تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۹۷۶۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آماده‌باش برای دستگاه‌های اجرایی خوزستان
  مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر آماده باش‌بودن کل استان در مدت فعالیت سامانه بارشی جدید گفت: همه فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان از یکشنبه شب تا عادی شدن شرایط به صورت آماده‌باش کامل هستند و حق خروج از محل خدمت را بدون هماهنگی ندارند.

کیامرث حاجی زاده شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌هایی که در چند روز گذشته از سوی سازمان مدیریت بحران و اداره کل هواشناسی استان و کشور صادر شد همگی تجمیع و از سوی ستاد مدیریت بحران خوزستان این اخطاریه ها و هشداریه‌ها داده شد.

 وی افزود: ما تجربه سیل بهمن ۹۷ و سیل فرودین ۹۸ در حوضه‌های آبریز خوزستان را داشتیم بدین منظور کارگروه مقابله با سیلاب را در مرداد امسال تشکیل دادیم؛ شرح وظایف دستگاه ها مشخص، و اخطارها و هشدارهای لازم صادر شده است. برای ترمیم و احداث سیل‌بندها از سوی استاندار خوزستان تعیین تکلیف شد؛ برای لایروبی‌ها نیز دستورات و تذکراتی داده شد و کار لایروبی نیز در برخی مکان‌ها شروع شد اما باید جدی تر انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: موضوع سیلاب در پایان امسال، بارها به دستگاه‌های مختلف گوشزد شده تا استان در صورت وقوع سیلاب غافلگیر نشود و دستگاه‌های متولی بتوانند سیلاب را مدیریت کنند؛ همچنین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با توجه به اهمیت موضوع،پیش از برگزاری انتخابات برگزار شد و دستور داده شد که دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

وی ادامه داد: سامانه بارشی جدیدی فعالیت خود را از دوشنبه آغاز میکند که این سامانه  تقویت شده و بیشتر آن در حوضه آبریز کرخه، کارون و دز اتفاق می‌افتد اما بازه زمانی آن کوتاه و عمده بارش‌های آن  براساس پیش‌بینی هواشناسی در دوشنبه شب تا اوایل چهارشنبه هفته جاری است.

حاجی زاده بیان کرد: برای مدیریت سدهای خوزستان از مرداد گذشته پیگیری‌ صورت گرفته و پس از آن نشست‌های شورای آب و برق خوزستان  و نامه نگاری‌ بسیاری صورت گرفت و در اخرین نشستی که ۲ روز پیش با سازمان آب و برق استان  پیرامون این موضوع برگزار شد اعلام شد که بالای هشت و نیم میلیارد متر مکعب در سدهای کارون بزرگ، دز و کرخه فضای خالی وجود دارد.

وی ادامه داد:بنابر گزارشی که سازمان آب و برق خوزستان داده، سیلاب بالا دست براساس پیش بینی هواشناسی خوزستان قابل کنترل است هر چند معتقدیم در حوضه سد دز باید مراقبت بیشتری صورت گیرد، چراکه سد دز یک حوزه تک سدی در حوضه رودخانه دز  است و رسوبات زیادی نیز در آن است اما به طور کلی توجه بیشتری باید نسبت به آن صورت گیرد؛ البته سد دز هم اکنون بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب فضای خالی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود:دستگاههایی همچون امداد و نجات و هلال احمر،اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و... به ویژه در مناطق سخت‌گذر باید آمادگی کامل داشته باشند و از  هم اکنون ماشین آلات‌ آنها به مناطق مورد نظر اعزام شود.

وی با اشاره به امکان وجود آبگرفتگی در برخی مناطق شهری مانند اهواز، آبادان، کارون و خرمشهر با توجه به تجربه بارندگی آذر امسال گفت: برای جلوگیری از این مورد تذکرات لازم به شهرداری‌های مناطق مختلف و در معرض خطر و همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب داده شده، و باید ماشین آلات و پمپ‌ها را از هم اکنون نصب  و مستقر کرده باشند چراکه احتمال آبگرفتگی باز هم وجود دارد.

حاجی زاده ادامه داد: بنا بر پیش بینی هواشناسی بارش بین ۲۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی در مرکز خوزستان وجود دارد که اگر پیش بینی درست باشد در برخی مناطق آبگرفتگی رخ می‌دهد.

  یک سامانه بارشی به همراه بارش های شدید از اواسط روز دوشنبه هفته جاری تا اواخر چهارشنبه ( پنجم تا هفتم اسفندماه ۹۸) وارد استان خوزستان می شود که بنابر پیش بینی هواشناسی  احتمال سیل آسا بودن آن در حوضه‌های آبی خوزستان می‌رود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار