تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۹۲۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: نگران طغیان و انفجار کرونا در برخی شهرهای خوزستان هستیم
استاندار خوزستان با بیان اینکه در شرایط فعلی نباید فرض کنیم خطر ابتلا به کروناکاهش یافته و وضعیت عادی است گفت:در برخی از شهرهای خوزستان نگران طغیان و انفجار بیماری هستیم.

غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا در  اداره کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه وقتی به اهالی برخی شهرستانها مثل باوی، خرمشهر و اهواز تذکر داده می شود 

که مراقبت بیشتری داشته باشند برای این است که از طغیان بیماری جلوگیری به عمل آید اظهار داشت: خود به خود نتایج مثبتی در روند بیماری حاصل نمی‌شود بلکه با تلاش  مضاعف، مراجعه به متخصصان فن، اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده می توان این بیماری را کنترل کرد، باید پیش فرض ذهنی ما درباره کرونا منطبق با واقعیت باشد.

وی افزود: اگر مردم رفتارهایشان را در مقابل ویروس کرونا اصلاح نکنند ما با مشکلات بیشتری  مواجه خواهیم شد، وقتی اعلام می شود در مراسم تشییع جنازه و ترحیم  شرکت نکنید یا عروسی برگزار نشود برای این است که نگران طغیان بیماری هستیم.

شریعتی توضیح داد: به دلایل مختلفی در  غرب اهواز با یکسری مراسم تشییع‌ و تجمع رو به رو شدیم که منجر به گسترش  بیماری شد، اگر می‌بینیم امروز غرب اهواز به نسبت قبل، تعداد بیمارانش بیشتر شده  برای این است که برخی از مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده اند و براساس سنتی که داشتند در مراسم ترحیم شرکت کردند و دقیقا در همان مناطقی از خوزستان که مرگ رخ داده تعداد بیماران کرونایی بیشتر است.

وی افزود: اگر آن طور که شایسته است با بیماری برخورد نکنیم شرایطی  که اکنون شاهد آن هستیم پیش می‌آید، به عنوان مثال کشورهایی که شاخص اقتصادی، توسعه و درآمد ناخالص‌ آن‌ها بالا است و جزو هشت کشور نخست دنیا هستند الان زمین‌گیر شده‌اند و حتی تخت بیمارستانی و محلی برای بستری و کمک به  بیماران ندارند، در بیماری‌های عفونی مسری، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها اگر مراقبت به درستی صورت نگیرد این اتفاق رخ می‌دهد.

 شریعتی تصریح کرد: اتفاقاتی که در برخی کشورها رخ می دهد هشداری برای ماست تا از آنها عبرت بگیریم و مراقبت بیشتری داشته باشم، نقش محوری در این مساله را مردم برعهده دارند، اگر مردم این نقش را ایفا کنند و مسئولان در کنار آنها سیاست های اتخاذ شده را به خوبی اجرایی کنند، قطعا بر بیماری فائق می‌شویم و میتوانیم آن را به خوبی کنترل کنیم.

وی بیان کرد: در استان ما برخی مناطق خوب عمل کردند و نتایج آن در بحث کنترل بیماری خوب بوده اما در برخی مناطق  ضعیف عمل شده که روند بیماری این ضعف را نشان می دهد، برخی از فرمانداران فکر می کردند من به علت رشته شغلیم حساسیت زیاد نشان میدهم اما اکنون از نزدیک شاهد روند بیماری هستند و این مساله را لمس می کنند، اگر در برخی  شهرستانها طی ۱۰ روز گذشته بیمار نداشته ایم علت آن رعایت مردم و منطبق کردن رفتار با نوع ویروس و اتخاذ تصمیمات جدید از سوی فرمانداران و مسئولان مناطق مختلف بوده است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد:اگر توصیه ای به مردم می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود در خانه بمانند ، سخت گیری بی خود و بی جهت نیست بلکه برای رعایت اصول بهداشت و پیشگیری و حفظ سلامت مردم است، ما برای حفظ سلامت مردم حاضریم هر هزینه‌ای را بدهیم، وقتی شاهد هستیم که ۸۰ نفر از پرسنل مجاهد خط مقدم بهداشت و درمان داوطلبانه سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازند و به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا می‌شوند برای این است که جامعه سالم بماند لذا انتظار می‌رود مردم کشور برای قدردانی از آن‌ها، به صورت عملی کارهای خطرناک را انجام ندهند تا کادر بهداشت و درمان کمتر با خطر مواجه شود.

اگر کنترل بیماری کرونا از دست خارج شود به زانو در می‌آییم

وی گفت: اگر کنترل بیماری کرونا از دست خارج شود آن قدر بی رحمانه مبتلا می‌کند که همه را به زانو درمی‌آورد، برای همین از مردم خواهش می‌کنم به جد مراقبت کنند و توصیه‌ها را جدی بگیرند، به فاصله گذاری اجتماعی  با دقت عمل کنند حتی اگر شرایط به حالت نیمه عادی برگشت باز هم رعایت کنید تا بیماری منتقل نشود، نباید فکر کنیم کرونا مهار شده  است.

استاندار خوزستان بیان کرد: مردم بی دلیل از خانه خارج نشوند، برخی بهانه ها  مانند پرداخت قبوض ،اقساط بانکی، خسارات سیل ۹۸، وام و کار اداری برای خارج شدن از منزل وجود دارد که باید تلاش کنیم این بهانه ها را برطرف کنیم و این کارها را تعلیق کنیم و آن‌ها را به صورت الکترونیک انجام دهیم ، همه دستگاه های اجرایی استان مکلف هستند دستورالعمل های ستاد ملی کرونا را رعایت کنند.

وی  توضیح داد:  کارمندان که پرخطر هستند مانند بیماران قلبی عروقی،بیماران ریوی، دیابتی ها، افراد بالای ۶۰ سال، مادران شیرده، زنان باردار در ادارات حضور پیدا نکنند چراکه این افراد بیشترین خطر فوت را دارند، مابقی کارمندان ۲ سوم در ادارات حضور یابند و یک سوم در مرخصی باشند.

شریعتی ادامه داد: اگر فاصله گذاری هوشمند اجتماعی را رعایت می کنیم، باید با هدف گذاری پیش برویم و افراد پر خطر را از حضور در جامعه منع کنیم و تصمیمات بهانه ای برای حضور مردم در جامعه نباشد.

وی گفت:  تا ۳۰ فروردین اجازه برگزاری هیچ گونه مراسم مذهبی، نماز جمعه در استان داده نمی شود . اکنون نیز دستور العمل های لازم برای جشن نیمه شعبان صادر شده و از برپایی ایستگاه صلواتی و برگزاری جشن و مولودی خوانی ممانعت ششده است تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

شیب بیماری در خوزستان همچنان صعودی

استاندار خوزستان بیان کرد: شیب بیماری در استان کند اما هنوز رو به بالا است، پس باید رفتارمان را اصلاح کنیم،   این شیب یک زنگ خطر است تا بیشتر مراقبت کنیم و حتی سفرهای درون شهری باید کاهش بیشتری داشته باشد درست است شرایط استان پایدار است اما در بیماری های عفونی  شرایط پایدار شکننده است و یک رفتار غلط و اشتباه مساله را از دست خارج می‌کند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت محصولات کشاورزی ادامه داد: کشاورزان قصد دارند حاصل کشت خود را برداشت کنند، ما مخالف برداشت محصول نیستیم و ممانعتی نداریم اما برای آن ها نیز اقداماتی در نظر داریم که این اقدامات را به جهاد کشاورزی ابلاغ می کنیم تا شرایطی اتخاذ شود و انتقال بیماری به حداقل برسد و محصول در شرایط سالمی برداشت شود.

ویروس کرونا که کووید – ۱۹ نیز نامیده می شود، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار