تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۹۹۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تغییر تقویم کوچ برای شکست کرونا
 آمدن فصل بهار همواره نوید بخش جریان زندگی برای عشایر است اما امسال ویروس کرونا این جریان را بر هم زده با این وجود عشایر استان خوزستان برای همراهی با دیگر اقشار مختلف برای شکست کرونا کوچ بهاره خود را به تاخیر انداخته تا به قطع زنجیره انتقال آن کمک کنند.

کوچ عشایر به مناطق ییلاقی خوزستان همه ساله از نیمه دوم فروردین ماه به مناطق ییلاقی استان اغاز می شود.

فروردین ماه هرسال صدای زنگوله دام ها و نوای نی عشایر در دل دشت‌های خوزستان می پیچد. امسال اما ویروس کرونا همه چیز حتی تقویم کوچ عشایر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بسیاری از عشایر استان‌های اصفهان ، لرستان، همدان، ایلام ، کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با ۲ میلیون راس دام سبک  همه ساله در مناطقی از خوزستان از جمله شوش ، دزفول ، بهبهان ، رامهرمز، باغملک ، هندیجان ، اندیمشک و دشت آزادگان مستقر می شوند

لزوم همکاری امور عشایر برای حفاظت از دام‌ها

اگرچه تغییر در تقویم کوچ عشایر مشکلاتی برای آنها ایجاد می کند اما کوچ‌نشینان برای حفظ سلامتی خود ملزم شده‌اند که فعلا زمان سفر خود به نقاط ییلاقی را به تاخیر بیندازند.

حشمت صادقی یکی از کوچ‌نشینان بختیاری است که درحال حاضر همراه ۱۴۰ خانواده عشایری دیگر در محدوده شهر نفت‌سفید تا نزدیکی شهرستان شوشتر ساکن است، او هم مانند سایر عشایر نگران تغییر در زمان کوچ و سرنوشت دام‌هایش است.

وی زمان کوچ هر ساله خود و سایر عشایر این منطقه را ۱۵ فروردین ماه اعلام می کند و می گوید: هرسال در این روزها دام و وسایل زندگی خود را جمع می کردیم و به سمت منطقه شیمبار از توابع اندیکا حرکت می کردیم.

صادقی گرم شدن هوا را یکی از مهم ترین چالش‌های پیش رو در تغییر تقویم کوچ عشایر عنوان می کند و توضیح می دهد: هوا که گرم می شود نیاز دام ها به آب هم بیشتر می شود، تحمل گرما برای خود عشایر هم سخت تر می شود.

این کوچ‌نشین بختیاری می افزاید: یکسال برای پرورش دام‌هایمان زحمت کشیده‌ایم از مسئولان امور عشایر استان خوزستان انتظار داریم که در کنار رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی ما زمینه محافظت از دام‌هایمان را نیز فراهم کنند.

جمعیت ییلاقی عشایر  خوزستان ۳۸ هزار و  ۵۳۷ نفر (۶۵۱۳ خانوار) و جمعیت قشلاقی عشایر این استان بیش از  ۱۴۰ هزار و  ۱۷۹ نفر است درواقع استان خوزستان حدود ۱۲ درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است.

تامین نیازهای عشایر باوجود تغییر تقویم کوچ

مدیرکل امور عشایر استان خوزستان، کوچ عشایر همزمان با شیوع ویروس کرونا را یک تهدید علیه جامعه کوچ نشین عنوان کرد و افزود: طبق تقویم، عشایر استان خوزستان هرسال از نیمه فروردین ماه به مناطق ییلاقی کوچ می کنند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مقرر شد کوچ عشایر به تعویق بیفتد.

علی رحم کریمی ادامه داد: بنابر هماهنگی های انجام شده مجوز استفاده از مراتع برای دام عشایر تا اردیبهشت ماه صادر شده است.

وی گفت: با گرم شدن هوا نیاز عشایر به آب برای مصارف شرب و مسائل بهداشتی بیشتر شده به همین دلیل ناوگان آبرسانی سیار تجهیز شده است تا نیاز عشایر استان خوزستان تامین شود.

کریمی درخصوص تامین اقلام مورد نیاز عشایر استان بیان کرد: تامین آذوقه مانند آرد عشایر برعهده شرکت های تعاونی است که با هماهنگی های انجام شده مقرر شد این اقلام بدون مراجعه حضوری عشایر، تامین شود.

وی با اشاره به گندزدایی و ضدعفونی محل‌های استقرار عشایر استان خوزستان اظهار داشت: محل سکونت عشایر در مجاورت روستاها از طریق دهیاری ها انجام می شود و در سایر نقاط نیز گروه هایی با همکاری معاونت بهداشت و درمان برای ضدعفونی و توزیع اقلام بهداشتی حضور می یابند.

مدیرکل امور عشایر استان خوزستان گفت: یکی از مشکلات پیش آمده در روزهای نخست فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تردد خودروهای عشایر با پلاک‌های غیربومی برای تهیه اقلام مورد نیز در شهرستان های مجاور محل سکونت بود که این مشکل نیز با همکاری فرمانداران حل شد.

وی ادامه داد: می دانیم که تغییر تقویم کوچ عشایر مشکلاتی برای آنها ایجاد می کند اما در شرایط فعلی حفظ سلامت جامعه عشایر در اولویت است و انتظار داریم که عشایر در این خصوص همکاری کنند.

عشایر غیربومی خوزستان با داشتن ۱.۵میلیون راس دام سبک به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقی ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان ساکن هستند.
عشایر بومی خوزستان نیز حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار راس دام سبک نیز در اختیار دارند و از مراتع میانکوهی این استان بر اساس تقویم چرای دام ، استفاده می کنند.

۱۹ شهرستان در استان خوزستان دارای جمعیت عشایری هستند که شامل شهرستان های اندیمشک، ایذه، دزفول، رامهرمز، شوشتر، مسجدسلیمان، اندیکا، شوش، باغملک، لالی، آبادان، اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، بهبهان، شادگان، هفتکل، گتوند، و امیدیه می شوند.

 ۲۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در خوزستان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به این بیماری تا ظهر روز دوشنبه ۱۱ فروردین در این استان به ۶۹۳ مورد رسید.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار