تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۹۷۶۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسوول سازمان آب و برق استان عنوان کرد:
سدهای خوزستان توان مهار سیلاب پیش‌بینی شده را دارند
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در ۴۸ ساعت آینده بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای استان شود، گفت: احتمال اینکه در بالادست سدهای دز، کرخه و کارون با سیلاب مواجه شویم، بسیار زیاد است.

داریوش بهارلویی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام‌شده در خصوص وقوع سیلاب در استان خوزستان اظهار کرد: پیروی پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط سازمان هواشناسی کشور و استان خوزستان، دو سیستم بارشی برای خوزستان پیش‌بینی شد که یکی از این سیستم‌های بارشی از ۳۰ بهمن ماه در استان آغاز و باعث ایجاد روان‌آب‌هایی در برخی از نقاط استان شد اما این روان‌آب‌ها چندان موثر نبودند و مشکل خاصی را برای مردم و سدهای استان ایجاد نکردند.

پیش‌بینی وقوع سیلاب در بالادست حوضه‌های آبریز استان

وی با اشاره به آغاز فعالیت دومین سیستم بارشی پیش‌بینی شده برای استان در ساعات پایانی امروز، افزود: این سیستم بارشی از امروز در سطح حوضه‌های آبریز دز، کرخه، کارون و با شدت کمتری در حوضه‌های مارون و زهره فعال خواهد شد و در این زمینه انتظار داریم در ۴۸ ساعت آینده شاهد بارش‌های بسیار شدیدی باشیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌هایی که از ابتدای سال آبی با هدف به حداقل رساندن ریسک‌پذیری سیلاب انجام شده است، ظرفیت خالی در سدهای استان ایجاد شد. در این زمینه هم‌اکنون حدود ۸.۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در سدهای استان وجود دارد. در حوضه کرخه حدود ۲ میلیارد متر مکعب، در دز حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب، در کارون حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب و در حوضه مارون حدود ۷۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی وجود دارد.

سدهای استان قابلیت مهار سیلاب پیش‌بینی شده را دارند

بهارلویی عنوان کرد: سیستم بارشی شدیدی که از اواخر امروز در خوزستان فعال می‌شود، باعث افزایش شدید ورودی آب به سدهای استان خواهد شد. در این زمینه احتمال اینکه در بالادست سدهای دز، کرخه و کارون با سیلاب مواجه شویم، بسیار زیاد است و انتظار داریم تا بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب در طول مدت زمان ۴۸ ساعت آینده وارد سدهای استان شود.

وی ادامه داد: بر اساس مدل‌های هیدرولوژیکی، برآورد و پیش‌بینی می‌کنیم که در طول ۱۰ روز آینده شاهد آورد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب در حوضه دز، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعبی در حوضه کرخه و حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعبی در حوضه کارون باشیم. در ۴۸ ساعت آینده حجم سنگینی از آب وارد سدهای استان خواهد شد اما سدهای استان قابلیت مهار این سیلاب را دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در حوضه‌هایی که نیاز بوده، تاکنون نسبت به افزایش خروجی سدها اقدام شده است اما این افزایش خروجی منجر به سیلاب در پایین‌دست سدها نشده و صرفا براساس ظرفیت تاب‌آوری رودخانه این میزان خروجی تنظیم شده است. با توجه به اینکه در حال ورود به فصل بهار که یکی از فصول سیلابی است قرار داریم، باید تراز سدها به شکلی کنترل شود که در آن زمان نیز بتوانیم دبی خروجی سدها را کنترل کنیم.

بهارلویی با بیان اینکه آمادگی مقابله با سیلاب را داریم، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با سیلاب انجام شده و در این زمینه برنامه هر سد نیز مشخص است. به لحاظ ستادی همه واحدهای مقابله با سیلاب در آماده‌باش کامل هستند و امیدواریم بتوانیم سیلاب به هر میزانی که باشد آن را مهار کنیم.

مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند

وی ادامه داد: سدهای استان همه حوضه‌ها را کنترل نمی‌کنند. در پایین‌دست سدها نیز بارش‌هایی رخ خواهد داد و این بارش‌ها ممکن است موجب آبگرفتگی‌هایی شود. در این زمینه از همه مردم درخواست داریم تا از نزدیک شدن به رودخانه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

بهارلویی با اشاره به پیش‌بینی وقوع سیلاب در استان لرستان گفت: سیلابی که از استان لرستان به سمت خوزستان جاری می‌شود، سدهای کرخه و دز را متاثر می‌کند. در این زمینه سد کرخه با حدود ۲ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی و سد دز با حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب حجم خالی، توان مقابله با سیلاب لرستان را دارند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار