تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۹۷۸۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان، ایستاده در سیلاب
علی‌رغم خسارات ناشی از سامانه بارشی اما مردم خوزستان همچنان چشم امید به پیش‌بینی پایان این بارش‌ها تا پایان امروز دوخته‌اند، چرا که پیکر شهرها و روستاهای رنجور از سیل فروردین خوزستان را یارای مقاومت در برابر سیلیِ سیلابی دیگر نیست.
خوزستان، ایستاده در سیلاب

، بر اساس پیش‌بینی هواشناسی خوزستان سامانه بارشی از شب دوشنبه وارد استان شده و تا اواخر روز چهارشنبه تداوم پیدا خواهد کرد، اکنون در آخرین روزِ این پیش‌بینی باید دید که بارش‌های این سامانه تا کجا پیش خواهد رفت.

تفاوت این سامانه بارشی با سایر سامانه‌ها حجم بالای بارش‌های آن است تا جایی که علاوه بر مناطق شرقی و شمالی حتی مناطق پایین‌دست استان را نیز به خود درگیر کرده و بیشترین بارش تنها ۲۴ ساعت خوزستان با حجم ۷۷ میلی‌متر از شهرستان لالی گزارش شده است.

همچنین جاده اندیکا - شهرکرد در محدوده شط شیمبار بامداد امروز چهارشنبه زیر آب رفته و تردد از این محور تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست.

 علی پهلوان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از امدادرسانی به ۵۰ نفر گرفتار در آبگرفتگی ناشی از بارش باران در ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و عنوان کرد: این امدادها در شهرستان‌های شوشتر و دزفول و توسط امدادگران این جمعیت انجام گرفته است.

وی افزود: این افراد در مناطق روستای خرمن خاک شوشتر و روستای ماشکار از توابع سردشت دزفول در آبگرفتگی گرفتار شدند.

استقرار گروه‌های امدادونجات

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: با توجه به بارش های شدید باران در ۴۸ ساعت گذشته در مناطق شمالی استان تیم‌های امداد و نجات هلال احمر در شهرستان‌های اندیکا، لالی و دزفول به منظور ارزیابی وضعیت ساکنان روستاهای در معرض آسیب و امدادرسانی به این مناطق اعزام شدند.

امدادرسانی به دزفول و شوشتر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در پی بارندگی‌های شب گذشته و آبگرفتگی در روستای چم‌کنار شوشتر به ۴۶ نفر از اهالی این روستا امدادرسانی شده است.

 


وی افزود: همچنین در پی این بارندگی‌ها بخشی از یک ساختمان مسکونی فرسوده در روستای ماشکار بخش شهیون ریزش کرد و در این حادثه چهار نفر از ساکنین این ساختمان مصدوم شدند که نجاتگران جمعیت به آسیب‌دیدگان امدادرسانی کردند.

پهلوان گفت: در مجموع در پی بارش‌های شب گذشته و آبگرفتگی و ریزش آوار، تاکنون نجاتگران این جمعیت به ۵۰ نفر از اهالی شهرستان‌های شوشتر و دزفول امدادرسانی کرده‌اند.

اعلام آمادگی ارتش

امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی، فرمانده قرارگاه نیروی زمینی جنوب غرب ارتش نیز با بیان اینکه همه یگان‌های ارتش مستقر در خوزستان و لرستان با تمام امکانات و ظرفیت آماده خدمت‌رسانی هستند عنوان کرد:هرکجا که لازم باشد و از ما بخواهند در مناطق گرفتار سیل حاضر می‌شویم و خدمت رسانی می‌کنیم.

وی افزود: ما از مردم می‌خواهیم به تذکرات ستاد بحران توجه و برای ارائه خدمات بهتر با مسؤولان مربوطه همکاری کنند.

 


فرمانده قرارگاه نیروی زمینی جنوب غرب ارتش با اشاره به احتمال سیل در مناطق شمالی و شمال غربی خوزستان گفت: به یگان‌های سرزمینی آن منطقه آماده باش کامل دادیم و دستور همکاری کامل با ستاد بحران به آنها داده شده است.

امکان وقوع مجدد سیلاب

فراز ربیعی، معاون طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه الگوی بارشی شبیه الگوی فروردین ماه و میزان و شدت بارش‌ها توسط سازمان هواشناسی بسیار بالا پیش‌بینی شده است عنوان کرد:  این تک واقعه دست کمی از بارش‌های قبلی نداشت اما با توجه به تمهیدات اتخاذ شده، ما از ابتدای سال ظرفیت خیلی مناسبی را در پشت سدها ایجاد کرده بودیم و تقریبا قبل از این سیلات ۸/۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی سدهای مخزنی ما بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی در تکرار این واقعه در اواخر اسفند و اوایل فروردین وجود دارد افزود: در این شرایط امکان دارد ما مجددا بروز سیلاب را داشته باشیم، بنابراین در این شرایط سیاست ما این است که به مرور حوزه میانی را تخلیه کرده و پس از آن ما بر اساس ظرفیت ایمن پایین‌دست، اقدام به تخلیه کردن کنیم.

 


ربیعی گفت: بارش‌ها در حوزه‌های میانی تا چهارشنبه فعال است به همین دلیل مردم این مناطق (حوزه رودهای دز و کرخه) در شرایط بارندگی از نزدیک شدن به رودخانه و نقاط مستعد بروز سیلاب جلوگیری کنند.

وی افزود: همچنین احتیاط‌های لازم را داشته باشند تا به کمک هم تلاش کنیم کمترین خسارت به مردم در این شرایط وارد شود.

در انتظار پایان

علی‌رغم خسارات ناشی از این سامانه بارشی اما مردم خوزستان همچنان چشم امید به پیش‌بینی پایان این بارش‌ها تا پایان امروز دوخته‌اند، چرا که پیکر شهرها و روستاهای رنجور از سیل فروردین خوزستان را یارای مقاومت در برابر سیلیِ سیلابی دیگر نیست.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار