تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۹۹۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رفع تحریم‌ها تنها راه جهش تولید نیست
 رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی نفت و گاز اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه جهش تولید به خودی خود امکان پذیر نخواهد بود، گفت: دستیابی به این امر تنها با عزم ملی میسر خواهد شد و از این بابت باید هماهنگی های بین بخشی توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف را شاهد باشیم.

مهدی رحیمی با بیان اینکه رونق تولید، مقدمه جهش برای تولید است، اظهار کرد: در داخل کشور از ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار هستیم و این امکانات و توانایی ها برای رسیدن به جهش تولید باید به خوبی بکارگیری و استفاده شود.

حضور شرکت های دانش بنیان در کانون های تولید جدی گرفته شود

وی با اشاره به عدم توازن امکانات و قابلیت ها در نقاط مختلف کشور افزود: برای بکارگیری این ظرفیت ها نیاز است تا با استفاده از آمایش های سرزمینی این امکانات در مناطق مختلف را در مسیر رونق و جهش تولید قرار داد تا شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

عضو اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه تعمیم فرآیندهای دانش بنیان در کانون های تولید یکی از الزامات حرکت در این مسیر است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در مراکز و کانون های تولید سهم چندانی ندارند که این مساله یک ضعف جدی محسوب می شود. حضور شرکت های دانش بنیان در کانون های تولید باید جدی گرفته شود و این می تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد.

تنها راه جهش تولید رفع تحریم ها نیست

رحیمی ادامه داد: در این بین موانعی وجود دارد که لازم است با برخی اقدامات، هماهنگی ها و قوانین ساده مشکلات موجود در مسیر بخش خصوصی برداشته شود تا دستاوردهای روشن و مشخصی را رقم بزند. در این زمینه همراهی بدنه اقتصادی دولت می تواند مسیر بخش خصوصی در جهش تولید را هموار کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه جهش تولید به خودی خود امکان پذیر نخواهد بود، گفت: دستیابی به این امر تنها با عزم ملی میسر خواهد شد و از این بابت باید هماهنگی های بین بخشی توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف را شاهد باشیم.

رحیمی ادامه داد: یکی از موانع اصلی در مسیر جهش تولید، باور برخی مسئولان و مدیران کشور است که فکر می کنند سازش با کشورهای غربی و رفع تحریم ها راهکار حل مشکلات است. در این زمینه تحریم ها در اقتصاد کشور بی تاثیر نبوده اما می تواند زمینه ای برای اتکا به تولید داخلی باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید با اقدامات ابتکاری تحریم های به وجود آمده را بی اثر کرد تا تولیدکننده داخلی دسترسی آسانی به مواد اولیه داشته باشد. با همراهی که دولت در تولید داخلی خواهد داشت می توان چشم انداز روشنی برای جهش تولید ترسیم کرد.

لابی‌گری ها باید کنار گذاشته شوند

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه یکی از موانع جهش تولید وجود لابی ها در اقتصاد کشور است، گفت: این شرایط بعضا در برخی از ارکان کشور وجود دارد که باید شناسایی و خنثی شوند. تقویت تولید در کشور نیاز به توجه همگانی دارد و لازم است افراد به صورت شفاف در صحنه اقتصاد حاضر شوند.

وی افزود: قطعا بخش قابل توجهی از مسئولان کشور با تعهدی که دارند می توانند به جهش تولید کمک کنند و بر همین اساس انتظار می رود تا اختیارات چنین افرادی در عرصه سیاستگذاری برای اقتصاد کشور افزایش یابد و اتاق های بازرگانی به عنوان بازوان مشورتی همواره در کنار قوای سه گانه قرار دارند و امیدواریم تا از این ظرفیت کارشناسی بیش از پیش استفاده شود.

بلاتکلیفی نظام بانکی، از موانع جهش تولید

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی نفت و گاز اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه عقب ماندگی و بلاتکلیفی نظام بانکی کشور در این بین یکی دیگر از موانع جهش تولید محسوب می شود، گفت: در حالی که بانک ها باید اشتغال مولد ایجاد کنند اما این نهادهای اقتصادی بدون هیچ برنامه ای با پولی که به واسطه سپرده های مردم در اختیار دارند، منابع را در مسیرهای دیگر استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه حلقه های مفقوده در مسیر تولید وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس لازم است تا اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون با برنامه ریزی که انجام می دهند به این خلأها ورود کنند و با نظرات کارشناسانه ای که ارائه می کنند به رفع آن ها بپردازند. در صورتی که این مجموعه مشکلات برطرف شود، قطعا جهش تولید رقم زده خواهد شد و کشور می تواند به دستاوردهای مثبتی در حوزه اقتصاد دست پیدا کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار