تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۹۸۶۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلاتکلیفی پروژه انتقال آب به غیزانیه/ مشکلات مردم برای تأمین آب شرب ادامه دارد
عضو شورای روستای عوده غیزانیه گفت: مطمئن نیستیم به این زودی پروژه آغاز شود و از طرفی حدود دو ماه است که پیمانکار پروژه بلاتکلیف است و تا زمانی که نیروها و تجهیزات خود را دوباره جمع کند زمان می‌برد.
  حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده، با انتقاد از قطعی آب  در این روستا و بسیاری از روستاهای بخش غیزانیه، اظهار کرد: در فصل زمستان آن دسته از روستاهای پرجمعیت بخش غیزانیه که از لوله کشی درون روستایی برخوردار هستند( 40 روستا) در هر 48 ساعت آب برای آن‌ها پمپاژ می‌شود.

وی افزود:اکنون بیش از دو ماه است که همین روستاها با کمبود آب مواجه هستند این در حالی است که هنوز وارد فصل تابستان نشده‌ایم.

عضو شورای روستای عوده با اشاره به انتشار ویروس کرونا و نیاز اهالی به رعایت بهداشت فردی ، گفت: ممکن است در این شرایط تمام استان با کمبود آب مواجه شود اما قطعی و کمبود آب در روستاهای بخش غیزانیه مربوط به یک ماه پیش از شیوع ویروس کرونا بود.

هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود

مقدم بیان کرد: فرسودگی خطوط آبرسانی سبب تاخیر در پمپاژ آب روستاها شده  و هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاهای فاقد لوله‌کشی به مراتب وخیم‌تر است، عنوان کرد: آب مورد نیاز این روستاها که تعداد آن‌ها 40 روستا نیزاست باید توسط تانکرهای سیار تامین شود این در حالی است که فقط 4 تانکر در اختیار تاسیسات آبرسانی نزهه است که تمامی آنها توسط شرکت‌ها و ادارات تامین شده  و اداره آبفا استان و  آبفار هیچ تانکری در اختیار بخش غیزانیه قرار نداده‌اند.

مقدم افزود: همین 4 تانکر گاهاً به سبب وجود نقص و تعمیرات به ۲ تانکر کاهش داده پیدا ‌می‌کنند در صورتی که برای حل مشکل آبرسانی در این روستاها حداقل به 15 تانکر نیاز داریم.

تاخیر سه ساله در اجرای پروژه آبرسانی بخش غیزانیه

وی با اشاره به  پروژه انتقال آب از ایستگاه  شیبان-صفیره ، عنوان کرد: این پروژه  پس از سه سال، امسال قرارداد آن منعقد شد و بنا بود ظرف دو ماه تحویل داده شود اما همچنان کار متوقف شده است.

مقدم دلیل عمده توقف این پروژه را مدیریت ضعیف و قصور کارفرما عنوان کرد، و افزود: کارفرمای پروژه برای سرپوش گذاشتن بر کم کارهای خود  انگشت اتهام را به سوی اهالی و صاحبان زمینی گرفته است که به صورت قانونی خسارت زمین های خود را مطالبه می‌کنند و برای ادامه کار کافی بود تضمین پرداخت خسارت از سوی اداره آبفار صورت بگیرد.

وی گفت: انتظار می‌رفت مسؤولان استانی،شهرستانی با توجه به در اختیار داشتن نقشه عبور لوله از زمین برای گرفتن موافقت اهالی با آن‌ها رایزنی می‌کردند در حالی که پیمانکار بدون صحبت با اهالی اقدام  به لوله‌گذاری در زمین‌ها کرد.

مقدم افزود: و اگر کسی‌کار را متوقف کرد، کارفرما درخواست کارشناس زمین کرده و قیمت‌گذاری می‌کند که این خود پروسه چند روزه است که در نتیجه صاحبان زمین سر از کلانتری و آگاهی در می آورند.

وی با بیان اینکه به اذعان مسئوولان نزاع و اعتراضات برطرف شده است، گفت: مطمئن نیستیم به این زودی پروژه آغاز شود از طرفی حدود دو ماه است که پیمانکار پروژه بلاتکلیف است و تا زمانی که نیروها و تجهیزات خود را دوباره جمع کند زمان می‌برد، مشکلات مالی پیمانکار نیز ‌مزید بر علت است.

  زمستان سال 95 استاندار خوزستان به منظور بررسی وضعیت شرب روستاهای بخش غیزانیه از این منطقه بازدید کرد و در این بازدید طی دو مصوبه مقرر شد ظرف 3 ماه مشکل آب این روستاها حل شود.

 یک بخش مصوبه شامل 25 کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات  بود و سازمان آب و برق موظف شد لوله های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد؛ مصوبه دوم نیز شامل 55  کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفار و شرکت نفت بود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار