تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۹۸۴۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سایه کرونا ویروس بر ورزش خوزستان
 شیوع ویروس کرونا باعث شد همه مسابقات و برنامه‌های رشته‌های مختلف ورزشی کشور طبق دستورالعمل وزارت ورزش، لغو و به زمان دیگری موکول شود.

 ویروس کرونا این روزها به دغدغه و نگرانی اصلی کشور تبدیل شده و شمار مبتلایان به این ویروس در جهان روز به روز افزایش می یابد و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست به همین دلیل  رعایت تدابیر لازم به منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری باید به عنوان یک اصل برای مسوولان ورزش کشور تلقی شود.

در همان روزهای ابتدایی، ستاد پیشگیری از گسترش کرونا ویروس در وزارت ورزش راه اندازی شد و طبق دستورالعمل این ستاد تمام رویدادهای ورزشی کشوری، لیگ های برتر، دسته اول، دوم و سوم همه رشته های ورزشی ابتدا به دلیل شیوع این بیماری در کشور به مدت ١٠ روز و سپس با شدت گرفتن این بیماری، تا نیمه اول فروردین ماه تعطیل شد.

در حالی که لیگ های برتر فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال و ... ایران به روزهای پایانی خود نزدیک می شدند و رقابت بین تیم ها جذاب تر می شد سایه سنگین کرونا ورزش کشور و خوزستان را فرا گرفت و این امر موجب شد با تصمیم وزارت ورزش تمامی مسابقات لیگی به حالت تعلیق درآید و تکلیف تیم های قهرمان در سال ۹۹ مشخص شود.

ورزشکاران نیز همانند سایر مردم خوزستان این روزها، روزهای خوبی ندارند و سایه سنگین کرونا در کار آنها خلل ایجاد کرده است. از طرفی تعطیلی تمرینات باشگاهی و سالن‌های ورزشی نیز باعث شده است که برخی ورزشکاران در منزل فعالیت بدنی خود را دنبال کنند زیرا حفظ سلامت، اولویت نخست همه مردم به‌خصوص ورزشکاران است.

سیدحسین مرعشیان رییس هیات کشتی خوزستان با بیان اینکه همه کشور درگیر ویروس کروناست و ورزشکاران نیز این قاعده مستثنی نیستند گفت: شیوع این بیماری برای ورزشکاران به یک دغدغه تبدیل شده بود لذا تصور می‌کنم بهترین کار این بود که از حضور آنان در عرصه فعالیت‌های ورزشی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بهداشت فردی، شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن وسایل شخصی می تواند از انتقال این ویروس جلوگیری کند افزود: جامعه کشتی نیز در کنار دیگر رشته ها به سلامتی ورزشکاران اهمیت می دهد و از این رو تمرینات تیم ملی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

رییس هیات کشتی خوزستان به عملکرد خوب کشتی گیران خوزستانی در رقابت های آسیایی ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: با توجه به شناختی که از بچه های استان دارم انتظار می رود شاهد حضور چند کشتی گیر خوزستانی در مسابقات گزینشی المپیک باشیم.

در ادامه امیر قاسمی منجزی عنوان دار کشتی فرنگی آسیا و جهان گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا سعی می کنم تمریناتم را به طور جدی در خانه دنبال کنم تا از شرایط بدنی خوبی برخوردار باشم. هدفم حضور در رقابت های المپیک است و امیدوارم به این مهم برسم.

وی افزود: کشتی خوزستان اکنون در شرایط خوبی قرار داشته و بعضا شاهد حضور چندین کشتی گیر استان در اردوهای تیم ملی هستیم که این موضوع نشان از اقتدار کشتی فرنگی خوزستان است.

قاسمی بیان کرد: امیدوارم هر چه زودتر این ویروس از کشور خارج شود و ورزشکاران بتوانند به تمرینات خود زیر نظر مربیان بپردازند.

در ادامه سیدعلیرضا قریشی رییس هیات وزنه برداری خوزستان گفت: متاسفانه شیوع بیماری کرونا موجب شد تا فعالیت وزنه برداران استان در باشگاه ها تعطیل شود تا به سلامت آنها آسیبی وارد نشود. در سال جاری شاهد موفقیت وزنه برداران استان در رویدادهای داخلی و خارجی بودیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را ماندن در خانه دانست و گفت: انتظار داریم تمامی ورزشکاران به ویژه وزنه برداران استان نکان ایمنی و بهداشت فردی را رعایت کرده و از حضور در اجتماع ها خود داری کنند.

در ادامه سید ایوب موسوی وزنه بردار خوزستانی و دارنده چند مدال آسیایی و جهانی گفت: انتظار داریم که مردم در شرایط کنونی به توصیه های پزشکی حتما توجه داشته باشند و قطعا با همدلی و یکدلی می توانیم این ویروس را شکست دهیم.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به رقابت های المپیک از شرایط خوبی برخوردار هستم و امیدوارم به این مسابقات راه پیدا کنم. به دلیل شیوع بیمکاری کرونا در خانه تمرین می کنم و به هیچ عنوان تمریناتم را متوقف نکرده ام.

در ادامه هاشمیه متقیان دارنده نشان نقره رقابت های پارادو و میدانی جهان گفت: ما نیز از سایر مردم مستثنی نیستیم و قطعا حفظ سلامتی مهمترین چیز است لذا همچون دیگر ورزشکاران سعی می کنم تمریناتم را در منزل دنبال کنم تا از شرایط مسابقات دور نشوم.

وی که سهمیه حضور در پاراالمپیک ۲۰۲۰ را دریافت کرده در خصوص حضورش در این رقابت ها گفت: امیدوارم پاراالمپیک توکیو برگزار شود تا ماحصل تلاش های شبانه روزی خود را به نمایش بگذارم.

 افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در گفت و گو با ایرنا از تعطیلی تمام اماکن ورزشی استان با هدف پیشگیری از شیوع کرونا خبر داده بود.

وی گفت: بر اساس اطلاعیه شماره پنج ستاد مقابله با کرونا در ورزش، تمام اماکن و باشگاه های ورزشی، مسابقات، لیگ های مختلف کشوری و استانی در سراسر کشور تعطیل اعلام شد.

حیدری با تاکید بر الزام همه اماکن و باشگاه‌های ورزشی نسبت به این مصوبه افزود: فعالیت در اماکن ورزشی به هر عنوانی ممنوع است و این ممنوعیت به همه باشگاه ها و مکان‌های ورزشی اطلاع رسانی شده‌ است.

همچنین منصور روزدار رییس هیات پزشکی و ورزشی خوزستان گفت: در این زمینه میزان بازرسی های خود را نسبت به روزهای گذشته بیشتر کرده‌ایم، همچنین از فعالیت کلیه باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی جلوگیری شد و اقدام به پلمب باشگاه های متخلف کردیم.

وی کاهش استرس ناشی از کرونا ویروس را امری ضروری دانست و گفت: وقتی اطلاع رسانی درست به جامعه انجام شود، استرس کمتری خواهیم داشت، استرس بیش از حد موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری می‌شود.

روزدار با اشاره به اینکه ورزش برای حفظ سلامتی و قدرت و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است گفت: البته ورزش در حد خستگی و آسیب دیدگی توصیه نمی‌شود.

بیش از ۲۲۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان خوزستان فعالیت می‌کنند و افزون بر یک هزار و ۱۸۰ باشگاه در این خطه وجود دارد.

تا ظهر روز یکشنبه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در خوزستان ۶۹ نفر ثبت شده است که ۱۶ نفر از آنها فوت شده اند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر شنبه ۱۷ اسفندماه به پنج هزار و ۸۲۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده و همچنین هزار و ۶۶۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار