تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۹۷۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به "کرونا" در سالن‌های ورزشی
 رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان با بیان این‌که استفاده از وسایل ورزشی در باشگاه‌ها می‌تواند باعث انتقال بیماری "کرونا ویروس" شود، گفت: انتقال این ویروس از دست آلوده و دهان به راحتی می‌تواند صورت بگیرد و باتوجه به عمر طولانی این ویروس، افرادی که در اماکن ورزشی می‌روند، حتما باید از وسایل فردی مثل دستکش و ماسک استفاده کنند و پیش از استفاده از وسایل ورزشی و پس از آن نیز دست‌های خود را به صورت کامل بشویند.

منصور روزدار  اظهار کرد: بیماری کرونا ویروس جدید یا همان ووهان، یک بیماری ایجاد شده با ژنوم جدید است. سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی ویروسی ریه دلایل زیادی دارند که می‌توانند ایجاد سرماخوردگی و در نتیجه آنفلوآنزا کنند.

وی ادامه داد: بیماری کرونا تغییر شکل یافته آن تاکنون جهان را دو سه بار دچار عارضه کرده است؛ یک مورد آن بیماری ریوی ناشی از سارس بود که اپیدمی آن کنترل شد و کشتار زیادی نداشت. مرحله بعدی آن سندرم تنفسی آسیای شرقی بود که این نیز برطرف شد. ویروس جدید آن در ووهان چین بروز پیدا کرد و با توجه به این‌که این ویروس می‌تواند مشکل‌ساز باشد، لازم است که برخوردهای مناسبی در رابطه با آن صورت بگیرد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: مشخصات خاص این ویروس، این است که کرونا دوران مخفی طولانی یعنی دوره دو هفته‌ای دارد که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به آلودگی افراد زیادی شود و این نیز مهم‌ترین جزء این بیماری است. این بیماری خیلی خطرناک نیست، مگر در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای، ریوی، تنفسی و ضعف ایمنی هستند که در این افراد می‌تواند عارضه بیشتری را ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز در مورد این ویروس، پژوهشی مبنی بر این‌که به مدت چند هفته زنده می‌ماند، صورت نگرفته است اما انتظار می‌رود که در فصول گرم کنترل شود. در هر صورت با توجه به این‌که کرونا ویروس یک بیماری مبهم است، هنوز اقدام درمانی مناسبی برای آن وجود ندارد، اما پیشگیری از آن راحت، و کافی است که فرد دست‌های خود را پس از برخورد به اشیا به مدت 20 ثانیه به صورت کامل شستشو دهد، ضمن این‌که استفاده از ماسک‌های فیلتردار نیز موثر است. همچنین اگر فردی علائم بیماری را دارد، حتما باید در خانه بماند و در صورتی که مشکوک به بیماری باشد، به دستورات مرکز بهداشتی توجه داشته باشد.

روزدار گفت: در صورتی که در یک محیط بسته، یک فرد مبتلا به این بیماری وجود داشته باشد، ممکن است 50 نفر ظرف مدت یک ساعت دچار آن شوند. بنابراین توصیه به افراد این است که بهداشت فردی و محیطی را به خوبی رعایت کنند. اگر فردی هم علائم حادی همچون تنگی نفس شدید پیدا کند، لازم است که بستری شود و درمان‌های ویژه صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که تجمع مهم‌ترین عامل بروز خطر بیماری کرونا است، گفت: بنابراین تا زمانی که بتوانیم شرایط پیک بیماری را کنترل کنیم، بهتر است که برگزاری مسابقات و تجمعات ورزشی را نیز لغو کنیم تا پیک بیماری را پشت‌سر بگذاریم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان همچنین با بیان این‌که استفاده از وسایل ورزشی در باشگاه‌ها می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود، افزود: انتقال این ویروس از دست آلوده و دهان به راحتی می‌تواند صورت بگیرد و همانطور که گفتم این ویروس، عمر طولانی دارد و افرادی که در اماکن ورزشی می‌روند، حتما باید از وسایل فردی مثل دستکش و ماسک استفاده کنند و پیش از استفاده از وسایل ورزشی و پس از آن، دست‌های خود را به صورت کامل بشویند و هنگام فعالیت ورزشی از نوشیدن و خوردن خوراکی‌ها بپرهیزند.

روزدار عنوان کرد: به هر حال مردم با رعایت بهداشت و بدون هراس می‌توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. این بیماری مهلک نیست و شاید آن‌چه بیشتر باعث ایجاد خطر کند، ترس از بیماری است. مردم باید صبر داشته باشند و تحمل کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار