تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۷۹۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امکانات مبارزه با ملخ در خوزستان متناسب با سطح آن نیست
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امکاناتی که برای مبارزه با ملخ ها در اختیار داریم متناسب با سطح آن ها نیست و سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند با این آفت مبارزه کند.

کیخسرو چنگلوایی در جلسه مقابله با هجوم‌ ملخ ها به خوزستان که شامگاه ۹ اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مساله هجوم‌ ملخ ها به خوزستان را باید جدی گرفت. حمله ملخ ها به خوزستان در سال گذشته علی رغم اینکه تجربه اول بود به خوبی کنترل شد و مشکلی در استان ایجاد نشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: امیدواریم امسال به شکلی عمل کنیم که مشکلی در زمینه هجوم‌ ملخ ها در استان ایجاد نشود زیرا امسال شرایط بسیار نگران کننده تر از سال گذشته است و اگر اتفاقی در بحث ملخ ها رخ دهد ارتزاق ۲۰۰ هزار بهره بردار حوزه کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: این ملخ ها استعداد تشکیل گروهی به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر را دارند و در این زمینه می توانند روزانه حدود ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تن مواد غذایی مصرف کنند و اگر چیزی برای خوردن وجود نداشته باشد حتی تیرهای برق چوبی را خواهند خورد.

چنگلوایی ادامه داد: استان خوزستان از دو منبع داخلی و خارجی آلوده می شود و در این‌ زمینه اگر یک ملخ در متر مربع مشاهده شود دستورالعمل داریم تا با آن مبارزه کنیم.

وی ادامه‌داد: هیچ راهی جز مبارزه شیمیایی با هجوم ملخ ها وجود ندارد و سایر راه های مبارزه که شامل مبارزه مکانیکی و بیولوژیکی است فقط به درد کتاب ها می خورد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: سطح این‌ ملخ ها خیلی گسترده است و در برخی از مناطق به دلیل توپوگرافی نامناسب امکان مبارزه با آن ها وجود ندارد. با توجه به این عامل ها خیلی سخت می توان با این آفت مبارزه کرد.

چنگلوایی ادامه داد: نمی توان از هجوم‌ این آفت پیشگیری کرد و تنها راه مبارزه با آن، مبارزه شیمیایی است. امکاناتی که در اختیار داریم متناسب با سطح ملخ ها نیست و سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند با این آفت مبارزه کند.

وی با اشاره به خسارت های احتمالی هجوم‌ ملخ ها به خوزستان گفت: اگر نیشکر از بین برود، حداقل ۵۰۰ میلیون دلار باید شکر وارد کشور شود. این ملخ ها به مراتع، جنگل ها، تالاب ها و... حمله می کند و همه آن ها را از بین می برد. مبارزه با این آفت به اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و... کمک می کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار