تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۹۸۷۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب‌های ورودی به خوزستان تا نیمه فروردین قابل کنترل است
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش خروجی سد کرخه از امروز، گفت: جریانات سیلابی در سدها بر اساس برآوردها تا نیمه فروردین قابل کنترل است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

داریوش بهارلویی با بیان اینکه خروجی سدها بر اساس تاب آوری رودخانه‌ها تنظیم شده، اظهار داشت: تا نیمه فروردین ماه طبق پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد که جریانات ورودی به استان توسط سدها قابل کنترل باشد؛ بنابراین میزان خروجی سدها تا نیمه فروردین ماه ثابت می‌ماند و برای برنامه ریزی خروجی سدها در نیمه دوم فروردین نیز باید منتظر پیش بینی‌های هواشناسی و بارش‌های آینده باشیم.

وی تاکید کرد: شرایط سیلابی سدهای دز و کرخه بسیار وابسته به سامانه‌های بارشی خواهد بود که از نیمه دوم فروردین‌ماه  وارد این حوضه ها می‌شود.

بهارلویی افزود: بارش‌ها ممکن است موجب رواناب و آبگرفتگی در شهرها و روستاها شود اما سیلاب و آبگرفتگی که حاصل از رودخانه و سد باشد نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: سازمان هواشناسی پنج سامانه بارشی را پیش بینی کرده بود که تاکنون سه سامانه را در تاریخ های ۲۵ و ۲۸ اسفند و سوم فروردین پشت سر گذاشتیم و برای ۱۰ فروردین نیز سامانه دیگری در راه است.

بهارلویی ظرفیت خالی سدهای استان برای کنترل سیلاب را ۶.۱ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان سهم سد کرخه ۱.۲ میلیارد مترمکعب، سد دز ۸۰۰ میلیون مترمکعب، سدهای زنجیره ای حوضه کارون ۳.۳ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۶۸۷ میلیون مترمکعب و سد جره ۸۰ میلیون مترمکعب است.

به گفته وی حجم کلی آب ذخیره شده در سدهای خوزستان نیز در حال حاضر ۱۵.۳ میلیارد مترمکعب است.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای کمک و کاهش فشار به پایین دست رودخانه کرخه، دبی خروجی سد کرخه از ۴۵۰ مترمکعب درثانیه، از امروز به ۴۰۰ مترمکعب درثانیه کاهش می‌یابد، همچنین خروجی سد دز حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب درثانیه، سد گتوند (کارون) ۲۲۰ تا ۲۵۰ مترمکعب درثانیه و سد مارون ۱۰ مترمکعب درثانیه است.

وی افزود: امروز ورودی به سدهای کرخه ۵۵۰ مترمکعب درثانیه، سد دز ۵۷۵ مترمکعب در ثانیه، کارون ۴۶۰ مترمکعب درثانیه و مارون ۸۰ مترمکعب درثانیه بوده است.

بهارلویی با بیان اینکه باران اخیر تاثیر چندانی بر ورودی آب به استان نداشته، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۴ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده و ورودی‌ها نسبت به دیروز روند کاهشی داشته، البته تاثیر بارش‌ها در روزهای آینده بیشتر مشخص می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت خالی موجود در سدهای حوضه رودخانه کارون، در این حوضه فعلا جای نگرانی نیست و جریان‌های ورودی قابل کنترل است.

بهارلویی افزود: دبی رودخانه کارون در اهواز در حال حاضر ۸۰۰ مترمکعب درثانیه است این در حالیست که در این مقطع تا ۲ هزار مترمکعب درثانیه ظرفیت آبگذری دارد، بدون اینکه به مناطق پایین دست خسارتی وارد شود.

شکستگی سیل‌بندهای پایین دست کرخه

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به شکستگی سیل‌بندها در برخی روستاهای پایین دست رودخانه کرخه در یک هفته گذشته، اظهار داشت: امروز سیل بند روستای «بیت کوار» در شهرستان هویزه (حاشیه رودخانه نیسان) دچار شکستگی شده که عملیات ترمیم آن در حال انجام است.

سید ابراهیم حسینی افزود: در روزهای گذشته نیز شکستگی در سیل بند روستای دفار و روستای کسر در دشت آزادگان و منطقه گبان در هویزه رخ داده بود که اکنون ترمیم شده‌اند.

وی اضافه کرد: شکستگی این سیل‌بندها تاکنون خسارتی نداشته و باعث آبگرفتگی مزارع و روستاها نشده و زمین‌هایی که زیر آب رفته‌اند به دلیل تعرض و کشاورزی در بستر رودخانه بوده است.

حسینی با تاکید بر ترمیم و استحکام بخشی سیل‌بندها برای افزایش تاب آوری رودخانه‌های دز و کرخه، گفت: متاسفانه سیل‌بندها در منطقه بامدژ از توابع شهرستان اهواز (پایین دست دز) و شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه، استحکام بخشی نشده است که در صورت افزایش آب خروجی از سدهای دز و کرخه، با مشکل مواجه می‌شوند.

به گفته وی تاب آوری رودخانه کرخه در حال حاضر عبوردهی دبی ۴۵۰ مترمکعب درثانیه است که مقرر شده این میزان از امروز کاهش یابد.

وی اظهار داشت: بازسازی و تحکیم سیل‌بندها بر عهده استانداری و فرمانداری‌ها بوده اما ماشین آلات و نیروهای سازمان آب و برق برای کمک در عملیات در دشت آزادگان مستقر هستند.

بر اساس این گزارش، با افزایش دبی خروجی از سد کرخه به ۴۵۰ مترمکعب درثانیه از ۲۱ اسفند ماه، برخی سیل بندهای پایین دست این رودخانه در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه دچار شکستگی شده است.

به گفته حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان حداقل تاب‌آوری در رودخانه دز باید به عبور دبی یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه و در کرخه بر اساس مطالعات به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد، این در حالیست که به دلیل تخریب و عدم بازسازی سیل‌بندها، تاب آوری رودخانه کرخه به ۴۵۰ مترمکعب درثانیه و دز به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه کاهش یافته است.

نگرانی از تکرار دوباره سیل در پایین دست رودخانه‌های کرخه و دز از اوایل اسفند ماه امسال از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح شد.

اگر چه مدیران سازمان آب و برق خوزستان بر تثبیت خروجی سدها تا اوایل فروردین تاکید کرده‌اند، اما اردکانیان وزیر نیرو ۲۵ اسفند ماه اعلام کرده بود: طبق پیش‌بینی‌ها، در اثر بارش‌های پیش رو ورودی به مخازن کرخه و دز افزایش می‌یابد که در اثر آن، برای داشتن حجم مناسبی از آب در این مخازن با هدف مدیریت یا تسکین سیل، ممکن است به‌ناچار خروجی مخازن افزایش یابد.

روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متاثر می‌شوند.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار