تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۹۹۹۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سکوت سعودی‌ها در برابر کشورهای اسلامی و بلاتکلیفی زائران حج ۹۹
با وجود اینکه تنها حدود دو ماه تا آغاز عملیات حج تمتع باقی مانده، عربستان تکلیف برپایی حج ۹۹ را مشخص نکرده است و زائران با این وجود هنوز نمی‌دانند امسال توفیق حاجی شدن را دارند یا نه!
سکوت سعودی‌ها در برابر کشورهای اسلامی و بلاتکلیفی زائران حج ۹۹

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حدود دو ماه دیگر عملیات حج تمتع آغاز می‌شود و همانطور که اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت عنوان کرده است، از ۶ تیرماه اولین پرواز زائران ایرانی حج تمتع به عربستان انجام خواهد گرفت.

آغاز اعزام زائران از ۶ تیر در صورت برپایی حج ۹۹/ نامشخص بودن برنامه کاهش زمان سفر

البته این امر در صورتی است که عربستان اعلام کند سفر به حج تمتع امسال همچون سال گذشته برپا می‌شود و توانایی جلوگیری از شیوع کرونا و خدمات‌دهی به زائران در شرایط کرونا را دارد. در غیر این صورت احتمال دارد که یا سهمیه را کاهش دهد یا اینکه اصلا از برگزاری حج تمتع امسال منصرف شده و اجازه ورود زائران به مسجدالحرام و حتی عربستان را ندهد.

علاوه بر این علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که در صورت برپایی حج تمتع از سوی سعودی‌ها، برنامه کاهش مدت‌زمان سفر را ارائه خواهند داد تا زائران زمان کمتری خارج از کشور باشند. حتی بر اساس تصمیم مسؤولان، انتخاب عوامل توسط مدیر کاروان تابع شرایط برگزاری حج خواهد بود و در صورت کاهش تعداد زائران خانه خدا، تعداد مدیران و عوامل نیز به همان تناسب کاهش می‌یابد.

اما آن‌طور که رضایی، سرپرست معاونت حج و عمره اعلام کرده است، اعزام زائران از ۶ تیرماه صورت خواهد گرفت و در صورت برپایی حج تمتع، کاهش زمان سفر هم منتفی است.

با این حال به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، تکلیف حج تمتع باید تا پایان ماه مبارک رمضان مشخص شود و عربستان به صورت قطعی تصمیم خود را برای حج سال ۱۴۴۱ اعلام کند تا کشورهای اسلامی برای اعزام زائران برنامه‌ریزی کنند.

اقدامات پزشکی برای زائران حج هنوز مشخص نیست/ امکانات در عربستان پاسخگوی نیاز زائران خانه خدا خواهد بود؟

اکنون با وجود شیوع کرونا در جهان و نامشخص بودن زمان مهار این ویروس، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در حال برنامه‌ریزی به منظور تشرف به حج تمتع هستند و اقدامات اولیه برای اعزام زائران انجام شده است. به طوری که در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از برپایی جلسات آموزشی زائران از ۱۰ اردیبهشت به صورت مجازی اشاره شد.

همچنین قرار بود معاینات پزشکی زائران از پنجم اردیبهشت ماه با پروتکل بهداشتی خاص و همچنین با سختگیری‌های بیشتر آغاز شود، اما بر اساس اخبار روابط عمومی سازمان حج و زیارت، هنوز زمان دقیقی برای انجام معاینات پزشکی مشخص نیست و اقدامات برای چگونگی اعزام زائران آسیب‌پذیر به حج تمتع در صورت برپایی حج سال جاری اعلام نشده است.

البته با توجه به تغییر سرپرست مرکز حج و زیارت هلال احمر آن هم کمتر از دو ماه قبل از آغاز عملیات حج تمتع در این برهه از زمان که کرونا همچنان در منطقه فراگیر است، برنامه‌ریزی‌های این مرکز برای حج تمتع مشخص نیست که با چه تغییراتی همراه خواهد بود و وضعیت زائران خانه خدا در صورت اعزام چه می‌شود.

چرا که در صورت برپایی حج تمتع همچون گذشته همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است، تمام زائران به این سفر مشرف می‌شوند، اما مشخص نیست چه تدابیری برای حفظ سلامت زائران با وجود کرونا که به گفته مسؤولان وزارت بهداشت ۱۴ روز در بدن افراد علائمی ندارد، اندیشیده شده است و در صورت بروز مشکل، تجهیزات و امکانات لازم برای درمان زائران در عربستان که در ایام حج میزبان میلیون‌ها زائر خانه خدا است، جوابگو خواهد بود.

بلاتکلیفی زائران خانه خدا برای تشرف به حج تمتع/ سکوت عربستان درباره وضعیت حج ۹۹

با این حال، با وجود اعلام اولویت جدید و اینکه زمان زیادی برای تصمیم‌گیری به منظور برنامه‌ریزی حج تمتع باقی نمانده است، حدود ۲۵ درصد ظرفیت کاروان‌ها همچنان خالی است و زائران که سال‌ها برای تشرف به این سفر معنوی ودیعه‌گذاری کرده بودند، حالا دیگر با شرایط موجود، رغبتی به سفر حج تمتع ندارند و ترجیح می‌دهند پس از رفع اپیدمی کرونا به عربستان و زیارت خانه خدا مشرف شوند.

با این وجود ثبت‌نام از مشمولان حج تمتع همچنان ادامه دارد، اما اطلاعاتی در زمینه وضعیت سلامت و سن زائران خانه خدا منعکس نشده است و معلوم نیست با توجه به گفته رئیس سازمان حج و زیارت در صورت کاهش سهمیه حج از سوی سعودی‌ها و کاهش اعزام زائران و همچنین جلوگیری از تشرف زائران آسیب‌پذیر، چند درصد از زائران کمتر از ۵۵ سال دارند و در صورت انجام معاینات در گروه افراد کم‌خطر برای اعزام قرار می‌گیرند.

سکوت عربستان درباره وضعیت حج ۹۹/ زائران  امسال حاجی می‌شوند؟

علاوه بر این، بسیاری از زائران خانه خدا که در حج تمتع سال جاری ثبت‌نام کرده‌اند نیز در بلاتکلیفی هستند و با وجود اینکه دو ماه تا آغاز اعزام‌ها بیشتر باقی نمانده است، عربستان هنوز تعیین تکلیف نکرده و تنها ماه گذشته از کشورهای اسلامی خواسته تا برای حج ۹۹ برنامه‌ریزی نکنند و پس از آن هیچ اطلاعیه درباره حج تمتع منعکس نکرده است. بر همین اساس، زائران هنوز نمی‌دانند امسال توفیق حاجی شدن را دارند یا نه! 

همچنین پیگیری‌های سازمان حج و زیارت نیز درباره وضعیت حج تمتع بی‌نتیجه بوده و همچنان نه تنها ایرانیان بلکه زائران تمام کشورها در انتظار بررسی سعودی‌ها و نتیجه آن درباره برپایی یا عدم برپایی حج تمتع ۱۴۴۱ هستند.

از طرفی هم مسؤولان کشورمان مدعی شدند که در صورت لغو حج، زائرانی که هزینه حج را پرداخت کردند، دیگر مشمول افزایش هزینه سال آینده نمی‌شوند. اما با توجه به وضعیت جهان و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، مشخص نیست اصلا هزینه سفر به حج تمتع در سال آینده چقدر شود و افزایشی در کار باشد.

  تفاهم‌نامه حج تمتع سال ۹۹ پاییز سال گذشته به امضای مسؤولان حج ایران و عربستان رسید و مقرر شد ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی به حج تمتع مشرف شوند. این تفاهم‌نامه قبل از شیوع کرونا در جهان منعقد شده است.


مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار