تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۹۸۸۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تامین پایدار نیازهای عشایر در مناطق قشلاقی خوزستان
 مدیر کل امور عشایری خوزستان گفت:نیازهای اساسی خانوارهای عشایری که به علت احتمال شیوع کرونا در مناطق قشلاقی استان زمینگیر شده‌اند تامین شده‌است.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ، زمان کوچ عشایرخوزستان به مناطق ییلاقی که در سال‌های‌گذشته طبق روال معمول در روزهای نخستین فروردین ماه هرسال اتفاق می‌افتاد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به تعویق افتاده است.
علی رحم کریمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بخشی از امکانات ضروری و مورد نیاز که عشایر می‌بایست در مناطق ییلاقی دریافت می کردند به مناطق قشلاقی خوزستان انتقال یافته است تا امکان زیست اجباری ۲ ماهه عشایرفراهم شود و تاب آوری عشایر افزایش یابد.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان و نیاز بیش از پیش عشایر به آب آشامیدنی و علوفه گفت:عشایر استان هیچ گونه دغدغه‌ای برای تامین آب شرب انسانی و دامی و علوفه مورد نیاز دام خود نداشته باشند.
کریمی اظهار داشت: با مساعدت‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان و تمهیدات اداره کل امور عشایری استان ، توزیع اقلام مورد نیاز از جمله آرد و سوخت نیز به صورت مستمر در کانون‌های عشایری ادامه دارد تا نیاز به تردد غیرضروری عشایر به حداقل برسد.
وی در ادامه با اشاره به نگرانی عشایر برون کوچ در زمینه مراتع ییلاقی خود افزود:بر اساس هماهنگی انجام شده با استان‌های همجوار و مساعدت اداره‌های کل امورعشایری در استان‌های دیگر حفاظت از مراتع عشایر در حوزه‌های ییلاقی تا پس از عادی شدن شرایط انجام می‌شود.
استان خوزستان در فصل قشلاق میزبان ۲۳هزار خانوار عشایری با سه میلیون راس دام سبک از استان‌های چهارمحال وبختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد ، لرستان ، اصفهان ، همدان ، ایلام و کرمانشاه‌ است.
عشایر که بیشتر در مناطق‌گرمسیری جنوب‌شرق ، شرق و شمال شرق خوزستان ساکن هستند به طور معمول هر ساله از فروردین ماه به بعد در صورت مناسب بودن آب و هوا و باز بودن مسیرهای عبوری و ایل‌راه‌ها به مناطق‌ ییلاقی استان‌های همجوار کوچ می‌کنند.
تاکنون در مناطق عشایری خوزستان مواردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.
به گزارش ایرنا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، یکجانشینی و در خانه ماندن را مهمترین عامل برای کنترل و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام و به عموم مردم توصیه کرده از سفرهای درون و برون شهری و جابه جایی‌های غیرضروری خودداری کنند.
براساس تازه‌ترین گزارش اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکنون ۶۱۰نفر در خوزستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۴نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار