تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۹۸۱۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستاهای بخش مرکزی اهواز شرایط مقابله با سیل را ندارند
مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیل‌بند روستاهای بخش مرکزی اهواز (مسیر بامدژ)، شرایط مقابله با سیلاب با دبی 700 را هم ندارند که باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود.
 سید ابراهیم حسینی  با اشاره به بازه‌های بحرانی سواحل رودخانه‌ها در حوضه کارون، کرخه و دز اظهار کرد: در شهر اهواز نقشه‌های اجرایی ساحل رودخانه به شهرداری اهواز داده شد و مقرر شد جاده‌های ساحلی به نحوی تنظیم شود که سازه‌ها بتوانند سیلاب را کنترل و از ورود آن به شهر جلوگیری کنند اگر سیل با دبی 3 هزار تا را بار دیگر تجربه کنیم اهواز دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان همیاری‌ شهرداری‌های خوزستان مجری عملیات بهسازی و ترمیم سیل‌بندهای سواحل رودخانه‌های استان در خارج از شهرهاست، گفت: در منطقه شعیبیه در حوضه رودخانه دز  نسبتاً خوب  کار شده اما در بخش مرکزی اهواز مسیر بامدژ و آهو دشت، کار چندانی صورت نگرفته است و  حدود سه چهار روز است که کار را شروع کردند.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، با تاکید بر اینکه سازمان همیاری‌ها در حوضه پایین دست کرخه باید  با دور بازگشت 50 ساله اقدام به ایمن‌سازی سیل‌بندها می‌کرد، عنوان کرد: در پایین دست  کرخه نیز  کار خاصی صورت نگرفته است و همچنان سیل‌بندها مشکل دارد به طوری که سازمان آب برق علیرغم اینکه نباید ورود کند ماشین آلات خود را به منظور جلوگیری از باز شدن سیل‌بندها به منطقه آورد.

حسینی افزود: در حوضه دز بر اساس مطالعات انجام شده سیل‌بندها باید به نحوی احداث شوند که سیلاب با دبی یک هزار تا یک هزارو 100 را نگه دارد در غیر این صورت باید پخش سیلاب صورت بگیرد.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اگر سیل‌بندها در حوزه دز بر اساس مطالعاتی که انجام شده احداث نشوند شهرهای  اهواز، شیبان، ملاثانی، یس و همه شهرهای پیایین دشت در معرض سیلاب قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه اگر استان سیلاب  با دبی یک هزار  را تجربه کند به ویژه در منطقه بامدژ با مشکل مواجه می‌شویم، عنوان کرد: سیل‌بند روستاهای بخش مرکزی اهواز(مسیر بامدژ)  شرایط مقابله با سیلاب با دبی 700 را هم ندارند که باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

حسینی گفت: در این رابطه با استانداری مکاتبه شد و اعلام کردم، سیل‌بند کدام مناطق مشکل دارند که امیدوار هستم پیش از پایان سال کار سیل‌بندها به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه در سیل بند پایین دست حمیدیه تا حدودی کار شده است، عنوان کرد: مشکل اساسی ما در آهو دشت، بامدژ ، کرخه،  پایین دست حمیدیه تا هور العظیم است.

حسینی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر دبی رودخانه دز به 700 و رودخانه کرخه به 450 برسد، گفت: اکنون سیل بندها با دبی 350 در حوضه کرخه دچار مشکل شدند، یکسری لوله‌گذاری و زهکشی‌های زدند که آب را تخلیه کنند اما آن‌ها هنوز جمع نکردند و برای سیل‌بندها ایجاد مشکل کردند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار