تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۷۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی‌های بهاری انگیزه ماندن عشایر در مناطق قشلاقی خوزستان را بالا برد
 بارندگی‌های بهاری ۲ روز اخیر ، انگیزه ماندن عشایر در مناطق قشلاقی خوزستان را بالا برد و شرایط بهتری برای زندگی آنان فراهم کرد.

  بارش‌های خوب بهاری به خصوص در مناطق شرقی و شمال شرق خوزستان که از کانون‌های اصلی استقرار عشایر کوچ رو استان به شمار می‌روند وضعیت مراتع برای تعلیف دام را بهبود بخشیده و چشمه‌های زیادی در این مناطق شروع به جوشیدن کرد تا نگرانی آنان را برای تامین آب شرب برطرف کند.
 بهبود شرایط جوی و دمای مناسب این روزهای بهاری در استان به نظر می رسد تاب آوری عشایر برای ادامه اتراق در مناطق قشلاقی خوزستان را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است و آنان هنوز به کوچ کردن به مناطق ییلاقی در استان‌های همجوار که این روزها بر اثر بارش برف سفیدپوش شده اند،  فکر نمی‌کنند.    
مدیرکل امورعشایری خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت:شرایط مناسب آب و هوایی در مناطق قشلاقی و نیاز کمترعشایر به علوفه و آب که همواره ۲ دغدغه اصلی این قشر مولد و زحمت کش بوده تا حدود زیادی برطرف شده است.
علی رحم کریمی با اشاره به ممنوعیت کوچ ۲ ماهه عشایر خوزستان به مناطق ییلاقی استان‌های همجوار به منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا افزود: شرایط مناسب آب و هوایی می تواند مشکلات عشایر در مناطق قشلاقی را به حداقل برساند.
وی گفت: مجموعه خدماتی که عشایر در مناطق ییلاقی دریافت می‌کنند در مناطق قشلاقی خوزستان از آن بهره‌مند هستند بنابراین نگرانی خاصی برای تداوم حضور عشایر در خوزستان در زمان حاضر نیست.
وی گفت:گروه‌های خدمات‌رسانی به عشایرخوزستان در مناطق قشلاقی خوزستان حضور دارند.
مدیرکل امورعشایری خوزستان تنها مشکل عشایر در مناطق قشلاقی خوزستان را کمبود سوخت عنوان کرد و افزود: امسال شرایط توزیع سوخت (نفت سفید) قدری زمان بر شده که علت اصلی آن ثبت نام در سامانه سوخت شرکت پخش فراورده های نفتی ایران بود.
وی گفت: هم اکنون تامین سهمیه سوخت عشایر به گونه ای برنامه ریزی شده که امور عشایری به صورت یکجا سوخت تخصیصی را دریافت و بین عشایر توزیع می‌کند.
در همین حال مسئولان استان‌های میزبان عشایر خوزستان در مناطق ییلاقی اعلام کرده اند به هیچ وجه آمادگی پذیرش عشایر را به علت بروز خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ندارند.
بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ، زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی که در سال‌های‌گذشته طبق روال معمول در روزهای نخستین فروردین ماه هرسال اتفاق می‌افتاد تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق افتاده است.
به گفته مدیرکل امور عشایری خوزستان بخشی از امکانات ضروری و مورد نیاز، که  عشایر می‌بایست در مناطق ییلاقی دریافت می کردند به مناطق قشلاقی خوزستان انتقال یافته است تا امکان زیست اجباری ۲ ماهه عشایرفراهم شود و تاب آوری عشایر افزایش یابد.
نخستین موج گرما در خوزستان به صورت معمول دراوایل اردیبهشت ماه شکل می گیرد و با نزدیک شدن به پایان اردیبهشت بر شدت نسبی آن افزوده می شود بنابرین دام عشایر در چنین وضعیتی با خطراتی رو به رو می شود.  
 

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، یکجانشینی و در خانه ماندن را مهمترین عامل برای کنترل و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام و به عموم مردم توصیه کرده از سفرهای درون و برون شهری و جابه جایی های غیرضروری خودداری کنند.
استان خوزستان در فصل قشلاق میزبان ۲۳هزار خانوار عشایری با سه میلیون راس دام سبک از استان‌های چهارمحال وبختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد ، لرستان ، اصفهان ، همدان ، ایلام و کرمانشاه‌ است.
عشایر که بیشتر در مناطق‌گرمسیری جنوب‌شرق ، شرق و شمال شرق خوزستان ساکن هستند به طور معمول هر ساله از فروردین ماه به بعد در صورت مناسب بودن آب و هوا و باز بودن مسیرهای عبوری و ایل‌راه‌ها به مناطق‌ ییلاقی استان‌های همجوار کوچ می‌کنند.
تاکنون در مناطق عشایری خوزستان مواردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.
بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز مجموع آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان تا امروز یکشنبه ۴۴۴ نفر بوده که تاکنون ۲۶۶ نفر از این افراد بهبود یافته‌اند و ۱۱۹ بیمار نیز بستری هستند. ۵۹نفر نیز بر اثر این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار