تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۸۲۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری معطل اعتبارات
اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری که ابتدا مشکل تخصیص آب توسط وزارت نیرو داشت اکنون بیش از یک سال معطل تامین اعتبارات است.
  سال 75 بود که طرح 550 هزار هکتاری استان‌ خوزستان به دستور مقام معظم رهبری مصوب شد تا از این طریق هم سیمای کشاورزی و اقتصادی منطقه متحول شود  و هم اشتغال در بخش کشاورزی رونق پیدا کند.

بر همین اساس، فاز نخست این طرح به میزان  295  هزار هکتار  درآبان ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید  و به گفته کارشناسان کشاورزی اجرای  آن توانست تولید را از 1.75  میلیون تن به 4.55  میلیون تن در استان  برساند، اما اجرای فاز دوم  که ابتدا مشکل تخصیص آب توسط وزارت نیرو داشت اکنون بیش از یک سال معطل تامین اعتبارات است.

اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به 10 هزار میلیارد نیاز دارد

علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد‌کشاورزی می‌گوید: در کمیسیون تلفیق مجلس 50 میلیون یورو برای اجرای فاز دوم پیش بینی شده است.

وی افزود: این مبلغ باید در صحن علنی مجلس مورد رأی گیری قرار بگیرد، برآورد اولیه ما برای اجرای فاز دوم در شرایط فعلی حدود 10  هزار میلیارد تومان است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد‌کشاورزی بیان کرد: این پروژه یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های کشور است که 99.5 درصد این پروژه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است.

اعتبارات فاز دوم در کلیات بودجه 99 مصوب نشده است

محمدجواد صالحی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در رابطه با اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: طبق مصوبه دولت مدت اجرای این فاز 4 سال است و اگر تأمین اعتبار به موقع انجام شود اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز 2 به میزان 10 هزارمیلیارد تومان است و باید از طریق فاینانس و منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان اینکه اعتباراتی که برای اجرای فاز دوم طرح پیشنهاد دادیم هنوز در کلیات بودجه سال 99 مصوب نشده است، عنوان کرد: با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته چنانچه اعتبار مورد نیاز مصوب شود بلافاصله می‌توان فاز دوم طرح را آغاز کنیم.

صالحی با اشاره به اهمیت اجرای سریع فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری، گفت: با تکمیل طرح 550 هزارهکتاری300 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد و درآمدزایی کشاورزان هم به 15هزار میلیاردتومان خواهد رسید.

آرش محجوبی معاون شبکه های ابیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان دررابطه با تاخیر در اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: یک زمانی بحث تامین آب طرح مطرح بود به ویژه تامین آب 30 هزار هکتار طرح که در حوزه کارون وجود دارد  و مشکل تامین آب داشتند.

پروژه های مربوط به طرح در حال تعطیل شدن است

وی افزود: اکنون اجرای طرح مشکل تامین نقدینگی دارد و  اغلب پروژه های مربوط به طرح در حال تعطیل شدن است و پولی نداریم که به پیمانکاران بدهیم.

معاون شبکه های ابیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره اجرای 229 هزار هکتار در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: اجرای طرح در  شبکه اصلی به عهده وزارت نیرو و در شبکه فرعی به عهده  موسسه جهاد نصر است.

محجوبی بیان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح  نیاز به فایناس دارند که در شورای اقتصاد مصوب شد اما فقط روی کاغذ است و کشوری که برای فایناس طرح اعلام آمادگی کند وجود ندارد.

استقبال چین از فایناس طرح 550 هزار هکتاری

این در حالی است که محمدجواد صالحی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در نشست خبری خود در شهریور ماه امسال گفته بود: مقدمات قرارداد فاینانس با کشور چین انجام شده و قرار است 1.7 میلیارد دلار توسط چین به عنوان فاینانس در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر مسؤولان کشور به چین این مذاکرات انجام شده و از سوی چینی‌ها استقبال شده است، گفت: توافقات اولیه انجام شده و در حال پیگیری مجوز شورای اقتصاد هستیم، نامه‌ای هم به معاون اول رئیس‌جمهور برای تسریع در انجام کار ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پراکندگی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری شامل 35 هزارو 719 هکتار در حوضه کرخه، 29 هزارو 428 هکتار در حوضه مارون، 23 هزارو 178 هکتار در حوضه زهره، 10 هزار هکتار اراضی شاوور و 130 هزارو 675 هکتار در حوضه کارون و دز است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار