تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۹۸۷۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب روستاهای خوزستان را تهدید نمی‌کند
مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با اشاره به رفع نقاط پرخطر در سیل بندهای استان، گفت: با مجموعه اقداماتی که برای احداث،ترمیم ، بازسازی و مقاوم سازی ۲۱۰ کیلومتر از بازه‌های سیل بندهای استان صورت گرفت می‌توان گفت خطر جدی از بابت سیلاب، روستاهای استان را تهدید نمی‌کند.

محمد حری یکشنبه اظهارداشت: استان خوزستان ۸۰۰ کیلومتر سیل بند دارد که عمر عمده آنها بیش از ۲۰ سال است و با توجه به اینکه طی سال‌های متمادی به دلیل خشکسالی و دستکاری‌هایی که در این مدت صورت گرفته، بخش عمده‌ای از آنها نیاز به بازسازی دارد.

عضور شورای اداری استان خوزستان تصریح کرد: مقاوم سازی تمامی این سیل بندها نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است که با توجه به محدویت‌های اعتباری انجام عملیات‌های ترمیمی با مشورت فرمانداران، بخشداران و دهیاران انجام شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی ناشی از سیلاب ماشین آلات پیمانکاران در مناطق مورد نظر آماده به کار هستند، گفت: به پیمانکاران ابلاغ شده است تا پایان بارندگی‌های فرودین ماه اجازه خروج ماشین آلات را ندارند و در صوررت نیاز تمام امکانات خود را در اختیار ستاد بحران شهرستان‌ها قرار دهند.

حری تصریح کرد: ۳۵۰ دستگاه ماشین آلاتی مانند بیل میکانیکی، لودر، کمپرسی و... در ۱۰ شهرستان اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، شادگان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه، شوش و شوشتر مشغول فعالیت هستند که در روزهای اخیر ضمن انجام اقدامات تکمبلی، نسبت به رفع مشکلات به وجود آمده در نقاط متعدد اقدام کردند.

رفع نقاط پرخطر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان داشت: عمده عملیات بازسازی و مقاوم سازی سیل بندها در۷۰ نقطه بحرانی در ۱۰ شهرستان هدف صورت گرفته است.

حری افزود: با این وجود اخباری مبنی بر شکستگی سیل بندها اعلام می‌شود که برابر بررسی‌های انجام شده دلیل عمده آنها مسدود نشدن برخی زهکش‌ها و یا لوله‌های دفع آب‌های سطحی است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که باید متولیان مربوطه به شکل صحیح نسبت به بستن زهکش‌ها و یا لوله‌های دفع آب‌های سطحی اقدام می‌کردند اما با این وجود از پیمانکارانی که در اختیار معاونت عمرانی استانداری هستند خواسته شده تا به این مسئله ورود کنند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با سیلاب احتمالی تمام ظرفیت کارشناسی و اجرایی حوزه معاونت عمرانی و دفتر فنی در کنار فرمانداران به عنوان روسای ستاد بحران شهرستان ها قرار گرفته است.

آماده باش ۳۵۰ دستگاه ماشین آلات برای مواقع بحرانی

حری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات شامل بیل میکانیکی، لودر، کمپرسی و ... برای مقاوم سازی سیل‌بندهای استان با معاونت عمرانی استانداری همکاری می‌کنند، گفت: این ظرفیت تا پایان دوره بارندگی‌های بهاره در آماده باش قرار گرفته که اگر نقطه‌ای از استان دچار بحران احتمالی شد بتوانیم وارد عمل شویم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از سیل بندهای استان عمر مفید خود را گذرانده‌اند و به صورت قطعی نمی‌توان گفت که در آینده دچار مشکل نخواهیم شد با این وجود اقدامات لازم صورت گرفته و با توجه به تجربه سیلاب سال گذشته این آمادگی در استان وجود دارد تا اجازه ندهیم روستاهای استان دچار آسیب شوند.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شد روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال قرار گرفتند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار