تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۷۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیوع کرونا چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟
 با تداوم روند شیوع کرونا در سطح جهان و ایران، نگرانی‌های مردم برای انتقال این ویروس افزایش پیدا کرده است. شیوع کروناویروس آثار بسیار مخربی را بر روی بخش‌های مختلف داشته و در این زمینه اقتصاد نیز از آن بی‌بهره نبوده است.

در ادامه چند اقتصاددان در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد ایران موضوعاتی را برای ایسنا شرح داده‌اند.

"کرونا" ضربه مهلکی به اقتصاد در حال آسیب کشور وارد می‌کند

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آثار سوء کروناویروس بر اقتصاد کشور اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در ایران آن هم در شرایطی که آمادگی لازم برای مقابله با آن در کشور وجود نداشت، بدون تردید ضربه مهلکی به اقتصاد در حال آسیب فعلی کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از مراکز در شرایط کنونی در پی شیوع کرونا، افزود: جو روانی ایجادشده ناشی از شیوع کروناویروس بر همه افراد از جمله دانشجویان، افراد شاغل و غیرشاغل و... تاثیرگذار بوده و در این زمینه کارایی افراد را به شدت کاهش داده و این مساله به صورت غیرمستقیم بر تولید ملی اثرگذار است.

این اقتصاددان عنوان کرد: اکنون اغلب فعالیت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی در کشور تعطیل شده است و این مساله مانند موجی به دیگر فعالیت‌ها منتقل می‌شود و تداوم این مساله می‌تواند زمینه‌ساز رکود، بیکاری و به تبع آن فقر باشد اما کنترل و مدیریت شرایط و جو روانی ایجادشده ناشی از شیوع بیماری کرونا می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد تا فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف با توان بیشتری دنبال شوند.

شیوع کرونا برای اقتصاد کشور قوز بالاقوز شده است

افقه با بیان این‌که از مدیریتی که در حال انجام است بیش از این انتظار نمی‌رود و از این رو باید بیشتر از گذشته دست به دعا ببریم و برای حل مشکلات فعلی دعا کنیم، گفت: کم شدن سفرهای داخلی و آثار آن بر اقتصاد حمل و نقل، افزایش تقاضا برای خرید برخی از کالاها، بسته شدن مرزها و کاهش فعالیت تجار و کم شدن صادرات محصولات از دیگر آثار مخرب شیوع کرونا در ایران است که بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اثرگذار است.

وی با بیان این‌که امیدواریم با مدیریت این مساله، کشور هرچه سریع‌تر به شرایط عادی بازگردد، ادامه داد: در شرایطی که اقتصاد کشور به دلیل تهاجمات، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و... به شدت به معیشت مردم آسیب زده است، شیوع کروناویروس قوز بالاقوز شده و لطمه جدی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرده است.

کروناویروس بر اقتصاد گردشگری تاثیر مخرب می‌گذارد

علیرضا جرجرزاده، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور و اثرگذاری آن بر اقتصاد، قطعی و طبیعی است. در این زمینه اولین بخش اقتصاد کشور که کرونا بر آن اثرگذار خواهد بود، موضوع گردشگری و سفرهای پایان سال است و با توجه به شیوع این ویروس، این سفرها به شدت کاهش پیدا می‌کند و این مساله اثر مخربی بر اقتصاد گردشگری کشور دارد.

وی با تاکید بر انجام اقدامات مراقبتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری و هم‌چنین کنترل و مدیریت شرایط به منظور حفظ بخش‌های فعال کنونی کشور، ادامه داد: نباید بگذاریم تا این جو روانی ناشی از شیوع کروناویروس به بخش‌های فعال کشور از جمله بخش تولید و صنعت برسد. اگر این مساله محقق شود، قطعا اثر مخرب این بیماری بر اقتصاد کشور چندان نخواهد بود.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: اثر منفی کروناویروس بر اقتصاد کشور اثری اجتناب ناپذیر است، اما این اثرگذاری ناچیز خواهد بود و نمی‌تواند در حجم خیلی زیاد به اقتصاد کشور خسارت وارد کند.

قطع شدن ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه

جرجرزاده بیان کرد: قطع شدن ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه یکی دیگر از آثار مخرب این ویروس بر اقتصاد است. این مساله بر روند صادرات محصولات به کشورهای همسایه اثر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود تا بر بازار و قیمت برخی از محصولات اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از سوی عراق، کویت، افغانستان، پاکستان و چند کشور دیگر شرایطی به وجود آمده است تا مراودات تجاری به شدت کاهش پیدا کند و این مساله قطعا بر  اقتصاد کشور اثر منفی خواهد داشت. این مساله علاوه بر صادرات در حوزه واردات نیز نقش داشته و واردات به درون کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

مراقبت از کروناویروس در بخش تولید باید جدی باشد

این اقتصاددان با بیان این‌که مراقبت از کرونا ویروس در بخش تولید باید جدی باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریمی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نباید اجازه دهیم که شیوع این بیماری به تولید کشور لطمه وارد کند، زیرا اگر برای تولید کشور مساله‌ای رخ دهد، قطعا اثر آن در بازار و قیمت‌ها مشهود خواهد بود و مردم و معیشت آن‌ها را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد.

اثر کرونا بر اقتصاد کشور در کوتاه مدت، کم است

هم‌چنین مسعود خداپناه اقتصاددان و رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در خصوص آثار شیوع کروناویروس بر اقتصاد کشور به ایسنا گفت: یکی از نیازهای اساسی اقتصاد، امنیت و آرامش به منظور تولید مستمر است و در این زمینه اگر هر مساله‌ای امنیت و آرامش را بر هم بزند، قطعا شرایط تولید و توسعه نامناسب خواهد شد و زیان آن بر اقتصاد مشهود می‌شود.

وی ادامه داد: این‌که یک مساله مانند شیوع بیماری کرونا تا چه میزان بر نیروی انسانی و هم‌چنین فرار سرمایه اثرگذار خواهد بود، مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا تولید به این موارد وابسته است. در این زمینه اگر اثرگذاری این بیماری بر نیروی انسانی و فرار سرمایه در کشور زیاد باشد، اقتصاد نیز به میزان زیادی متضرر خواهد شد.

بیماری کرونا در تابع مصرف‌کننده، در اقتصاد اثرگذار است

این اقتصاددان عنوان کرد: بیماری کرونا هم‌چنین می‌تواند در تابع مصرف‌کننده در اقتصاد اثرگذار باشد، زیرا عدم آرامش و ثبات اجتماعی، تقاضای مصرف‌کننده را برای خرید کاهش می‌دهد و این موضوع بر اقتصاد کشور به طور قطع موثر است.

خداپناه بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و هم‌چنین اثرگذاری کروناویروس بر بخش‌های مختلف باید گفت که درصد اثرگذاری این ویروس بر اقتصاد کشور بسیار کم است. بحث نقدینگی، تورم، شرایط بازار بورس و طلا و... در کشور پس از شیوع بیماری کرونا باید در کشور بررسی شود، زیرا با شیوع کرونا در جهان این موارد دچار دگرگونی‌هایی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کروناویروس قطعا بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود، اما باید حجم این اثرگذاری بررسی شود. اثر این بیماری در کوتاه مدت می‌تواند کم باشد اما در بلندمدت اگر این بیماری پابرجا بماند می‌تواند اقتصاد کشور را دچار خسارت و آثار منفی کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار