تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۹۷۶۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرار روبه‌جلوی شهرداری اهواز در پاسخگویی به دغدغه‌های کرونایی
 یکی از مهمترین راهکارهای کاهش دغدغه مردم درخصوص ابتلا به ویروس کرونا اطلاع رسانی و همچنبن انجام اقدامات پیشگیرانه است، در این میان شهرداری اهواز بی توجه به لزوم آگاهی بخشی به شهروندان، در فراری رو به جلو از مردم خواسته اند به دلیل وجود نداشتن زیرساخت های مناسب اهواز خود را برای آبگرفتگی خیابان ها آماده کنند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر ابتلای ۲ نفر در شهر قم به ویروس کرونا باعث داغ‌تر شدن این خبر بین مردم ایران شد، از آن روز تاکنون با انتشار اخبار مرتبط با آمار مبتلایان به این ویروس، توصیه های پزشکی و البته برخی شایعات موجی از نگرانی بین مردم ایجاد شده است.

در استان خوزستان نیز اگرچه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است اما به دلیل هراس خانواده از ابتلای خود و فرزندانشان مدارس مقاطع مختلف در روز یکشنبه به دلیل عدم حضور بسیاری از دانش آموزان در کلاس های درس به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از آن مسئولان استان با برگزاری یک جلسه مدارس و دانشگاه های استان را تا پایان هفته تعطیل اعلام کردند.

مطابق بند ۴ قانون ۵۵ شهرداری ها  مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با مؤسسات وزارت بهداری در آبله کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه ازجمله وظایف شهرداری ها است.

قیام برخی شهرداری ها علیه کرونا

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا پیشگیری است از این رو در نشست شورای سلامت استان خوزستان و همچنین شورای سلامت شهرستان اهواز وظایفی برای دستگاه ها و سازمان های مختلف درخصوص آموزش خودمراقبتی شهروندان، ضدعفونی و پاکسازی محیط و همچنین نصب بنر در نقاط مختلف شهر تعیین شده است.

در این میان وظایف سازمانی مانند شهرداری به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان نسبت به سایر دستگاه ها به مراتب حساس‌تر و خطیرتر است، در همین راستا شهرداری کلانشهرهایی نظیر تهران، تبریز و مشهد اقدام به ضدعفونی ایستگاه های اتوبوس، ناوگان حمل و نقل عمومی، سرویس های بهداشتی و اماکن عمومی کرده اند.

عدم پاسخگویی شهرداری اهواز

در اهواز اما باوجود مصوبه شورای سلامت شهرستان اهواز مبنی بر الزام شهرداری به این اقدامات اما مسئولان شهرداری حتی حاضر به پاسخگویی در این خصوص به خبرنگاران و شهروندان نیستند و مشاهدات عینی سطح شهر نیز نشان می دهد تاکنون اقداماتی همچون نصب بنر در سطح شهر برای آگاهی بخشی شهروندان انجام نشده است.

اگرچه شهرداری اهواز چندی پیش برای موارد بحرانی اقدام به تعیین سخنگو کرد اما وی نیز پاسخگویی به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص برنامه‌های شهرداری برای مقابله با ویروس کرونا در سطح اماکن عمومی را موکول به تشکیل یک نشست خبری با رسانه ها در چند روز آینده کرد.

این عدم پاسخگویی شفاف درحالی است که امروز سایت شهرداری اهواز به نقل از سخنگوی شهردار اهواز بدون اشاره به دغدغه این روزهای مردم، از شهروندان خواسته تا به دلیل مشکلات ساختاری و اشکال در طراحی شهری اهواز خود را برای پیامدهای بارندگی روزهای اخیر آماده کنند.

فرماندار اهواز نیز روز گذشته در صحبت با رسانه ها شهرداری اهواز را موظف به ضدغفونی کردن اماکن عمومی کرده است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز درخصوص مصوبات این شورا به خبرنگار ایرنا گفت: در نشست روز گذشته شورای سلامت شهرستان اهواز موضوعات مختلفی برای مقابله با شیوع ویروز کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

مهرداد شریفی افزود: شهرداری اهواز موظف شده است تا ظرف مدت یک هفته نسبت به آموزش کارگران جمع آوری کننده زباله، ئبازیافت، کارکنان حوزه حمل و نقل عمومی همانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی اقدام کند.

وی بیان کرد: آموزش مهارت های شست وشوی صحیح دست ها به کارکنان، نصب بنرهای آموزشی در بیلبوردها دراماکن عمومی نظیر سرویس های بهداشتی و سالن های ترمینال از دیگر وظایف شهرداری اهواز است.

شریفی درخصوص لزوم جمع آوری مراکز عرضه کننده قلیان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: یکی از مهم ترین راه های انتقال بیماری های ویروسی همچون کرونا شیلنگ قلیان است.

مصرف قلیان، زنگ خطر شیوع کرونا

وی ادامه داد: وظیفه جمع آوری این عرضه کنندگان در سطح پارک ها با شهرداری اهواز است که امیدواریم همانند اقدامی که با همکاری بهداشت غرب، نیروی انتظامی، مقامات قضایی و شهرداری اهواز در پارک دولت برای جمع آوری عرضه کنندگان قلیان شد در سایر نقاط شهر نیز صورت گیرد.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز یادآور شد: شهروندان نیز باید برای سلامتی خود ارزش قائل شوند و از مصرف قلیان به ویژه در این روزها پرهیز کنند، زیرا مصرف قلیان های مشترک زنگ خطری برای سلامتی آنها تلقی می شود.

وی از مردم خواست اخبار مرتبط با ویروس کرونا را از منابع معتبر همچون سایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیگیری و به شایعات توجه نکنند، همچنین سامانه ۱۹۰ نیز آماده پاسخگویی به سوالات مردم در این خصوص است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در همین راستا از شهرداری اهواز خواسته است که کلاس های آموزشی برای پاکبان ها و زباله گردها باید برگزار شود.

فرهاد ابول نژادیان افزود: از جمله دستور العمل های شورای سلامت این است که از شهرداری درخواست شده که سرویس های بهداشتی اماکن عمومی گندزدایی و ضدعفونی شوند و مایع دستشویی داشته باشند، همین تکالیف از فرودگاه، پایانه های مسافربری و راه آهن نیز باید خواسته شند و همه سازمان ها باید از پرسنل خود مراقبت کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (دوشنبه) گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسید. تاکنون مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در خوزستان مشاهده نشده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار