تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۹۷۷۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازآفرینی بافت تاریخی دزفول با نیم نگاهی به کاشان
  کارشناس ارشد معماری و عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت: بافت تاریخی دزفول به دلیل رویارویی با امکانات امروز و فناوری‌های پیشرفته از نظر کالبدی و عملکردی ناکارآمد است ولی می‌توان با نیم نگاهی به اقدامات انجام شده در بافت تاریخی کاشان، این بافت را بازآفرینی کرد.

مهسا صادقی عطار افزود: بافت تاریخی هر منطقه نشان‌دهنده‌ هویت و اصالت مردم آن منطقه است بنابراین باید توجه، نگهداری و حفاظت شود.

وی تداوم استفاده از بافت و ابنیه تاریخی را بهترین راه حفاظت از آن دانست و اظهارداشت: برای تداوم بافت تاریخی می‌توان از نوسازی و بهسازی مرتبط با جنبه‌های کالبدی بنا و یا اقدامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با جنبه‌های غیرکالبدی بنا استفاده کرد.
این کارشناس ارشد معماری با بیان اینکه دزفول بافت تاریخی غنی و ارزشمندی دارد که گویای اصالت مردم این شهرستان است، گفت: مطالعه در بافت تاریخی دزفول، مرمت و احیای بناها و بازسازی و بهسازی بافت تاریخی این شهر از جمله فعالیت‌های میراث فرهنگی در چند سال‌ گذشته بوده است.
وی افزود: تاکنون اقدامات زیادی برای بهبود بافت تاریخی دزفول انجام شده ولی متاسفانه پاسخگوی نیازهای این بافت ارزشمند نبوده‌اند.

صادقی عطار گفت: روند رو به گسترش و توسعه مسائل و وظایف شهری و شهرداری، جمعیت رو به رشد شهری و همچنین انتظار شهروندان از بهبود کیفیت زندگی بیانگر لزوم توجه بیشتر به این بافت است.

وی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت‌های مستمر و منسجم برای بهبود شرایط بافت تاریخی افزود: سیاست‌های موفق مرمت بافت‌ تاریخی کاشان که ویژگی‌های مشابهی با شهر دزفول دارد نشان‌دهنده‌ این اصل است که توجه مداوم و انجام فعالیت‌های بهسازی درست می‌تواند باعث توسعه شهری پایدار و صنعت گردشگری شود.

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول اظهارداشت: پژوهشی باعنوان "بررسی اثرگذاری سیاست استفاده مجدد از ابنیه تاریخی به بازآفرینی بافت تاریخی شهر کاشان" با هدف سنجش اثرات تغییر کاربری بناها به اقامتگاه‌های سنتی بر بازآفرینی کالبدی انجام شده است.

این کارشناس ارشد معماری افزود: پنج معیار زیرساخت، خدمات و امکانات، ساخت و ساز مرمت بناها، عبور و مرور وسایل نقلیه، توجه به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و آلودگی محیطی در این پژوهش بررسی شده‌اند. 
وی ادامه داد: یافته‌های این تحقیق نشان داد افزایش مرمت ابنیه تاریخی و بهسازی بافت، بهبود سیما و منظر محدوده‌ تاریخی کاشان و کاهش آلودگی محیطی از اثرات مثبت ایجاد اقامتگاه‌های سنتی بر بافت پیرامونی است.

صادقی عطار گفت: دیدگاه مردم با ایجاد اقامتگاه‌های سنتی نسبت به ارزش‌های معماری و تاریخی تغییر یافت و علاوه بر جلوگیری از تخریب بناهای قدیمی، این محله‌ها مطرح و معروف شدند.

وی ادامه داد: محله‌ای که هویت خود را گم کرده بود با ایجاد اقامتگاه‌ احیا شد که این موضوع نه‌ تنها با هویت پیشین در تضاد نیست بلکه با شرایط امروز جامعه در تطابق است.

بافت تاریخی و فرهنگی دزفول با بیش از ۲۰۰ هکتار مساحت دارای حدود ۳۰۰ اثر با ارزش تاریخی و نیازمند حفاظت و نگهداری است که حدود ۱۴۰ اثر تاریخی آن ثبت ملی شده‌اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار