تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۹۷۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به مقابله با کرونا خبر داد:
لغو برخی اعمال جراحی / تعطیلی درمانگاه‌ها برای کاهش تردد / ۲ آزمایشگاه آماده پذیرش بیماران
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت مقابله با کرونا در خوزستان از لغو برخی اعمال جراحی و تعطیلی درمانگاه‌های تخصصی بیمارستانی برای کاهش تردد به بیمارستان‌ها خبر داد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست خبری امروز دوشنبه (۵ اسفندماه) که با موضوع کروناویروس در علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به محض گزارش مواردی از بیماری حاد تنفسی ناشی از کروناویروس در کشور، همه اقدامات لازم، علامت هشدار و شرایط نارنجی در سطح کشور برقرار شده است. پیش از گزارش موارد ابتلا به کروناویروس در کشور، اتباع چینی در مبادی ورودی هنگام ورود به ایران، افرادی که به چین سفر کرده بودند یا اتباع چینی شاغل در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بررسی می‌شدند اما با گزارش ورود این ویروس به کشور، شرایط تغییر کرد.

وی با اشاره به تلاش جهت بیماریابی، گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ بهمن‌ماه) دو مورد فوتی ناشی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از کروناویروس گزارش شد و پس از آن، تعریف موارد بیماری تغییر کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه افرادی که به کروناویروس مبتلا شده‌اند، به چین سفر نکرده بودند و در ایران نیز با تبعه چینی برخورد نکرده بودند، احتمال بر این شد که ذرات آلوده وارد کشور شده و این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بیمارستان رازی اهواز، معین کرونا در خوزستان

وی ادامه داد: پس از آن مقرر شد با توجه به وضعیت مطرح شده در هر استان، تمهیداتی اندیشیده شود تا در صورت گزارش موردی از ابتلا به کروناویروس، بیمارستان‌های معین تعریف شوند. وظیفه این بیمارستان‌ها این است که موارد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا یا کروناویروس را پایش کنند. در این راستا، بیمارستان رازی اهواز در خوزستان به عنوان بیمارستان معین تعیین شده است. در بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز بخش‌هایی به عنوان معین برای پذیرش بیماران مشکوک به آنفلوآنزای نوع B و کرونا پیش‌بینی شده است.

برای انتقال بیمار مشکوک به کرونا از آمبولانس خصوصی استفاده نکنید

ابول‌نژادیان با بیان اینکه چهار دستگاه آمبولانس نیز برای انتقال بیماران مشکوک به بیمارستان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: باید توجه کرد که برای انتقال بیمار مشکوک به آنفلوآنزای نوع B یا کرونا ویروس به مراکز درمانی نباید سراغ آمبولانس خصوصی رفت.

وی گفت: ما برای ایجاد اطمینان بیشتر، آمبولانس‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ایم و اگر بیمار مشکوکی با این آمبولانس‌ها منتقل شود، آمبولانس در همان بیمارستان رازی گندزدایی و سپس خارج می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در شهرستان‌ها نیز آمبولانس جداگانه برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است و با اولین بیمار مشکوکی که این آمبولانس‌ها به بیمارستان رازی اهواز منتقل می‌کنند، آمبولانس از چرخه فوریت‌های پزشکی بیمارستان خارج و گندزایی می‌شود و تا پایان وضعیت اضطراری، هیچ بیمار دیگری با این آمبولانس به مراکز درمانی منتقل نمی‌شود. همه این اقدامات برای اطمینان از پیشگیری از انتشار این ویروس است.

لغو برخی جراحی‌های الکتیو / تعطیلی درمانگاه‌های بیمارستانی

وی گفت: برخی اعمال جراحی الکتیو در بیمارستان‌ها لغو شده‌اند تا تردد به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

ابول‌نژادیان افزود: درمانگاه‌های شلوغ نیز تعطیل شده‌اند؛ مثلا درمانگاه چشم‌پزشکی بیمارستان امام اهواز به حالت تعطیل درآمده است و اعلام کرده‌ایم تنها موارد اورژانسی به درمانگاه مراجعه کنند زیرا تجمع بیماران در این درمانگاه زیاد است.

وی تصریح کرد: تعداد پزشکان در اورژانس‌های بیمارستان‌ها افزایش یافته است تا تجمع مردم کاهش یابد زیرا اگر بیماری سرفه کند و موارد بهداشتی را رعایت نکند، می‌تواند منبع آلودگی باشد. بخش‌های ICU بیمارستان‌ها نیز تجهیز شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حوزه آموزش نیز آموزش‌های لازم به پرسنل داده شده و پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است تا اطمینان‌بخشی و آرامش مردم حاصل شود و روش‌های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی نیز آموزش داده شوند.

دو آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه، آماده پذیرش بیماران مشکوک به کرونا

وی بیان کرد: همکاران ما در حوزه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مسئولیت تجهیز آزمایشگاه ویروس‌شناسی را نیز به عهده گرفته‌اند و دو آزمایشگاه ویروس‌شناسی آمادگی پذیرش این بیماران را انجام می‌دهند.

ابول‌نژادیان ادامه داد: از بیماران مشکوک به ابتلا به کروناویروس، دو نوع آزمایش اخذ می‌شود که یکی از این نمونه‌ها برای بررسی کروناویروس و دیگری نیز برای تشخیص آنفلوآنزای نوع B  است. در صورتی که مورد ابتلا به آنفلوآنزا مثبت باشد، بیمار از ایزوله و قرنطینه خارج می‌شود. خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس گزارش نشده است.

علائم مشترک آنفلوآنزا نوع B و کووید-۱۹

وی با اشاره به تشابه علائم آنفلوآنزا نوع B و کووید-۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا) تصریح کرد: سرفه، تب، تنگی نفس و ضعف عضلانی، از علائم آنفلوآنزای نوع B و بیماری کرونا هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا پیش از انتشار کروناویروس، بیماران دارای این علائم، مبتلا به آنفلوآنزای نوع B محسوب می‌شدند اما اکنون با توجه به اینکه ویروس کرونا وارد کشور شده، برای احتیاط همه افرادی که این علائم را دارند، بررسی می‌شوند. بنابراین اگر عنوان کنیم که فردی مشکوک به کرونا است، به معنی ابتلای فرد به ویروس نیست بلکه ممکن است مبتلا به آنفلوآنزا نوع B‌ باشد.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه قدرت انتشار کروناویروس بسیار زیاد است، بیان کرد: این ویروس تا ۹ روز می‌تواند زنده بماند، در حالی که سایر ویروس‌ها زمانی که از بدن خارج می‌شوند، تا مدت کوتاهی زنده می‌مانند.

نباید موجب تشویش مردم شویم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم آرام‌سازی شرایط، گفت: نباید موجب تشویش مردم شویم. مردم به آرامش روانی نیاز دارند و حتما در صورت گزارش مورد مثبت ابتلا به کرونا ویروس، موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد و چیزی برای پنهان کردن نداریم.

وی در خصوص تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی بیان کرد: در استانی که آلودگی به این ویروس گزارش نشده، تعطیل کردن موجب مسافرت به استان‌های دیگر می‌شود و در پی این مسافرت‌ها، ممکن است آلودگی از استان دیگر به خوزستان منتقل شود.

در شهری که آلودگی وجود ندارد، تعطیل کردن توجیه علمی ندارد

ابول‌نژادیان گفت: استانی که به کروناویروس آلوده می‌شود، باید قرنطینه شود نه تعطیل. ما برای اطمینان تنها تجمعات، همایش‌ها و گردهمایی‌ها را تا پایان اسفندماه تعطیل کرده‌ایم اما برای رفع دغدغه مردم، مراکز آموزشی نیز تا پایان هفته جاری تعطیل شده است. در شهری که آلودگی وجود ندارد، تعطیل کردن توجیه علمی ندارد.

وی در خصوص زمان فروکش این ویروس، بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم حد و مرز شیوع این بیماری تا چه زمانی است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار