تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۹۷۶۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت بازاریابی برای صادرات خرمای خوزستان
 عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در شعبه خوزستان از رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواست برای معرفی محصول خرمای صادراتی خوزستان همکاری کنند.

 امیررضا منصوری با اشاره به نگرانی از مازاد تولید محصول خرمای استعمران در استان خوزستان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در برداشت سال آینده این محصول با استقبال کم کارخانه‌های بسته بندی خرما رو به رو شویم.

وی ادامه داد: این امر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در فهرست سیاه FATF به‌وجود آمده و عملا بازارهای صادراتی این محصول خرما که ارز آوری مناسبی را برای کشور داشته در حال از بین رفتن است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در فصل برداشت به دلیل استقبال نکردن کارخانه‌های بسته‌بندی، خرمای خوزستان به صورت تضمینی و با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری شود، گفت: قطعا این روش علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن منابع دولتی می‌شود به ضرر و زیان کشاورزان منجر خواهد شد.

عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در خوزستان یادآور شد: برای جلوگیری از این امر نیاز است تا رایزن‌های تجاری سفارتخانه‌های عضو اتحادیه اوراسیا به کمک صادرات محصول خرمای استان خوزستان بیاییند.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توان بازارهای جدیدی برای صادرات این محصول با ارزش استان شناسایی کرد و در این رابطه از استاندار خوزستان درخواست می‌شود تا زمینه ارتباط با رایزن‌های تجاری را فراهم کند.

منصوری خاطرنشان کرد: درخواست دیگری که از مجموعه مدیریت اقتصادی استان وجود دارد، اعمال و اختصاص مشوق‌های مناسب صادراتی در حوزه خرما است.

عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در خوزستان تصریح کرد: از هم‌اکنون برقراری عوارض گمرکی برای صادرات خرما در فروردین و اردیبهشت سال آینده مشکلات و نگرانی‌های جدی به‌وجود آورده که در این رابطه لازم است تا دولت نسبت به آن تجدید نظر کند.

سازمان توسعه تجارت ایران اخیرا در نامه ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

بر اساس آمار اعلام شده ۵۰ درصد از سهم صادرات کشور متعلق به خرمای خوزستان است که به کشورهای مختلف از جمله امارات، قزاقستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، تاجیکستان، چک، لهستان، سنگاپور، رومانی و کانادا صادر می‌شود.

صادرات خرما در سال حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار