تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۹۹۲۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا و نگرانی دانشجویان دزفول
 شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها موضوعی است که در روزهای اخیر ذهن دانشجویان دانشگاه‌های دزفول را درگیر و نگرانی‌هایی در بین این قشر ایجاد کرده است.

ویروس کرونا که تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور جهان سرایت کرده این روزها به مهمترین دغدغه مردم و دولت تبدیل شده و اغلب فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شهرستان دزفول از اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک تعطیل شده‌اند.

با تداوم وضعیت و گسترش شیوع کرونا در کشور آموزش مجازی در نظام آموزشی مطرح و اجرا شد؛ طرحی که با وجود مزیت‌های بسیار در شرایط حساس کنونی، با محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز همراه است.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، دانشجویان دزفول نگران ترم تحصیلی جاری بوده و از وضعیت موجود ناراضی‌ هستند؛ این دانشجویان می‌گویند آموزش مجازی فقط برای برخی دروس ارائه شده و دروس باقی مانده تعیین تکلیف نشده‌اند.

نبود سرعت لازم برای حضور آنلاین دانشجویان در برخی مناطق و نبود ارتباط چشمی هنگام تدریس از جمله دلایل کم رغبتی دانشجویان به این نوع آموزش هستند با این وجود در شرایط فعلی چاره‌ای جز ادامه این آموزش‌ها نیست.

به گزارش ایرنا، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه آزاد اسلامی نوشت: مدتی است شرایطی دامن‌گیر کشور شده که منجر به محدودیت تجمع‌ها و تعطیلی دانشگاه‌ها شده و سیاست و تصمیم دانشگاه آزاد با توجه به ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاه‌های سراسر کشور در رابطه با سیستم آموزش کشور بر ادامه فعالیت دانشگاه‌ها به صورت مجازی بوده است.

زیرساخت‌های دانشگاه‌ها برای آموزش آنلاین مناسب نیست

در این نامه آمده است: برخی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در تعطیلات نوروز کلاس‌هایی را تشکیل دادند که با مشکلات فراوانی همراه بود زیرا زیرساخت‌ها و بسترهای مناسبی برای آموزش آنلاین در همه دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و برای چنین روزهایی آنطور که باید پیش‌بینی و کاری صورت نگرفته است.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول عنوان کرد: شاید دانشگاه‌های برتر کشور(دانشگاه‌های متمرکز) مشکلات کمتری برای برگزاری آموزش مجازی داشته باشند اما در این بین دانشگاه آزاد اسلامی و  اکثر واحدهای آن در شهرستان‌ها با این معضل روبرو هستند چراکه آموزش مجازی کیفیت کمتری نسبت به آموزش حضوری دارد.

در این نامه آمده است: کلاس‌های آموزش مجازی از ۱۶ فروردین ماه به طور رسمی شروع شده‌اند لذا رئیس دانشگاه آزاد باید تدبیری بیاندیشد و نقایص بسترهای امروز فراگیری علم را مرتفع کند؛ اتصال بسیار سخت به سایت آموزش و تحمیل هزینه بیشتر به دانشجویان که باعث شده برخی از آنها به دلیل ناتوانی در تامین زیرساخت‌ها به ناچار تحصیل را به ترم بعد موکول کنند از جمله مشکلات دانشجویان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. 

در این نامه، شهریه یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان شرکت کننده در کلاس‌های مجازی عنوان شده و آمده است: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان ۲ عنوان شهریه‌ ثابت و متغیر اخذ می‌کند که انتظار می‌رود شهریه‌ خدمات حضوری از دانشجویان اخذ نشود چراکه دانشجویان این دانشگاه در این ترم از امکانات آن شامل فضای کلاس، فضای سبز، مسجد، کارگاه، آزمایشگاه و سلف استفاده‌ای ندارند.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول می‌افزاید: بدیهی است شهریه‌های فوق الذکر در صورتی باید اخذ شوند که دانشجو از این امکانات استفاده کند که با جایگزینی آموزش مجازی این قضیه باید منتفی شود.

تغییری در میزان شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد ایجاد نخواهد شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه آزاد دزفول از نخستین روزهای تعطیل شدن دانشگاه‌ها به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم را با ۱۴ پشتیبان برای آموزش مجازی فراهم کرد.
علی افروس افزود: کلاس‌های عقب مانده از پنجم تا ۱۵ فروردین‌ماه به صورت آنلاین برگزار شدند و درصد مشارکت دانشجویان در کلاس‌ها بالا بود. 
وی بیان کرد: کلاس‌های مجازی نیز از ۱۶ فروردین ماه به صورت رسمی آغاز شده‌اند و دانشجویان می‌توانند پاسخ سوالات خود را در این کلاس‌ها دریافت کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با بیان اینکه کلاس‌های حضوری به محض بازگشایی دانشگاه‌های کشور تشکیل می‌شوند، گفت: احتمال می‌رود با توجه به ایجاد وقفه‌ در ارائه آموزش مجازی، زمان ترم جاری طولانی‌تر شود. 
وی افزود: با توجه به برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین، امکان حذف ترم در دانشگاه آزاد وجود ندارد و تغییری در میزان شهریه دانشجویان نیز ایجاد نخواهد شد.
افروس اظهارداشت: کلاس‌های جبرانی نیز به صورت آنلاین و درصورت نیاز حضوری برگزار خواهند شد.

حذف ترم در دانشگاه جندی شاپور دزفول نخواهیم داشت

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با تعطیلی دانشگاه‌ها، آموزش مجازی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه آغاز شده و نتیجه بخش بوده است.
محمدرضا عصاری افزود: برای مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان افزایش طول ترم وجود دارد و در صورتی که فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی نیاز باشد بعد از فروکش کردن کرونا می‌توانیم طول ترم را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی این دانشگاه با ظرفیت خوبی ارائه می‌شوند، اظهارداشت: برای برخی دروس دانشجویان کارشناسی ارشد که نیازمند مراجعه حضوری هستند، فضای بزرگ با تهویه مناسب در نظر گرفته می‌شود.
عصاری اضافه کرد: تلاش بر این است تا مشکلی از نظر آموزشی برای دانشجویان پیش نیاید ضمن اینکه با تدبیر دولت، مشکل سرعت اینترنت نیز به زودی رفع خواهد شد لذا نگرانی برای برگزاری کلاس‌های این ترم وجود ندارد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه این ترم به درستی مدیریت شده است، گفت: با برنامه ریزی و مدیریت صورت گرفته حذف ترم نخواهیم داشت و براساس سیاست‌های وزارت علوم اقدام خواهد شد.
وی بیان کرد: طبق گزارش‌های دریافتی دانشجویان به خوبی از آموزش مجازی استقبال کرده‌اند و برای بالابردن کیفیت آموزشی تلاش می‌شود طول ترم افزایش یابد.

تاکنون ۸۶ نفر در شهرستان دزفول به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۰ نفر در این شهرستان جان خود را از دست داده‌اند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار