تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۱۹۸۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماهی‌هایی که در تالاب میانگران ایذه جان می‌دهند
 تالاب میانگران ایذه باز هم صحنه گرفتار شدن ماهی‌هایی‌ست که در حاشیه این تالاب آرام آرام جان می‌دهند و یک فاجعه دیگر را دراین زیستگاه وذخیره طبیعی منطقه رقم می‌زنند.

 چندی پیش خبر گرفتار شدن ماه‌های تالاب میانگران در یک کانال حاشیه آن رسانه‌ای شد و با کمک محیط زیست و شیلات بیش از یک میلیون قطعه از این ماهی‌ها به درون تالاب بازگشتند.

حالا اما این قصه در چند نقطه دیگر و در اطراف تالاب میانگران تکرار شده و ماهی‌های بی‌گناه یکی پس از دیگری جان می‌دهند و تالاب میانگران مدفن لاشه های بیجان آنهاست.

تالاب میانگران در سالیان اخیر با مشکلات فراوانی روبرو بوده است، از تخلیه فاضلاب و پساب شست و شوی خانگی گرفته تا آتش سوزی‌های عمدی برای تصرف زمین‌های تالاب، حالا جدیدترین مشکل مرگ ماهی‌های میانگران است.

دلیل تلف شدن ماهی‌های تالاب میانگران ایذه ورود فاضلاب و پساب شستشوی خانگی است

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به تلفات گسترده ماهی‌های گامبوزیا در تالاب میانگران ایذه در ماه گذشته، پایش‌ها و بررسیهای مداوم انجام و حدود یک میلیون قطعه ماهی نیز از آبگیرهای متفاوت این تالاب به درون آن منتقل شدند.

احمد امیری افزود: با رخ نمودن مجدد این مشکل کارکنان اداره حفاظت محیط زیست ایذه دوباره تمامی حواشی تالاب را مورد پایش قرار داده و مشاهده کردند که در قسمتهای کناری و حاشیه ای این تالاب در قسمتهای مختلف تالاب تعدادی ماهی تلف شده بود.

وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی دلیل اصلی این مشکلات، مهاجرت ماهی‌ها به حاشیه تالاب به دلیل کمبود اکسیژن در دریاچه تالاب و آلودگی بیش از اندازه تالاب بدلیل ورود حجم بالای فاضلاب و پساب شست و شوی شهری برآورد شد، دریاچه تالاب به دلیل ورود بیش از حد فاضلاب، رسوبات و بقایای آلی پیر شده است.

امیری در ادامه گفت: در روزهای بارندگی نیز این آلودگی بدلیل اضافه شدن گل و لای بیشتر شده و ماهی‌هایی که دچار کمبود اکسیژن می‌شوند مجبور به مهاجرت به حاشیه‌های تالاب و اراضی کشاورزی شده که پس از بارندگی با نفوذ آب به درون زمین ماهی‌ها در گودال‌ها، آبگیرها و اراضی کشاورزی گیر افتاده و متأسفانه تلف می‌شوند.

رییس اداره محیط ایذه افزود: سال گذشته بدلیل بارندگی‌های خوب و افزایش سطح آب تالاب جمعیت آبزیان و ماهی‌های این تالاب رشد تصاعدی داشته است به صورتیکه از ظرفیت زیستگاهی تالاب میانگران فراتر رفته‌اند.

وی با درخواست از مسئولان و متولیان فاضلاب شهری ایذه برای تسریع در روند پروژه فاضلاب شهری گفت: عملیات انجام این پروژه باید سرعت بگیرد تا تصفیه خانه فاضلاب ایذه به بهره برداری برسد که علاوه بر حل این معضل و مشکل، در بهبود شرایط بهداشتی شهر و خواسته بحق شهروندان فهیم ایذه تحولی شگرف ایجاد شود.

رییس اداره محیط زیست ایذه افزود: دستکاری انسانی در شرایط زیستگاهی میانگران به صورت احداث جوی و کانال و جاده توسط اهالی بومی و روستاهای اطراف تالاب نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل زیست محیطی بوده است.

امیری از شکایت محیط زیست علیه آبفا خبر داد و تصریح کرد: این روند قبلا آغاز شده است و ما خواستار رسیدگی مجدد به این پرونده شده‌ایم، البته آبفا وظایف خود را انکار و شهرداری را مسئول ساماندهی به کانال‌های روباز می‌داند اما در دادگاه مشخص خواهد شد که حق با چه کسی است.

 دفع آب‌های سطحی در حوزه آبفا نیست

رییس اداره آب و فاضلاب شهری ایذه به خبرنگار ایرنا گفت: فاضلاب منازل ایذه در چاه‌های جذبی دفع می‌شود و آبی که وارد کانال‌های آب‌بر می‌شود، آب ناشی از استحمام و شست وشوی ظروف است.

سید رامین موسوی افزود: تمامی کانال‌های آب سطحی ایذه توسط شهرداری احداث شده‌اند و آبفا هیچ دخالتی در روند ساخت آنها ندارد، بنابراین مدیریت این کانال‌ها نیز با شهرداری است.

وی از پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه فاضلاب شهری ایذه سخن گفت و تصریح کرد: روند اجرایی این پروژه از ۱۲ سال پیش آغاز شده است و اکنون نیز ادامه دارد، این پروژه اکنون در خیابان علیمردان خان بختیاری (جاده اصفهان) ادامه دارد.

موسوی در ادامه گفت: محیط زیست از آبفا برای تخلیه آب‌های سطحی در تالاب شکایت کرده است در صورتیکه این مسئله تا زمان تکمیل زیرساخت‌ها به این ارگان ارتباطی ندارد و این توضیحات را به مراجع قانونی نیز ارائه داده‌ایم.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری ایذه از خریداری زمین برای احداث تصفیه خانه فاضلاب ایذه در حوالی روستای کهباد خبر داد و تاکید کرد: البته روند ساخت این تصفیه خانه چند سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود: با توجه به زمان بر بودن ساخت تصفیه خانه مقرر شده بود با نصب ۲ پکیج تصفیه آب تا پایان سال ۲۰ درصد تکمیل شده فاضلاب به بهره‌برداری برسد که این تاریخ با توجه به تحریم‌ها و شرایط موجود احتمالا به سه ماه نخست سال آینده موکول خواهد شد.

منظور از آب‌های سطحی، آب ناشی از باران است نه پساب حمام و آشپزخانه!

شهردار ایذه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره دفع آب‌های سطحی و فاضلاب به درون تالاب میانگران گفت: این رویه چندین و چند سال است که در حال اجراست و مربوط به یک یا ۲ سال اخیر نیست.

غلامحسین اسدی درباره مدیریت کانال‌های سیل‌بر شعر ایذه گفت: منظور از مدیریت آب‌های سطحی، آب ناشی از باران است نه پساب حمام و آشپزخانه، وقتی اسم اداره آبفا را آب و فاضلاب گذاشته‌اند یعنی مسئولیت این آب‌ها نیز با آنهاست.

وی تأکید کرد: طبق ماده یک قانون توزیع عادلانه آب، این کانال‌ها به وزارت نیرو واگذار شده است، حالا فرار به جلوی برخی مسئولین برای چیست؟

اسدی تصریح کرد: این ادارات به جای بهانه تراشی به دنبال راه‌حل‌های علمی برای رفع مشکل تالاب و جانداران ساکن در آن باشند.

شهردار ایذه تأکید کرد: وقتی تابستان امسال موضوع مرگ گاوها در حاشیه تالاب مطرح شد، اداراتی که موجب این مشکل شده بودند شهرداری را مقصر جلوه دادند که در نهایت مشخص شد که شهرداری ایذه هیچ نقشی در آن مسئله نیز نداشته است.

به گزارش ایرنا، حالا ماهی‌ها در حوالی تالاب میانگران در حالی جان می‌دهند که هیچکس مسئولیت این فاجعه زیست محیطی را به عهده نمی‌گیرد.

متأسفانه تاکنون فعالین محیط زیست ایذه نیز در مقابل مرگ و میر این بچه ماهی‌ها واکنشی نشان نداده‌اند تا جای خالی یک انجمن فعال در این زمینه بیش از پیش در سطح شهرستان احساس شود.

در میان تمام صحبت‌ها و نقل قول‌های مسئولان این سوال مطرح می‌شود که آیا عزمی برای ساماندهی تالاب میانگران که همه ساله با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند جزم می‌شود؟

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار