تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۹۸۳۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم دانستن زمان در عصر حاضر و عصر گذشته
انسان های عصر باستان پس از پیدایش عصر کشاورزی بود که لزوم دانستن زمان و یا شمردن روزها را برای کاشت و برداشت محصولات خود احساس کردند. از این رو شاید بتوانیم کشاورزی را عاملی برای پیدایش نخستین تقویم ها بدانیم، چیزی که امروزه دنیا را بدون وجود آن نمی توان تصور کرد.

در طول تاریخ تمدن، گاهشماری های مختلفی در نقاط مختلف جغرافیایی ایجاد شده اند. گاهشماری رایج در کشور ما گاهشماری هجری خورشیدی می باشد. این گاهشماری تقریبا از صد سال پیش در کشور ما مرسوم شد.

در سایر نقاط دنیا عمدتا از گاهشماری میلادی برای شمارش روزها استفاده می شود به طوری که از گاهشماری میلادی به عنوان یک گاهشماری بین المللی نام برده می شود.

به همین علت ممکن است مردم کشورهایی که گاهشماری رسمی در آنها گاهشماری میلادی نیست، برای ارتباط با سایر بخش های دنیا به تبدیل تاریخ بین گاهشماری خود و گاهشماری میلادی نیاز پیدا کنند. این عمل با استفاده از محاسبه اختلاف زمانی مبدا تاریخ نگاری بین دو گاهشماری صورت می گیرد.

برای مثال در کشور خود ما در بسیاری از مواقع نیاز است تا تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و یا بالعکس آن را انجام دهیم. برای مثال برای ساخت یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی بین المللی لازم است تاریخ تولد خود را به میلادی وارد کنید.

برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و به عکس، استفاده از ابزارهای این کار به جای انجام محاسبات مربوطه پیشنهاد می شود.

منظور از ابزار در جمله فوق استفاده از اپلیکیشن ها و یا وب سایت های آنلاینی است که در این زمینه خدمات ارائه می دهند.

ایت باکس از جمله وب سایت هایی است که در این زمینه فعالیت دارد و می توان با استفاده از ابزار مربوطه در آن یک تاریخ خاص در گاهشماری هجری خورشیدی را به میلادی و یا قمری تبدیل کرد. همچنین عکس این عمل یعنی تبدیل یک تاریخ خاص در گاهشماری میلادی و یا قمری به گاهشماری هجری خورشیدی نیز در آن امکان پذیر است.

اما هر یک از این سه گاهشماری بر چه مبنایی عمل می کنند؟

به طور کلی گاهشماری ها یا بر مبنای حرکت زمین به دور خورشید ( گاهشماری خورشیدی) یا بر مبنای حرکت ماه به دور زمین ( گاهشماری های قمری) و یا ممکن است ترکیبی از هر دوی این گاهشماری ها باشند ( گاهشماری خورشیدی قمری)

لزوم دانستن زمان در عصر حاضر و عصر گذشته

گاهشماری مرسوم در کشور ما یعنی گاهشماری هجری شمسی همچنان که از نام آن پیداست یک گاهشماری خورشیدی می باشد. در این گاهشماری یک سال برابر با مدت زمانی است که طول می کشد تا خورشید دوبار پیاپی از نقطه اعتدال بهاری عبور کند.

واژه "هجری" در نام این گاهشماری اشاره به هجرت پیامبراسلام حضرت محمد (ص) از مکه مکرمه به مدینه منوره دارد و هجرت پیامبر مبدا تاریخ در این گاهشماری است .

گرچه این گاهشماری کمی بیش از صد سال است که در ایران رواج یافته اما قدمتی بسیار بیشتر از این دارد. این گاهشماری برگرفته از گاه شماری جلالی است که اولین بار در زمان ملک شاه سلجوقی و با کمک حکیم خیام دانشمند ، شاعر و ستاره شناس نامدار ایرانی تدوین شده بود.اما پیش از گاهشماری جلالی نیز گاهشماری در ایران وجود داشته است.

اسناد به دست آمده از دوران هخامنشیان نشان دهنده آن است که نخستین گاهشماری ایرانی در آن زمان پدید آمده بود و سپس با ظهور و افول دوره های تاریخی مختلف دستخوش تغییراتی شده بود.

لزوم دانستن زمان در عصر حاضر و عصر گذشته

با ورود اسلام به ایران در اواخر دوره ساسانی گاهشماری قمری نیز کم کم در ایران مورد استفاده قرار گرفت. لازم بود ایام مذهبی نظیر ایام حج و یا ایام مبارک رمضان بنا به این گاهشماری صورت گیرد.

هم اکنون نیز مراسم ذهبی ما براساس تاریخ روزها در گاهشماری هجری قمری صورت می گیرد. در واقع گاهشماری هجری قمری، گاهشماری مرسوم مسلمانان جهان است.

در گاهشماری هجری قمری نیز مبدا تاریخ نگاری هجرت پیامبراسلام از مکه به مدینه است. اما این گاهشماری بر خلاف گاهشماری رایج در کشور ما ، بر اساس حرکت ماه به دور زمین صورت می گیرد.

در گاهشماری هجری قمری هر ماه هلالی مدت زمانی است که طول می کشد تا ماه یک دور کامل به دور زمین بچرخد و با دوازده بار گردش ماه به گرد زمین سال قمری هلالی شکل می گیرد.

گاهشماری میلادی نیز یک گاهشماری خورشیدی است اما از آنجا که با پدیده های نجومی تطابق چندانی ندارد نسبت به گاهشماری ایرانی با خطای قابل توجهی همراه است.

:
:
:
آخرین اخبار