تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۹۸۸۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیربازرگانی جهادکشاورزی خوزستان:
قیمت خرید تضمینی گندم عادلانه نیست
  معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: قیمت امسال خرید تضمینی گندم منصفانه وعالانه نیست و نمی‌تواند برای کشاورزان گندمکار جاذبه داشته باشد.

عزت الله صادقی افزود:قیمت پایین خرید تضمینی گندم ، شرایط را برای ورود دلالان و واسطه‌ها برای خرید گندم بیش از قیمت تضمینی مهیا می‌کند و این چیزی است که در سال های گذشته در خوزستان با آن رو به رو بودیم.
وی گفت: بسیاری از واسطه‌ها و دلالان گندم را بالاتر از نرخ تضمینی و به صورت نقدی خرید می‌کنند و پس از مدتی این گندم سر از بازار آزاد بیرون می‌آورد یا سال بعد همین گندم را به صورت بذری به کشاورز می فروشند.  
قیمت تضمینی گندم معمولی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ هر کیلوگرم ۲۲هزار ریال از سوی شورای اقتصاد تعیین شده است.
معاون بازرگانی جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه قیمت پایین خرید تضمینی گندم ، شرایط دسترسی درازمدت کشور به خودکفایی در تولید گندم را سخت‌ترمی‌کند افزود: گندم یک محصول راهبردی است بنابراین دولت در خرید تضمینی باید شرایطی فراهم کند تا کشاورز به کشت مستمرگندم انگیزه داشته باشد و تولید آن با توجه به گرانی نهاده‌های کشاورزی و نرخ تورم برای کشاورز به صرفه باشد.
صادقی با اشاره به برنامه دولت برای واردات چهار میلیون تن گندم از خارج در سال‌۹۸ و ۹۹ به نرخ تقریبا" هر کیلوگرم ۴۰هزار ریال بدون احتساب هزینه‌های جانبی افزود: دولت حداقل باید گندم از کشاورزان داخلی را به قیمت بهای وارداتی آن خریداری کند.
وی افزود:نرخ تضمینی گندم باید به گونه‌ای باشد تا بتواند هزینه‌های کشاورز را پوشش دهد و انگیزه او را برای تداوم تولید گندم قوی‌تر کند.     

جلوگیری از خروج گندم تولیدی خوزستان
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: با هماهنگی نهادهای قضایی و اجرایی ، خروج غیرمتعارف گندم از استان ممنوع است.
صادقی افزود: دادستانی ، تعزیرات ، صمت ، فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی موظف هستند از خروج گندم از استان یا مرزها جلوگیری کنند تا فعالیت دلالان و سودجویان محدود شود.
برداشت گندم از سطح ۳۸۰هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۲هزار گندم دیم خوزستان از نیمه دوم فروردین به بعد ، ابتدا از مناطق جنوبی خوزستان شروع شده و تا ۴۰روز ادامه خواهد داشت.
پیش بینی شده در سال زراعی جاری حدود ۱.۸میلیون تن گندم در خوزستان برداشت که از این میزان حدود ۱.۶میلیون تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود.
اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با مباشرت شبکه یکپارچه تعاون روستایی خود را برای خرید تضمینی ۱.۶میلیون تن گندم و ۱۰۰هزار تن دانه روغنی کلزا آماده کرده‌اند.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر کمیت و تنوع تولیدات رتبه نخست کشوری را دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار