تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۹۸۶۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خروجی سدهای کرخه و دز افزایش نیافته است
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سدهای کرخه و دز در روزهای اخیر افزایش نیافته و میزان خروجی از این سدها تا هفته نخست فروردین ماه ثابت خواهد بود.

داریوش بهارلویی اظهار داشت: خروجی این سدها بر اساس تاب‌آوری رودخانه‌ها برنامه ریزی شده و در حال حاضر خروجی سد کرخه ۴۳۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی سد دز بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ مترمکعب درثانیه و سد گتوند (حوضه کارون) ۲۲۰ تا ۲۴۰ مترمکعب درثانیه است.

وی افزود: هم اکنون تاب‌آوری (ظرفیت نگهداشت سیل) در رودخانه دز عبور دبی ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و در کرخه ۴۵۰ مترمکعب درثانیه است، به این معنی که با عبور این جریان از رودخانه مشکلی برای مناطق پایین دست بوجود نمی‌آید و خطر آبگرفتگی روستاها و اراضی کشاورزی را تهدید نمی‌کند.

بهارلویی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی متوسط ، اضافه کرد: بر اساس این پیش‌بینی، خروجی سدهای دز و کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت و تا هفته نخست فروردین ماه ثابت می‌ماند.

وی اظهار داشت: خروجی سدها بر اساس پیش بینی بارش و میزان سیلاب‌های ورودی تنظیم می‌شود، بنابراین میزان آب خروجی سدها در هفته دوم فروردین طبق این شاخص‌ها تعیین خواهد شد.

بهارلویی با بیان اینکه پیش‌بینی وقوع سیلاب ممکن نیست، تصریح کرد: در هفته دوم فروردین احتمال افزایش خروجی سدها بر اساس پیش بینی‌های بارش و سیلاب‌های وارد شده به مخازن وجود دارد که تلاش می‌شود این افزایش در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها باشد.

وی ظرفیت خالی سدهای استان برای کنترل سیلاب را در حال حاضر ۶.۷ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم خالی مخزن سد کرخه ۱.۲۸ میلیارد مترمکعب، سد دز ۸۱۰ میلیون مترمکعب، سدهای زنجیره ای کارون ۳.۵ میلیارد مترمکعب، سد مارون ۷۱۶ میلیون مترمکعب، سد جره ۸۱ میلیون مترمکعب و سد سیمره (بالادست کرخه) ۳۱۹ میلیون مترمکعب است.

کاهش تاب‌آوری رودخانه‌ها

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: خروجی سدهای دز و کرخه در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها بوده و آبگرفتگی در روستاها و یا اراضی کشاورزی اتفاق نیفتاده است.

سید ابراهیم حسینی درباره تصاویری که از آبگرفتگی در پایین دست رودخانه کرخه منتشر شده، توضیح داد: این تصاویر مربوط به روستاهایی در دشت آزادگان و هویزه است که به دلیل نصب ایستگاه پمپاژ در رودخانه و یا سطح پایین اسکله، با بالا آمدن آب، دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی با اشاره به ترمیم نشدن سیل بندها در برخی مناطق پایین دست حوضه کرخه و دز، افزود: روند ترمیم سیل‌بندها در برخی نقاط بحرانی و پایین دست رودخانه‌های دز و کرخه بهبود یافته، به طور نمونه در منطقه شعیبیه شهرستان شوشتر کار به خوبی در حال انجام است و در منطقه آهودشت شهرستان شوش نیز عملیات ترمیم آغاز شده اما در منطقه بامدژ شهرستان اهواز در پایین دست رودخانه دز و شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در پایین دست کرخه، کار آنچنانی بر روی سیل بندها صورت نگرفته و شرایط آنها همچنان نگران کننده است.

حسینی اضافه کرد: حداقل تاب‌آوری در رودخانه دز باید به عبور دبی یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه و در کرخه بر اساس مطالعات به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، اظهارنظرهای دوگانه مسئولان آب درباره خروجی سدهای دز و کرخه، در روزهای اخیر نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

اگر چه ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق در تاریخ ۲۳ اسفند ماه گفته است: «در صورت تحقق پیش بینی‌های هواشناسی، نگرانی از بابت کنترل سیل در استان نداریم و جریان آب خروجی از سدهای دز ۷۰۰ مترمکعب درثانیه و کرخه ۴۵۰ مترمکعب درثانیه متناسب با تاب‌آوری رودخانه‌ها ثابت می‌ماند تا خسارتی در پایین دست به دنبال نداشته باشد.»؛ اما اردکانیان وزیر نیرو ۲۵ اسفند ماه اعلام کرده است: «در صورت تشدید سیلاب‌ها، در پایین‌دست رودخانه‌های دز و کرخه خروجی را باید افزایش دهیم که شاید تا دو برابر حجم خروجی فعلی بشود که این به معنای در معرض سیلاب قرار گرفتن پهنه بیشتری است که در این ارتباط  اطلاع‌رسانی لازم انجام شده و با هوشیاری و آمادگی سعی می‌شود در مجموع به گونه‌ای باشد که با خسارت مواجه نشویم.»

خروجی سدهای دز و کرخه از اوایل اسفند ماه امسال و در پی بارندگی ها، افزایش تدریجی داشته است. در روز اول اسفند جاری، خروجی سد کرخه و از ۲۰۰ مترمکعب برثانیه به ۳۰۰ مترمکعب برثانیه رسید و خروجی سد دز ۲۰۰ تا ۲۴۰ مترمکعب برثانیه بود. ظرفیت خالی سدهای استان نیز در این تاریخ ۸.۹ میلیارد مترمکعبی بوده است.

بر اساس گزارش دیروز (۲۶ اسفند) پرتال اطلاع رسانی وزارت نیرو، بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفته، با اولین سامانه بارشی، ورودی به سدهای دز و کرخه به حدود یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته اما خروجی آنها تغییری نداشته و در سد دز حدود ۵۳۵ مترمکعب برثانیه و کرخه ۴۳۰ مترمکعب برثانیه درنظر گرفته شده است.

روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متاثر می‌شوند. در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار