تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۹۸۶۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهم کارمندان دزفول در مقابله با کرونا
  کارمندان به عنوان قشر تحصیل کرده جامعه که بواسطه وظیفه ذاتی خود ارتباط تنگاتنگی با افراد جامعه دارند می‌توانند سهم ویژه‌ای در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا داشته باشند.

  سلامت و امنیت ۲ مولفه ضروری برای هر جامعه هستند و همه افراد از هر قشر وظیفه دارند در راستای حفظ این مولفه‌ها تلاش کنند.

در روزهای اخیر که ویروس کرونا جان انسان‌ها را تهدید و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده دستورالعمل‌های مختلفی برای هر قشر تدوین شده تا همه بتوانند با عمل به وظایف خود سهمی در ریشه‌کنی این ویروس داشته باشند.

کارمندان از جمله اقشار در معرض خطر ویروس کرونا هستند و می‌توانند با انجام برخی امور در جلوگیری از شیوع ویروس موثر باشند. 

هدی مسیح یکی از کارمندان شاغل در دزفول یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع کرونا را تعطیلی ۲ هفته‌ای ادارات عنوان کرد و گفت: این کار ارتباط نزدیک کارمندان با یکدیگر و همچنین با مراجعان را قطع می‌کند.
وی افزود: درصورتی که امکان تعطیلی اداره‌ای وجود نداشت باید کارها تقسیم شوند تا حضور کارمندان در محیط کار به حداقل برسد.

یکی دیگر از کارمندان، شیفتی شدن ادارات را از راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا دانست و اظهارداشت: فاصله کارمندان و همچنین اصول بهداشتی باید در محل کار رعایت شوند.
رضا درویشی با بیان اینکه در طول روز کاری دست‌های خود را چندین بار شستشو و ضدعفونی می‌کند، افزود: کفش‌ها محل تجمع ویروس هستند و باید بیرون از خانه قرار داده شوند.
وی بیان کرد: اگر هرکس به نوبه خود اصول بهداشتی را رعایت کند شیوع ویروس و این بیماری کاهش می‌یابد.
کارمند یک شرکت تولیدی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کارمندان بدلیل سروکار داشتن با اقشار مختلف درصورت رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌توانند ناقل این ویروس از محیط‌های کاری به محیط خانه و خانواده باشند پس لازم است علاوه بر رعایت نکات بهداشتی در محل کار هنگام خروج از آن محیط نیز کاملا ایزوله شوند.
میثم کردی به دیگر کارمندان توصیه کرد درصورتی که امکان تعطیلی شغلشان وجود ندارد حداقل در این مدت از انجام امور غیرضروری پرهیز کنند و اگر حضور آنها در محل کار الزامی نیست از مرخصی خود استفاده کرده و به فکر ذخیره مرخصی نباشد.
وی افزود: کارمندان برای مقابله با بیماری کرونا باید از برگزاری جلسات کاری غیرضروری اجتناب کنند و نامه‌ها و بسته‌های ورودی از خارج اداره را قبل از استفاده ضدعفونی کنند.

وی اظهار داشت: کارمند بیمار نباید اصرار به حضور در سازمان نداشته باشد زیرا درصورت بی‌توجهی به مسائل بهداشتی، امکان انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده و همکاران وجود دارد. 
این کارمند ادامه داد: ممکن است فرد آلوده به ویروس با ثبت یک نامه و ارسال به سایر استان‌ها و شهرها عامل انتقال ویروس شود لذا باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم.
محمد ارزانی یکی دیگر از کارمندان دزفول نیز گفت: با کاهش ساعت کاری، ضدعفونی کردن مداوم سطوح، حضور ۵۰ درصدی کارکنان در محل کار، رعایت کامل بهداشت فردی و حفظ فاصله مناسب در محل کار می‌توان به جنگ با کرونا رفت.

محسن تراب یکی دیگر از کارمندان دزفول نیز گفت: کارمند راه گریزی برای فرار از ویروس ندارد لذا باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن بکار گیرد.
وی افزود: استفاده از دستکش برای گرفتن کاغذ و اسناد از ارباب رجوع و رعایت فاصله در چیدمان اتاق کار می‌توانند باعث جلوگیری از انتشار این ویروس شوند.
این کارمند بیان کرد: کارمندان درصورت بی‌توجهی به موارد بهداشتی خود عامل انتشار ویروس می‌شوند.

مهشید کردی کارمند یک شرکت بهداشتی نیز با بیان اینکه اقدامات سازمانی مقدم بر فعالیت کارکنان است، اظهارداشت: سازمان‌ها باید محل ورود کارمندان و مراجعه کنندگان را ضدعفونی کنند و وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک را در اختیار آنها قرار دهند.
وی استفاده از دستگاه تب سنج حرارتی برای شناسایی و جلوگیری از ورود افراد مشکوک به سازمان را تاثیرگذار دانست و افزود: در این مدت بهتر است سیستم ثبت انگشت لغو و از ثبت چهره برای حضور کارمندان استفاده شود. 
این کارمند گفت: به کار بردن موانع شیشه‌ای یا پلاستیکی برای حفظ فاصله ایمن بین مراجعه کننده و کارمندان، ضدعفونی کردن سطوح مشترک و سرویس‌های ایاب و ذهاب توسط نیروهای خدماتی با رعایت اصول ایمنی از دیگر مواردی است که باید برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به مرحله اجرا گذاشت.
وی افزود: کارمندان می‌توانند با رعایت برخی نکات از جمله پرهیز از دست دادن و روبوسی در محل کار و حفظ فاصله ایمن با دیگر کارکنان و مراجعه کننده‌ها و همچنین رعایت بهداشت فردی(شستشوی مرتب دست‌ها و یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده)، استفاده از وسایل حفاظت فردی(ماسک و دستکش)، لمس نکردن صورت و استفاده از ملزومات اداری شخصی(موس، کیبورد و خودکار) و یا ضدعفونی کردن آنها به فعالیت خود ادامه دهند.
کردی به دیگر همکاران خود توصیه کرد ضمن رعایت کلیه نکات ذکر شده درصورت داشتن علایم سرماخوردگی تا زمان بهبود کامل در منزل استراحت کنند، غیر از ساعات کاری جز در موارد اضطراری از خانه خارج نشوند و هنگام بازگشت به منزل پروتکل بهداشتی ورود را رعایت کنند تا درصورت وجود ویروس از انتقال آن به اعضای خانواده جلوگیری و زنجیره انتقال آن شکسته شود.

وی افزود: درصورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، ویروس به سرعت بین کارکنان و متعاقب آن به خانواده‌های آنها و دیگر افراد جامعه سرایت می‌کند و از کنترل خارج می‌شود.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از یکصد کشور جهان سرایت کرده است.
تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر دوشنبه ۲۶ اسفندماه به ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر و فوت ناشی از آن به ۸۵۳ نفر رسیده و همچنین چهار هزار و ۹۹۶ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.
آمار بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بزرگ دزفول بستری شده‌اند در حال حاضر به ۴۶ نفر رسیده و هشت نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار