تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۸۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهم سمن‌های خوزستان در روزهای کرونایی: همکاری در آموزش و نظارت
 نماینده سازمان‌های مردم نهاد خوزستان گفت: سمن‌های این استان همکاری خود را برای نظارت و بازرسی و ارائه آموزش‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری کرونا آغاز کردند.

سیروس داوودی اظهار داشت: پیشنهاد همکاری سازمان‌های مردم نهاد را در ستاد مدیریت کرونا خوزستان به استاندار مطرح کردیم که موافقت و قرار شد تعدادی از اعضای سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به مجموعه دولت و استانداری در راستای عملی شدن اقدامات پیشگیرانه از شیوع این ویروس در زمینه نظارت و بازرسی و آموزش، مشارکت کنند.

وی با اشاره به آغاز به کار تیم‌های بازرسی و نظارت سمن‌ها به منظور رعایت بهداشت و بخشنامه‌های حضور کارکنان، اضافه کرد: هم اکنون ۶۵ نفر از اعضای سمن‌ها با حکم استاندار، روزانه بازدیدهای میدانی از سازمان‌ها را انجام می‌دهند و عملکرد آنها را در زمینه رعایت بهداشت، ضدعفونی کردن محیط، ساعات کار اداری، حضور کارکنان و نحوه توزیع مواد ضد عفونی در داروخانه‌ها ارزیابی و مستقیما به استاندار گزارش می‌کنند.

داوودی توضیح داد: برخی از ادارات با تعطیلی خودسرانه حقوق شهروندان را رعایت نمی‌کنند و برخی از آنها نیز با سرپیچی از بخشنامه استانداری، همه کارمندان را به محل کار می‌کشانند و مصوبه حضور ۵۰ درصدی را اجرا نمی‌کنند که هدف ما به عنوان نماینده مردم، نظارت بر کار آنهاست.

رییس خانه مشارکت مردم در سلامت خوزستان اظهار داشت: کار نظارت و بازرسی سمن‌ها از پنج روز پیش آغاز شده که روزانه حدود ۷۰ بازدید را انجام می‌دهند.

به گفته وی با توجه به تخصصی نبودن مساله مورد نظر، از ظرفیت اعضای فعال همه سمن‌ها استفاده شده و سمن‌های فعال در حوزه‌های مختلف اعم از محیط زیستی، روانشناسی، جوانان، جمعیت عشایر و... مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به نقش سمن‌ها به عنوان واسط میان مردم و دولت، گفت: اعضای سمن‌ها بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی و به صورت خودجوش و با استفاده از امکانات شخصی در این امر همکاری کرده و هیچگونه بودجه و یا دستمزد از دولت دریافت نمی‌کنند.

داوودی همچنین با اشاره به ارائه آموزش‌های بهداشتی از سوی سمن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: اقدام دیگر سمن‌ها فعالیت در فضای مجازی با هدف آموزش همه مسائل مرتبط با ویروس کرونا و اطلاع رسانی دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌هاست.

وی محورهای فعالیت سمن‌ها را تشویق شهروندان به در خانه ماندن، حفظ آرامش و بهداشت فردی عنوان کرد و افزود: تلاش شده است که تمرکز بیشتری بر شهرستان‌های در معرض خطر صورت گیرد.

داوودی اضافه کرد: سمن‌ها بر اساس توانایی‌های خود اقداماتی در زمینه توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده رایگان و مشارکت در امور خیریه و راه اندازی کمپین انجام داده‌اند که به طور نمونه می‌توان به «پویش سفیران سلامت» اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان از اوایل اسفند تا ظهر روز ۲۶ اسفند به ۳۰۶ مورد رسیده که ۳۸ نفر از آنها فوت کرده، ۱۳۲ نفر بهبود یافته و ۱۳۶ نفر نیز در بیمارستان‌های کل استان بستری هستند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان از ۲ روز پیش روند صعودی داشته که نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. در پی افزایش تعداد بیماران، محدودیت‌های ترافیک در شهرها و ورودی‌های استان، فعالیت اصفاف و بازار و ادارات اعمال شده است.

پیش از این شهاب رزمی مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان گفته بود که برخی سازمان‌ها و شرکت‌های استان از بخشنامه استانداری مبنی بر کاهش تعداد کارکنان تا ۵۰ درصد سرپیچی می‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز ۲۶ اسفندماه اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از  یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار