تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۸۶۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازارهای اهواز همچنان شلوغ؛ بی توجهی کسبه بازار به اخطارها
بازارهای اهواز در پادادشهر و گلستان همچنان شلوغ است و کسبه به اخطارهای استاندار خوزستان بی‌توجه هستند.
بازارهای اهواز همچنان شلوغ؛ بی توجهی کسبه بازار به اخطارها

  استاندار خوزستان 3 روز پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم از آنها خواست که در مجامع عمومی حضور پیدا نکنند تا زنجیره ابتلا به کرونا قطع شود.

همچنین شریعتی برای کاهش تردد مردم و خلوت شدن بازارها گفت: به همین منظور از فردا(25 اسفند ) بجز قصابی‌ها، نانوائی‌ها ، میوه فروشی‌هاو سوپر مارکتها تمامی صنوف تعطیل هستند و حق خدمات دهی را تا اطلاع بعدی ندارند و در صورت مشاهده موارد تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: صنوفی که تعطیل نشده اند ضروری و برای تامین مایحتاج مردم باید باز باشند و مردم پس از مراجعه به این صنوف هم ضمن رعایت فاصله از تجمع به شدت پرهیز کنند تا این زنجیره بیماری کرونا در استان هر چه سریعتر قطع و وضعیت به صورت عادی دربیاید.

همین اظهارات کافی بود تا خبرنگار فارس برای بررسی وضعیت بازارها به نقاطی مانند پادادشهر و گلستان برود تا به‌صورت میدانی روند تعطیل شدن مغازه‌ها و پاساژهای غیرضروری را مشاهده کند.

دستورالعمل‌ها به فکر نان مردم نیست!

در منطقه پادادشهر تقریباً همه اصناف در محل کار خود حاضر هستند و بی توجه به اظهارات استاندار کرکره‌های خود را بالا برده‌اند؛ یکی از بنگاه داران فعال در منطقه پادادشهر می‌گوید: ما کرکره‌ها را کشیدیم پایین و در خانه ماندیم، خب بعد از آن چه می‌شود؟ استاندار خوزستان هزینه اجاره بها و خرج و مخارج زندگی‌مان را می‌دهد؟

وی بیان می‌کند: خود دولت هم نمی‌داند تکلیفش چیست، شما یک صدای واحد از آنها نمی‌شنوید و فقط ما را با اظهارات خود سردرگم کرده‌اند، نمی‌دانیم به حرف استاندار و فرماندار گوش بدهیم یا به حرف رئیس جمهور.

این مغازه دار اهوازی عنوان می‌کند: ما مشکل نان داریم و کاش همراه با این دستورهای تعطیلی از برنامه‌هایشان برای نان خوردنمان هم مطلع می‌شدیم، خود دولت حاضر نیست یک ریال از درآمدهای حاصله از آب، برق، تلفن، اینترنت و... را ببخشد و بعد انتظار دارند که ما کرکره‌ها را پایین بکشیم و در خانه بمانیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت حفظ سلامتی اظهار می‌کند: هر نیم ساعت یک بار دست‌هایم را با اسپری الکل ضد عفونی می‌کنم و تا جایی که می‌توانم با کسی دست نمی‌دهم، خدا را شکر تا الان که مشکلی برایم ایجاد نشده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

می‌گویند ویروس کرونا در محل گرم از بین می‌رود

با اشتها به فلافلش گاز می‌زند، یک جرعه نوشابه می‌‍خورد و می‌گوید: شنیده‌ام ویروس کرونا در گرما دوام نمی‌آورد و از بین می‌رود؛ فلافل که گرم است و نان را هم گرم می‌کنم و می‌خورم؛ از بس در خانه ماندم و با موبایل بازی کردم خسته شدم.

مغازه دار هم با چشم‌هایش ما را به بیرون مشایعت می‌کند و می‌گوید: ما را از نان خوردن نیاندازید؛ مهم بهداشت فردی است که ما رعایت می‌کنیم.

دم عید است و سفارش دارم

خیاط است و به دور از هیاهوی جاری در خیابان‌ها مشغول دوختن لباس است، می‌گوید: من هم شنیده‌ام که باید مغازه را تعطیل کنم اما قبل از شیوع کرونا سفارش گرفتم و باید به وعده‌ای که دادم پایبند بمانم.

این خیاط اهوازی می‌افزاید: رونق کار من در همین ایام است و نمی‌توانم مغازه را به امید وعده‌ها تعطیل کنم، الحمدلله تا الان که نه من و نه خانواده‌ام دچار مریضی نشده‌ایم و مدام محل کار و زندگی را ضد عفونی می‌کنیم.

وی می‌افزاید: قرنطینه و ماندن در خانه بهانه است، این روزها دستکش و ماسک پیدا نمی‌شود و برای کم کاری خودشان از ما می‌خواهند که بیرون نرویم!.

مغازه‌های بازی‌های کامپیوتری هم این روزها رونق فراوان دارند، می‌گوید: شنیده‌ایم که بچه‌های زیر 16 سال کرونا نمی‌گیرند و به همین دلیل مغازه را باز گذاشته‌ایم اما با این حال توضیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

این مغازه دار بیان می‌کند: این روزها مشتری‌هایمان زیاد شده‌اند و نشنیدم که یکی از اطرافیانم یا مشتری‌هایم مریض شده باشد، برای همین مغازه را باز گذاشته‌ام؛ البته شاید در اخبار گفته‌اند که همه اصناف باید فعالیت خود را متوقف کنند اما تاکنون از اتحادیه، اتاق اصناف یا... به ما نگفته‌اند مغازه خود را تعطیل کنید.

در منطقه گلستان هم اوضاع بهتر از پادادشهر نیست، کلینیک‌های پزشکی، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و سایر اصناف در محل کسب خود حاضر هستند و شلوغی خیابان‌ها نشان دهنده رونق کسب و کار است.

بهداشت را رعایت می‌کنیم

وارد یک بوتیک می‌شوم و از مردم درباره ضرورت خریدشان می‌پرسم، یکی از شهروندان می‌گوید: ما بزرگ‌ها که خیلی وقت است عید نداریم و این بچه‌ها هم متوجه کرونا و بیماری نمی‌شوند و لباس عید می‌خواهند.

آقای محمودی می‌افزاید: بچه‌ها که مریض نمی‌شوند و ما هم سعی می‌کنیم با دستکش و ضدعفونی مرتب دست‌ها و ماشین از مریض شدنمان جلوگیری کنیم.

مغازه دار وارد صحبت می‌شود و می‌گوید: شماها(خبرنگارها) گول اخبارتان را نخورید، دلیلی وجود ندارد که ما کاسبی مان را تعطیل کنیم؛ الان من حدوداً یک میلیون پول بیمه مغازه را دادم تا در برابر خسارت‌های احتمالی نگران نباشم اما بیمه هیچ دستورالعملی برای جبران خسارت‌های کرونا ندارد.

وی ادامه می‌دهد: خود دولت برای تعطیلی دو دل است و با جرأت از تعطیلی حرف نمی‌زنند چون می‌دانند برنامه‌ای برای شاغلان در بازار ندارند؛ کارمندان دولت هم که غم ندارند، یک روز در میان سر کار حاضر می‌شوند و آخر ماه هم حقوق خود را بی توجه به همه مشکلات دریافت می‌کنند.

چون مبتلایان به کرونا را در اطراف خود نمی‌بینند، نگران نیستند

یک روانشناس اظهار می‌کند: واقعیت این است که مردم هنوز بحث کرونا ویروس را جدی نگرفته‌اند چون در اطراف خود بیمار مبتلا به کرونا نمی‌بینند.

سجاد زهیری می‌افزاید: حدوداً 200 خوزستانی تاکنون مبتلا به کرونا شده‌اند که کمتر از یک درصد از جمعیت خوزستان را شامل می‌شوند و به همین دلیل مردم هنوز از شیوع بیماری نگران نیستند.

وی ادامه می‌دهد: ادامه این روند و نترسیدن سبب شیوع بیشتر بیماری می‌شود و مردم زمانی متوجه می‌شوند که کار از کار گذشته است.

این روانشناس بیان می‌کند: بهترین روش در این زمینه افزایش تولید محتوا در این زمینه است تا مردم نسبت به حل این بحران احساس تکلیف کنند. بدون آموزش مداوم سخت می‌شود که مردم را نسبت به خودقرنطینگی اقناع کرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار