تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۹۷۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ۹۰ درصدی تعرفه واردات ماسک به کشور
 بر اساس تازه‌ترین مصوبه تنظیم بازار، تعرفه واردات انواع ماسک از ۵۵ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

ستاد تنظیم بازار در تازه‌ترین نشست خود مصوباتی برای تنظیم بازار محصولات بهداشتی داشته است که بر اساس آن اولویت ارزی ماسک از ۷-۲ به ۱-۲ برای دریافت ارز نمایی با اولویت ویژه منصوب شد. بدین معنا که ماسک همچنان در گروه دو کالایی قرار دارد اما اولویت آن برای دریافت ارز نیمایی از ۷ به ۱ تغییر یافته است.

همچنین بر اساس مصوبه دیگر هشتادمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، مقرر شد تا صادرات مواد اولیه تولید ماسک‌های پزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوع شود که این دستور از حدود دو ماه گذشته اجرا شده است.

از سوی دیگر، تمام کارخانجات تولیدکننده محصولات بهداشتی و سلامت محور از جمله کارخانجات تولیدکننده محصولات سلولزی (دستمال کاغذی و ..) و شوینده‌ها ملکف به تولید سه شیفت و عرضه حداکثری در بازار هستند و بدیهی است در صورت هرگونه کاهش عرضه و یا عدم تولید مکفی، علاوه بر اقدامات قانونی استفاده از ابزارهای مدیریت تنظیم بازار (رفع ممنوعیت واردات و کاهش تعرفه) بلافاصله در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر اساس بند دیگر این مصوبه، مقرر شد حداکثر تا قبل از جلسه آتی کارگروه تنظیم بازار کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی نسبت به اولویت قرار دادن تامین مصارف داخلی LAB برای تولید شوینده‌ها ( بر اساس تولید سه شیفت با حداکثر ظرفیت) در مقابل صادرات اقدام کنند.

در نهایت نیز با توجه به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت نظارت بر چرخه تولید، توزیع و ... کالاهای بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدهفونی‌کننده‌ها، کالاهای مذکور از نظر نظارت در گروه یک کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گران‌فروشی، عدم عرضه، کم فروشی و ... خواهند بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار