تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۹۲۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آن روی سکه روحیه دادن پرستاران/کمبود تجهیزات و انتخاب اشتباه
 اگر در روزهای کرونایی، فیلمهای روحیه دادن پرستاران و کادر درمان توجه های مثبت و منفی را به خود جلب کرده اما باید دانست که آن روی سکه این روحیه دادن‌ها کوهی از کمبودها قدعلم کرده است.

بعد از روزهای طاقت‌فرسای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ توسط کادر درمان در بیمارستان‌ها و مرگ برخی از هم‌وطنان به علت ابتلاء به این بیماری، کادر درمان با انتشار کلیپ‌هایی نشان دادند همچنان امید دارند که می‌توانند این بیماری ناشناخته را درمان کنند که البته همین‌طور هم خواهد بود.

اما همان موقع برخی نسبت به انتشار این کلیپ‌ها معترض بودند و می‌گفتند «انتشار این کلیپ‌ها و پیوستن به این چالش، نشان دهنده نبود کم و کاست‌ها نیست» چرا که کمتر کسی از آن روی سکه چالش روحیه دادن کادر درمان اطلاع دارد و این موضوع سبب سخت‌تر شدن موضوع می‌شود؛ به همین منظور باید به سراغ تعدادی از پرستاران بیمارستان‌های مختلف اهواز رفت. جایی که این روزها حساس‌ترین و مهم‌ترین کارها در آنجا به واسطه افراد ایثارگر و دلسوز انجام می‌شود.

یکی از پرستاران بیمارستان‌های اهواز درباره مشکلاتشان در دوران بحران کرونا می‌گوید: در جنگ‌های سخت، فرمانده با ایستاندن در کنار رزمنده به او می‌گفت که آن طرف خاک‌ریز چه اتفاقی خواهد افتاد و فرمانده در تمام لحظات حتی موقع جنگیدن در کنار رزمنده حضور داشت اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که مسئولان در کنار پرستاران نمی‌آیند و از پشت میز به تصمیم‌گیری می‌پردازند که همین اقدام آن‌ها سبب بی‌نظمی در تنظیم شیفت‌ها و خستگی پرستاران می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پرستاران گرچه در محدودیت و معذوریت قرار دارند ولی با نبود امکانات لازم همچنان در حال خدمات‌رسانی هستند؛ در صورتی که این نوع عملکرد سبب لطمه زدن به سلامتی خودمان می‌شود و این موضوع ناشی از نگاه غلط مدیریتی است.

نگرانی از بازخواست

این پرستار می‌گوید: در طول مدتی که کرونا در سطح استان شیوع پیدا کرده است هیچ مسئولی را ندیدیم بلکه هر روز سرپرستاری را می‌بینیم که به جای اینکه نگران جان ما باشد نگران این است که مسئولش یک وقت وی را بازخواست نکند که چرا امروز به جای دادن یک ماسک، دو ماسک توزیع کرده‌اید و در اتاقش را قفل می‌کند تا یک وقت پرستار یک ماسک یا گان اضافه برای نجات جان خودش بر ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به من یک دست لباسی دادند که هیچ‌گونه استانداردی ندارد و برای شرایط آب و هوایی استان خوزستان نیز مناسب نیست و تأکید می‌کنند که این لباس برای یک ماه است! در صورتی که ما باید از لباس‌های مناسب و یک‌بارمصرف استفاده کنیم.

یکی دیگر از پرستاران بیمارستان‌های اهواز در جواب اعتراضات مبنی بر کمبود وسایل حفاظتی پاسخی به جز اینکه فعلاً بیمارستان ما مانند بیمارستان رازی شلوغ نیست این رویه انجام می‌شود، می‌گوید: وقتی که ما مراجعه‌کننده کرونا مثبت داشته باشیم، شلوغ و خلوت بودن بیمارستان فرقی ندارد و یک نفر بیمار می‌تواند تمام افرادی را که آن روز با وی تماس داشته‌اند، آلوده کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه فعلی مدیران بحران ویروس کرونا یک دیدگاه جنگ کلاسیک است، ادامه می‌دهد: ما از مسئولان گلایه داریم حال که نمی‌توانند ما را از نظر ایمنی در برابر ویروس کرونا تأمین کنند حداقل مطالبات مالی ما را پرداخت کنند در صورتی که هنوز مطالبات اسفندماه پرسنل شرکتی پرداخت نشده است.

محروم از یک اتاق برای استراحت

این پرستار بیان می‌کند: روزانه سهم ما یک ماسک آن هم از نوع ساده است که هیچ فایده‌ای ندارد و از این ماسک در محیط‌های بیمارستانی بیش از دو ساعت نمی‌توان استفاده کرد چرا که مقاومتی ندارد اما یک پرستار باید از آن در طول مدت شیفت نگهداری کند؛ البته ناگفته نماند در توزیع روزانه یک ماسک هم بخل ورزیده می‌شود.

وی درباره اتاق استراحت پرستاران می‌گوید: ما هیچ اتاق استراحتی نداریم و تنها یک فضایی را به تعویض لباس اختصاص داده‌اند که از همان فضا هم برای استراحت استفاده می‌شود در حالی که در نظام سلامت گفته شده است «پرسنل باید اتاق استراحت مجهز داشته باشد» اما متأسفانه نداریم و باید در بیمارستان بگردیم تا جایی برای استراحت پیدا کنیم.

انتخاب‌های اشتباه یکی پس از دیگری

برای پیگیری بیشتر مشکلات کادر درمان به ویژه قشر پرستار به سراغ خالد بیت سعید رئیس خانه پرستاران استان خوزستان رفتیم تا از وی درباره مشکلات پرستاران سوال کنیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت این روزهای پرستاران می‌گوید: در سال‌های اخیر دو مقوله «بیوتروریسم» و «بحران تنفسی» از جمله مسائلی بود که مسئولان استانی و کشوری به آن‌ها اشاره دارند ولی در این مقوله یا اقدامی انجام نشده و یا اگر انجام شده به صورت علمی و فنی دنبال نشده است.

وی ادامه می‌دهد: وقتی مسئله کرونا به ویژه در استان خوزستان و استان‌هایی که چندین سال است که درگیر مسائل تنفسی هستند شیوع پیدا کرد نباید با معضل تأمین ماسک، لباس‌های محافظتی، ماشین‌های شستشو و… مواجه باشیم.

رئیس خانه پرستاران خوزستان می‌گوید: نخستین اقدام به موقع و خوبی که در استان خوزستان هنگام شیوع بیماری کرونا انجام شد انتخاب و معرفی بیمارستان‌های مرجع به شهروندان بود ولی بزرگ‌ترین اشتباه انتخاب بیمارستان رازی بود.

اندر خم یک دستگاه سی‌تی‌اسکن

وی می‌گوید: از لحاظ ساختاری باید بیمارستانی انتخاب شود که فضا، مکان و تجهیزات کافی داشته باشد؛ به عنوان مثال بیمارستان رازی فاقد یک دستگاه سی‌تی‌اسکن است در صورتی که تشخیص اولیه بیماری کرونا از طریق سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود و مراجعه‌کنندگان این بیمارستان برای گرفتن سی‌تی‌اسکن به جاهای دیگری منتقل می‌شوند و این موضوع بحث چرخه بیماری را در پی دارد.

بیت سعید ادامه می‌دهد: ما از مسئولان نمی‌خواهیم که مانند کشور چین یک بیمارستان در مدت زمان ۱۰ روز بسازند اما احداث و یا استقرار یک دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان رازی برای استان نباید موضوع خیلی بزرگی و ناممکنی باشد. در بیمارستان رازی تعداد بیماران مبتلا به کرونا زیاد است؛ بنابراین لازم است که در این بیمارستان تجهیزات بیشتری داشته باشد.

وی، درباره نیروی انسانی برای مقابله با بیماری کرونا گفت: نوع شیوع بیماری کرونا به ما نشان داده که این بحران طولانی است؛ بنابراین اگر بیمارستان امام خمینی (ره) به علت داشتن تجهیزات کافی به عنوان بیمارستان مرجع معرفی شده بود، بهتر است، چرا که نیروی انسانی بیشتری نسبت به بیمارستان رازی دارد؛ بنابراین شیفت بندی بهتری صورت می‌گرفت و نیروها با خستگی مواجه نمی‌شدند و بعد از یک ماه نیروهای جدیدی پای کار می‌آمدند.

پیروزی بدون تجهیزات مهیا نمی‌شود

رئیس خانه پرستاران خوزستان ادامه می‌دهد: اگر در زمان جنگ به رزمنده سلاح و امکانات مناسب نمی‌دادند آیا ما می‌توانستیم در جنگ پیروز شویم؟ بنابراین در حال حاضر نیروهای بیمارستان رازی و بیمارستان‌های درگیر باید از لحاظ تجهیزاتی و حفاظتی مجهز باشند ولی این اتفاق رخ نداده است.

وی بیان می‌کند: درست است که بیمارستان رازی را به عنوان «بیمارستان مرکزی کرونا» انتخاب شده است اما با توجه به نوع شیوع همه افراد می‌توانند در صورت نداشتن علائم ناقل باشند؛ بنابراین لازم است تمام بیمارستان‌های سطح استان و کشور پوشش‌های حفاظتی را رعایت کنند.

بیت سعید ادامه می‌دهد: از طریق صحبت با برخی از پرستاران متوجه شده‌ایم هم در تأمین وسایل حفاظتی و هم در مدیریت توزیع وسایل حفاظتی مشکل داریم. طبق پروتکل وزارت بهداشت جهانی لباسی که برای مقابله با کرونا می‌دهند یک لباس یک‌بارمصرف است اما لباس یک‌بارمصرف را چند بار استفاده می‌کنند؛ زیرا به اندازه کافی لباس نداریم همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که لباس‌های موجود لباس‌هایی نامناسب از نوع پوشش به ویژه برای بانوان و نامتقارن با آب و هوای استان هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از خرد جمعی هنوز به درستی رخ نداده است، می‌گوید: ما در ابتدای شیوع بیماری گفتیم که بیمارستان‌ها رصد شوند تا وضعیت آن‌ها برای مقابله با این بیماری مشخص شود و بر اساس اولویت بندی منابع توزیع شود اما متأسفانه جواب رد شنیدیم.

خستگی پرستاران

رئیس خانه پرستاران خوزستان ادامه می‌دهد: در این اوضاع و شرایط موجود باید ویزیت‌ها به صورت تیمی باشد یعنی تخصص‌های مختلف در آن واحد یک مریض را ویزیت کنند و با رسیدن به یک جمع‌بندی کلی برسند اما در حال حاضر پرستار با کلی دستور مختلف از پزشک‌های متعدد مواجه می‌شود که این امر پرستاران را از لحاظ روانی اذیت می‌کند و لازم است در این زمینه تصمیم درستی گرفته شود.

وی می‌گوید: بیمارستان رازی تا قبل بیماری کرونا بحران نداشت اما حال که وضعیت بحرانی شده است چه امکاناتی را برای رفاه حال پرستاران درگیر در نظر گرفته است؟ دوره فعلی یک دوره بحرانی است؛ بنابراین باید از قالب مسائل روتین خارج شد و حتی اتاق استراحتی به آن معنا که پرستار بتواند استراحت کند، در بیمارستان‌ها وجود ندارد.

بیت سعید ادامه می‌دهد: پرستاران در این فشار روحی که پیش آمده باید در اولویت قرار بگیرند چرا که پرستاران از جان خود مایه می‌گذارند و بدون منت در حال خدمات‌رسانی هستند؛ بنابراین انتظار می‌رود که این خدمات نادیده گرفته نشود و با توجه به ادامه‌دار بودن این بیماری فکری برای نیروهای فعلی که در خط مقدم خدمات‌رسانی هستند گرفته شود و هر چه زودتر نیروهای تازه نفسی وارد کار شوند.

حقوق مادی و معنوی پرستاران فراموش نشود

وی اضافه می‌کند: باید اولویت بندی شود و پرستارانی که خیلی درگیر بودند و از لحاظ جسمی و روانی خسته هستند حداقل حق و حقوق مادی آن‌ها رعایت شود و قول قرارهایی که رسانه‌ای می‌کنند را عملی کنند؛ زیرا عددهای نجومی در اخبار اعلام می‌شود اما زمان توزیع رقم‌های گفته شده خیلی کمتر است.

رئیس خانه پرستاران خوزستان می‌گوید: اجرای ذخیره مرخصی، انجام مراحل غربالگری و صحت سلامت پرستاران از دیگر مواردی است که مسئولان باید برای پرستاران درگیر با بیماران کرونا در نظر گرفته شود.

سی‌تی‌اسکن به زودی

با توجه به اینکه یکی از راه‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ سی‌تی‌اسکن از ریه بیمار است؛ با فرهنگ کره‌بندی مدیرعامل بیمارستان رازی اهواز علت نبود این دستگاه مهم در بیمارستان رازی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در این باره می‌گوید: دستگاه سی‌تی‌اسکن در مشهد در حال مونتاژ است و در چند روز آینده در بیمارستان مستقر می‌شود؛ ضمن اینکه انتقال بیماران برای گرفتن سی‌تی‌اسکن به گونه‌ای است که بیماری انتقال داده نشود و ما در این راستا تدابیر امنیتی را مد نظر داریم.

وی درباره تجهیزات حفاظتی برای مقابله با کرونا گفت: درباره لباس باید بگویم نه تنها کمبودی نداریم بلکه مازاد هم داریم! لباس‌هایی که پرستاران بیمارستان رازی استفاده می‌کنند لباس‌هایی هستند که در کل بیمارستان‌های کشور استفاده می‌شوند و ما حتی لباس‌های اهدایی خارجی هم داریم که کیفیتشان دست کمی از لباس‌های موجود ندارد.

مدیرعامل بیمارستان رازی اهواز ادامه می‌دهد: بیمارستان رازی جز معدود بیمارستان‌هایی است که هیچ محدودیتی ندارد؛ به طور نمونه پرسنلی که شیفت آن شروع می‌شود لباس‌های حفاظتی دریافت می‌کند و بعد از شیفت به علت یکبار مصرف بودن لباس‌ها از آنها دیگر استفاده نمی‌شود و برای شیفت بعدی یک دست لباس نو تحویل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بیمارستان رازی دو مدل لباس حفاظتی وجود دارد، اظهار کرد: یک مدل از لباس‌ها از نوع بارونی هستند که کل پرسنل از آن است استفاده می‌کنند و این نوع پوشش ثابت است و آلودگی را انتقال نمی‌دهد؛ البته یکی از بدی‌های این پوشش این است چون جریان هوا در آن چرخش ندارد گرم هست اما خوبی این مدل لباس این است که هیچ ویروسی را منتقل نمی‌کند.

کمبودی در تجهیزات حفاظتی نداریم

کره‌بندی ادامه می‌دهد: پرسنلی که در بخش‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حال خدمات‌رسانی هستند لباس دیگری را روی لباس بارونی می‌پوشند که سفید بوده و این پوشش یکبار مصرف است؛ در واقع ماسک، گان، کلاه و عینک در هر شیفت به پرستاران داده می‌شود؛ البته به غیر از عینک بقیه تجهیزات گفته شده یکبار مصرف هستند.

وی با بیان اینکه برخی از پرسنل از چکمه‌های معمولی استفاده می‌کنند و عده‌ای نیز روکش کفش می‌پوشند، درباره شیفت بندی کادر درمان می‌گوید: تنها بیمارستانی که پرسنل آن شیفت مازاد در بهمن‌ماه سال گذشته نداشت بیمارستان رازی بود.

مدیرعامل بیمارستان رازی اظهار می‌کند: روزانه ۴۰۰ دست لباس یکبار مصرف توزیع می‌کنیم در حالی که کل پرسنل ما در شیفت ۶۰ تا ۷۰ نفر است؛ بنابراین محدودیتی در توزیع تجهیزات نداریم.

وی اضافه می‌کند: روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر از پرستاران آزمایش می‌شوند تا پیشاپیش عاملان بدون علامت را شناسایی کنند تا از حضورشان در کنار بیماران و سایر پرسنل ممانعت شود.

فعلاً کمبودی نداریم

حسین کاملی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز درباره وضعیت سایر بیمارستان‌های اهواز می‌گوید: از ابتدای شیوع بیماری مشکلات بیشتری به ویژه در زمینه ماسک داشتیم زیرا در استان خوزستان کارخانه‌ای برای ساخت ماسک نداریم؛ بنابراین از استان‌های دیگر درخواست ماسک کردیم.

وی ادامه می‌دهد: تا رسیدن درخواست‌ها به استان در مراکز درمانی با مشکل توزیع ماسک مواجه شده بودیم ولی به تدریج با دریافت درخواست‌ها در حال مرتفع شدن مشکلات هستیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان می‌کند: نخستین نمونه‌های مثبت در استان ما اوایل اسفندماه پارسال رخ داد و با تشکیل قرارگاه بحران به تأمین تجهیزات حفاظتی لازم و استقرار آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری کرونا پرداختیم.

وی ادامه می‌دهد: در حدی که کارها به جلو پیش بروند کمبودی در سایر بیمارستان‌ها نداریم اما اگر مردم رعایت نکنند با بحران جدی‌تری بعد از تعطیلات مواجه خواهیم شد.

جنگ سخت مدت‌هاست به علت هزینه‌های سرسام‌آور جای خود را به جنگ نرم داده است و ابعاد این جنگ هر روز ناشناخته‌تر و پیچیده‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهیم ویروس کووید ۱۹ را یک جنگ و آن هم از نوع نرم تلقی کنیم، آنچه که در این میان از همه چیز مهم‌تر است رساندن امکانات و تجهیزات لازم به دست مبارزان است؛ فرقی ندارد که این مبارزه کنندگان در خط اول در حال فعالیت هستند یا خط‌های دوم و سوم چرا که با توجه به گستردگی شیوع این بیماری بدون شک خط‌های بعدی نیز کم و بیش در حال امدادرسانی به خط دفاع می‌شوند هرچند تاکنون روال کار نیز به همین صورت هم بوده است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار