تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۹۹۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دروغگویی، اختلال رفتاری که ریشه در کودکی دارد
کارشناس ارشد روانشناسی دروغگویی را نوعی اختلال رفتاری عنوان کرد و گفت: بسیاری از والدین داشتن کودکان دروغگو شکایت دارند.
 منا میثمی کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک  گفت: خانواده اولین نهادی است که کودک در آنجا تربیت می‌شود و والدین نیز به عنوان اولین آموزش دهنده‌های کودک محسوب می‌شوند، بنابراین باورها، ارزش‌ها و انتظارات والدین تاثیر بسیار زیادی در رفتار کودک دارد.

او دروغگویی در کودکان را از جمله اختلالات رفتاری دانست و افزود: بسیاری از والدین با آن دست به گریبان هستند، اما باید به این نکته توجه داشت که آگاهی نداشتن والدین درباره علت دروغگویی کودکان و اثرات آن منجر به واکنش نادرست در برابر کودک و حتی طرد و تنبیه او می‌شود.

چرا کودکان دروغ می‌گویند؟

میثمی درخصوص علل دروغگویی در کودکان اظهار داشت: دلیل عمده دروغگویی در سنین پایین، ناتوانی کودک در درک صحیح از صحبت‌ها و فرق گذاشتن بین تخیل و واقعیت است، به گونه‌ای که بسیاری از کودکان بعد از دیدن فیلم یا داستان‌های تخیلی قوه تخیلشان قوی‌تر شده و در صحبت‌های خود اغراق می‌کنند، بنابراین نباید آن‌ها را دروغگو تلقی کرد.

کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: دروغگویی در ۴_۵ سالگی به بعد و بخاطر تربیت غلط و یادگیری دروغ در کودک پدیدار می‌شود و به نوعی این رفتار بد در کودک نهادینه شده است.

این درمانگر کودک یکی از علت‌های مهم دروغگویی در کودکان را ترس از تنبیه شدن یا بازخواست شدن از جانب والدین عنوان کرد و ادامه داد: در این صورت کودک از دروغگویی برای محافظت در برابر تنبیه‌های احتمالی استفاده می‌کند.

میثمی، تقلید و تشویق نادرست والدین را از دیگر علت دروغگویی کودکان دانست و اذعان داشت: کودکان به مانند یک دوربین هر چیزی را که می‌بینند و می‌شنوند، ضبط می‌کنند، بنابراین والدین مسئول این رفتار در کودکان هستند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار