تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۸۵۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خیز بلند خوزستانی‌ها برای شکست کرونا
 در حالی که بیش از سه هفته از ورود میهمان ناخوانده و نحس ویروس کرونا به کشور و خوزستان می‌گذرد مردم و مسئولان خوزستانی همگام برای شکست این ویروس دست به‌ کار شده اند.

 بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تعداد بیماران مثبت شده ویروس کرونا تا ظهر امروز شنبه تعداد ۲۲۱ نفر بوده که ۳۰ نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند. هر چند کادر درمانی و پزشکی استان تمام امکانات خود را برای مقابله با این بیماری پای کار آورده اند اما سرپرست دانشگاه علوم پزشکی معتقد است بدون همکاری مردم غلبه بر این ویروس غیرممکن است.

دکتر ابول نژادیان می گوید: ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است که دارای ابعاد جهشی چند برابر نسبت به ویروس‌های قبلی است و تنها راه انتقال این ویروس از طریق خود افراد است به همین دلیل شکست دادن آن فقط با همکاری مردم امکان پذیر است.

به رغم هشدارهای موکد کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی و نیز تاکید مسئولان استان برای هوشیاری و همراهی شهروندان، متاسفانه بسیاری از مردم بدون توجه به این هشدار همچنان در بازار و خیابان‌ها به دنبال خرید و یا گردش می‌باشند.

طی چند روز اخیر ارگان‌های مختلفی در استان خوزستان برای هوشیار کردن مردم بیش از پیش پای کار آمده و به صورت جدی تلاش می‌کنند تا مردم را در خانه هایشان نگه دارند چرا که حضور مردم در جاهایی غیر از خانه هایشان عملا فعالیتها و فرآیند مقابله ای مسئولان برای مهار کرونا را ابتر می گذارد.

شکست کرونا در گرو همکاری مردم است

استاندار خوزستان دراین باره گفت: همه مردم بایدهمکاری کنند تا مانند بسیاری از کارهای بزرگ نظیر حماسه هشت سال دفاع مقدس، بتوانیم بر این بحران فائق آییم.

غلامرضا شریعتی افزود: هر چند می‌دانیم که در این روزها که مصادف با شب عید است ماندن در منازل برای افراد بسیار دشوار است ولی تنها راه غلبه بر ابعاد وسیع و حل این بحران ماندن همه شهروندان در منازلشان است تا زنجیره انتشار این ویروس هر چه سریعتر قطع شود.

وی گفت: از زمان ورود این ویروس به استان خوزستان تمام کادر پزشکی، بهداشتی، درمانی و پرستاری و حتی پرسنل آزمایشگاهی ایثارگرانه پای کار بوده‌اند تا با این ویروس مقابله کنند و برای بهبودی مبتلایان آن از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند و به درستی باید آنان را سفیران واقعی ایثار و مهربانی دانست.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان گفت: در عین حال اقداماتی که در استان برای مقابله با این بیماری شده است بسیار قابل تحسین است به طوریکه در اهواز پنج بیمارستان و در همه شهرستان‌ها بخشی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آنها برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

اما در نهایت از پنجشنبه هفته گذشته محدودیت‌های برای پیشگیری از شیوع این ویروس در خوزستان وارد فاز تازه‌تری شد بطوری که مصوبه شورای تامین استان به صورت ضرب الاجلی به دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی ابلاغ شد تا محدودیت‌ها برای ورود مسافران آغاز شود.

رییس پلیس راه خوزستان در این رابطه به اعمال محدودیت ترافیکی در ۲ ورودی به استان در پی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: از ترددهای غیرضروری و سفرهای تفریحی نوروزی به خوزستان جلوگیری می‌شود.

سرهنگ رضا دولتشاهی ادامه داد: محدودیت‌های ترافیکی در ورودی‌های خوزستان از سمت استان‌های لرستان (ورودی اندیمشک) و چهار محال و بختیاری (ورودی ایذه) که بیشترین حجم سفرها به این استان را دارند، از پنجشنبه هفته گذشته ابلاغ شده و تا اطلاع ثانوی، اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه در ورودی این دو شهر کنترل هایی که صورت می‌ گیرد شدید است و همزمان تست‌های دقیق انجام می شود، اضافه کرد: ممنوعیت تردد به طور کامل در این محورها اعمال نشده، در این محورها هدف سفر به خوزستان از افراد پرسیده می‌شود، از ترددهای غیرضروری ممانعت می‌شود اما کارگران و کارکنان شرکت ها بعد از انجام تست‌ها می‌توانند از این مسیر تردد کنند.

جدی شدن محدویت‌های ترافیکی درون استانی

رییس پلیس‌راه خوزستان همچنین درباره اعمال محدودیت‌های ترافیکی درون استانی، گفت: بر اساس گزارش هایی که تاکنون دریافت کردیم در ورودی شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، بهبهان، هندیجان و دزفول نیز محدودیت تردد اعمال شده و گروه‌هایی برای کنترل و مراقبت مستقر شده‌اند.

دولتشاهی ضمن درخواست از شهروندان خوزستانی برای کاهش سفر به سایر شهرستان‌های خوزستان، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از شهروندان خوزستانی برای خرید به مقصد اهواز در حال سفر کردن هستند، که از آنها می‌خواهیم از این سفرها خودداری کنند.

محدودیت‌های ترافیکی برای مسیر دسترسی مردم به بازارهای شلوغ

باوجود اخطاریه‌ها و هشدارهای متعددی که داده می‌شود اما هنوز بخشی از هسته‌های مرکزی شهرها و مراکز خرید آنها شاهد حضور شهروندانی هستند که بی‌توجه به این هشدارها در حال تردد هستند. چنین صحنه‌هایی نگرانی‌های تصمیم گیران را ازادامه شیوع کرونا آن هم در دوره‌ای که از آن به عنوان پیک اصلی نام می‌برند، دوچندان کرده است.

درحالی که تا حدودی از جمعیت همیشگی مردمی که به مرکز شهر می‌آمدند کاسته شده، اما مراکز خرید به واسطه این حضور مردم همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا بازار ته‌لنجی‌های هندیجان از جمله اولین مراکز خرید و بازارهایی بود که تعطیل شد و سپس برخی مراکز خرید در ایذه، دزفول، آبادان و چند شهر دیگر استان، بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستانی به حالت تعطیل درآمدند و در نهایت روز گذشته مرکز شهر اهواز به عنوان کانون فعالیت کسب و کار این کلانشهر از سوی پلیس بسته شد.

رییس پلیس راهور خوزستان درباره اعمال محدودیت‌های ترافیکی مسیرهای درون شهری استان گفت: درپی شیوع ویروس کرونا، عملیات بستن پارک‌ها و بازارهای شلوغ در تمام شهرهای استان از جمعه شب ۲۳ اسفندماه آغاز شده است.

سرهنگ منصور جمشیدی افزود: شورای تامین خوزستان به ریاست استاندار، مصوباتی را در رابطه با محدودیت ترافیکی در مکان‌های شلوغ شهری از روز گذشته تا اطلاع بعدی مصوب کرده است.

وی با اشاره به مصوبه مسدود کردن همه پارک‌های شهری در استان، افزود: کار بستن پارک‌های اهواز آغاز و ورودی به پارک‌های ساحلی این کلانشهر نیز اجرا شده و در سایر شهرها نیز به تدریج اجرا می‌شود.

رییس پلیس راهور خوزستان اضافه کرد: محدودیت ترافیکی در خیابان سلمان فارسی (نادری) اعمال شده و تنها وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانند از این خیابان عبور کنند و از عبور خودروهای شخصی در تمام ساعات روز جلوگیری می‌شود.

جمشیدی مهمترین و پرازدحام ترین بازارهای اهواز را هسته مرکزی شهر (خیابان های سلمان فارسی، شریعتی و طالقانی) دانست و گفت: برای جلوگیری از تجمع افراد در این خیابان‌ها، از حضور دستفروشان جلوگیری شده است، همچنین قرار است نیروهای پلیس و سازمان صمت به مغازه داران نیز تذکرات لازم را برای تعطیلی مغازه‌ها بدهند.

وی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت بازاراچه‌های شلوغ در اهواز و سایر شهرهای استان، اظهار داشت: تعطیلی بازار پرنده‌ها، جمعه بازار و بازار شب در اهواز ابلاغ شده است.

رییس پلیس راهور خوزستان همچنین نسبت به تاثیر سفرهای درون شهری در انتقال ویروس کرونا هشدار داد و گفت: تصور مردم از سفر، تنها ممنوعیت سفرهای برون شهری است، در حالیکه خطر سفرهای درون شهری در تشدید این بیماری بسیار بیشتر است.

کرونا چه تاثیری بر اقتصاد خوزستان دارد

خوزستان از جمله استان هایی است که نرخ بیکاری نرخ بالایی دارد و به همین دلیل آسیبی که شیوع این بیماری به وجود آورده نگرانی‌های بسیار زیادی را برای استان درپی داشته است.

به گفته مسئولان ارشد استان، مقابله با شیوع کرونا بیش از هر موضوع دیگری در اولویت قرار دارد اما ابعاد خسارت‌ها و رکودی که این بیماری در خوزستان به وجود آورده قابل توجه است.

کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی بسیار زیادی تحت تاثیر خسارت‌های سنگین قرار گرفته‌اند و می‌توان بازارهای استان خوزستان را در آستانه عید نوروز از خلوت‌ترین روزهای کل سال دانست.

اما استاندار خوزستان به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان از تهیه بسته حمایتی برای کسب و کارهای استان خبر داد و گفت: در حال حاضر مهمترین موضوع حفظ جان مردم است اما برای اینکه فعالیت‌های اقتصادی از آسیب کمتری برخوردار شوند، در حوزه مالیاتی ورود کرده‌ایم و سعی شده تا چالشی برای این بخش از فعالیت‌ها به وجود نیاید.

غلامرضا شریعتی افزود: دولت در حال تهیه و تدوین بسته تشویقی مناسبی است تا به صورت ملی از آثار مخرب شیوع این ویروس خطرناک به اقتصاد کشور، کم کند.

وی تصریح کرد: مطمئنا بعد عبور از بحران به وجود آمده، تلاش‌های جدی برای جبران آسیب‌ها صورت خواهد گرفت اما در این مقطع زمانی، بسیج همگانی و هماهنگی صحیح در مقابله با شیوع گسترده تر کرونا در استان است که می‌تواند ما را از این بحران عبور دهد.

مردم برای تقویت خط مقدم مقابله با کرونا در خانه بمانند

همانطور که استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت در استان بیان کرده، عبور از این بحران ممکن نیست مگر اینکه مردم در خانه‌ها بمانند و با رعایت هشدارهای مراقبتی، خط مقدم مقابله با کرونا را حمایت کنند.

شهروندان خوزستانی به عنوان مردمی که طی دوره‌های زمانی مختلف، تجربه بحران‌های متعددی از جمله هشت سال دفاع مقدس، ریزگردها، خشکسالی، سیلاب، آبگرفتگی معابر و ... را دارند، این بار هم قطعا می‌توانند به یاد سال‌های جنگ تحمیلی، به تقویت خط مقدم مقابله با این ویروس بپردازند.

علاوه بر اینکه نیروهای پرتلاش بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها خط مقدم مقابله با کرونا هستند، باید مردم نیز با همراهی‌هایی که از خود نشان می‌دهند به این جبهه مقاومت بپیوندند و  در خانه‌های خود که امن‌ترین مکان است بمانند.

مردم خوزستان به احترام همه تلاش‌هایی که برای حفظ جان آنها از سوی تصمیم گیران، پزشکان و پرستاران صورت می‌گیرد، قطعا به جبهه مقاومت با این ویروس می‌پیوندند و حماسه دیگری را خلق خواهند کرد تا در کنار یکدیگر پیروزی مقابله با این ویروس را جشن بگیریم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار