید از تجمع‌های غیرضروری خودداری کنند.

شاپور مسعودی‌فر افزود: بیماری‌های نوپدید نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند که البته این نگرانی‌ها خوب است ولی اگر از کنترل خارج شود باعث تنش‌های اجتماعی خواهد شد.
وی ادامه داد: درصد اندکی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و پزشکان براساس شواهد بالینی بیمار اقدام به ارجاع به بیمارستان خواهند کرد.
مسعودی‌فر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بیماران ترخیص و در منزل مراقبت می‌شوند، گفت: خانواده‌هایی که بیمار دارند و قرار است از آنها مراقبت کنند باید آگاهی کاملی در خصوص این بیماری و مراقبت‌های لازم از بیمار داشته باشند. 
وی افزود: با توجه به انتقال بیماری‌های تنفسی از طریق سطوح و زنده ماندن این ویروس بین ۲ تا ۱۱ روز خارج از بدن باید از تماس با سطوح آلوده خودداری شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار داشت: بیمار مبتلا به کرونا باید ماسک بزند و فاصله خود را با دیگر افراد رعایت کند؛ افراد سالم نیز باید از تماس با سطوح جلوگیری کنند.
وی درخصوص تعطیلی مدارس نیز گفت: ضرورتی برای تعطیل کردن مراکز آموزشی و مدارس نیست و در صورتی که شرایط ایجاب کند درخصوص تعطیلی تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌شود.
مسعودی‌فر به مردم توصیه کرد از تجمع‌های غیرضروری و شرکت در همایش‌ها خودداری کنند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی گفت: در حال حاضر ۳۳ کشور از جمله ایران درگیر کرونا ویروس هستند و تاکنون ۱۳۳ مورد ابتلا به کرونا در کره جنوبی ثبت شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: برای تماس با سطوح، آموزش های لازم در ادارات و سازمان‌ها داده شود و سازمان‌هایی که اماکن عمومی مانند اتوبوسرانی دارند اقدامات لازم برای گندزدایی و ضدعفونی را انجام دهند. 
وی افزود: آموزش شستشوی دست‌ها از همه موارد ضروری‌تر است و اطلاعات لازم در این خصوص باید از طریق کارشناسان بهداشتی ارائه شود.
مسعودی‌فر با تاکید بر لزوم راه اندازی ایستگاه‌های اطلاع رسانی در مراکز تجمع گفت: ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی در مراکز پر تجمع مانند سبزقبا و هایپرمارکت‌ها راه اندازی و آموزش‌های لازم به مردم داده شود.

بروز کرونا در چین و به دنبال آن در ایران موجی از نگرانی در بین شهروندان ایجاد کرده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار