تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۹۹۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونای اهواز به بی‌آبی آراسته شد/ تب تشنگی در عین دو
در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و توصیه به رعایت نکات بهداشتی در اهواز اما تب تشنگی در کوی عین دو به اوج رسیده است و زمزمه دردهای مردم به گوش کسی نمی رسد.
کوثر کریمی: قصه غصه‌های منطقه عین دو در اهواز حکایت امروز و دیروز نیست؛ منطقه‌ای محروم و حاشیه شهر اهواز که در جاده اهواز به سوسنگرد و تنها کمی آن‌طرف‌تر از منطقه سه راه خرمشهر واقع شده است.

تلاقی آب و فاضلاب، کیفیت پایین آب، نبود آسفالت، محرومیت و دردهای دیگری که باعث شده مردم منطقه رنج نبود امکانات را به دل کشیده و رنگ توسعه را به چشم خود نبینند.

هرچند که کوی عین دو، یک منطقه محروم و کم برخوردار است ولی برخی خانواده‌ها از فقر مطلق رنج می‌برند؛ خانواده‌هایی پرجمعیت با کمترین حمایت مالی اقتصادی که ابتدا معیشت آنها و سپس سلامتی کودکان را به خطر انداخته است.

در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و توصیه به رعایت نکات بهداشتی، در اهواز اما تب تشنگی کوی عین دو به اوج رسیده است و زمزمه دردهای مردم به گوش کسی نمی‌رسد.

بچه‌ها مشغول بازی هستند؛ یکی با دوچرخه غرق در خاک شده و باز بلند می‌شود، دیگری هم سیب قرمزش روی زمین افتاده و وقتی آن را بر می‌دارد بدون هیچ ملاحظه‌ای حتی بدون توجه به شیوع ویروسی که با عدم رعایت بهداشت آثار مرگباری دارد، دوباره سیب را سمت دهان می‌برد و محکم گاز می‌گیرد.

وضوی شک دار

پسر جوانی در عین دو   ابتدا با گلایه از بیکاری فرزندان خانواده‌های دارای کنتور آب که هر ماه پرداخت قبوض را انجام می‌دهند، می‌گوید: آنهایی که کنتور و انشعاب رسمی آب دارند، بارها شاهد قطعی آب هستند؛ همچنین افراد بدون انشعاب نیز بارها درخواست ارائه داده‌اند ولی کسی برای رفع مشکل مراجعه نمی‌کند.

او با گلایه از اینکه اوایل اعلام شده که به مناطق کم برخوردار انشعابات آب و گاز رایگان داده می‌شود ولی خبری نشده است، ادامه می‌دهد: مسئولان باید برای بازدید و اطلاع از وضعیت عین دو به این منطقه بیایند چون آن قدر وضع بدی داریم که آدم موقع وضو گرفتن هم به شک می‌افتد که شاید نه آب، بلکه لجن داریم.

این جوان اهل عین دو با اشاره به شکوائیه‌های بسیار به مسئولان برای رفع مشکل آب عین دو یادآور می‌شود: هرچند مدیرعامل آبفای اهواز به منطقه آمد ولی کاری نکرد؛ آنها فقط خودشان رو گول می‌زنند؛ مردم این منطقه گناه دارند چون برخی مواقع چهار صبح آب وصل و بعد از مدت کمی دوباره قطع می‌شود.

کنتور هست ولی آب تصفیه خریداری می‌شود

موهایش سفید شد، هرچند که سن و سالی ندارد؛ دمپایی به پا کرده و با لباس‌های خانگی خود به اصرار همسایه‌ها بیرون آمده تا کمی از درد آنها بازگو کند.

مرد میان‌سالی که گویا بیشتر از دیگر اهالی پیگیر مشکلات و مصائب محله است، با اشاره به جمعیت ۳۰ تا ۳۵ هزار نفری این منطقه می‌گوید: بخشی از منازل انشعاب آب تهیه کرده‌اند ولی با این حال همین تعداد هم دارای کنتور آب فرسوده‌ای هستند که آبفا برای تعویض آنها اقدامی نکرده است.

ابوجلال با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی نامطلوب به مشترکان موجب بی‌انگیزه شدن دیگر اهالی برای گرفتن انشعاب شده است، خطاب به مسئولان ادامه می‌دهد: باید به داد این مردم مظلوم و بیکار برسید؛ آنها با وضعیت معیشتی مالی بد خود در شرایط سختی هستند.

او طرح سوال می‌کند که چرا کسی که کنتور دارد و حق آب بهای خود را پرداخت می‌کند باید یک آب بی‌کیفیت را در لوله‌کشی منزل دریافت کند و در ادامه از روی اجبار آب تصفیه‌ای که قبلاً بشکه‌ای ۲۰۰ تا ۵۰۰ بوده ولی این روزها به ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان افزایش پیدا کرده را خریداری کند؟

مسئولان بی مردم ارزشی ندارند

این شهروند ساکن عین دو با اشاره به اینکه مسئولان باید وجدان کاری داشته باشند، می‌گوید: مسئولان باید به فکر مردم باشند چون آنها بدون مردم هیچ ارزشی ندارند؛ رئیس آبفا هم بدون ملت ارزش یک ریال هم ندارد.

ابوجلال با اشاره به اینکه استاندار خوزستان چندین بار از عین دو بازدید کرده ولی مسئولان حرف گوش کنی نداریم، یادآور می‌شود: استاندار می‌آید و مدیران را جمع می‌کند؛ آنها وعده فردا و پس فردا را به استاندار می‌دهند ولی تا حالا در عمل چیزی نشان نداده‌اند؛ بنابراین از مقام ارشد استان انتظار داریم که مدیران را به انجام کار، بدون وعده و وعید، اجبار کند.

او با اشاره به اینکه هیچ خدمات‌رسانی از آبفا ندیده است، می‌گوید: وقتی استانداری خوزستان برای مسئله آب منطقه اعتباراتی را اختصاص می‌دهد باید از مدیران زیر مجموعه هم طرح سوال داشته باشد که چرا فقط ملت را سرکار می‌گذارند؟

بیماری روده‌ای کودکان

چشم‌هایش برای دیدن دردهای منطقه کم آورده‌اند و برای همین دو چشم دیگر هم قرض گرفته و عینک‌هایش را روی صورتش جابه‌جا می‌کند؛ بچه‌ای یک و نیم ساله را بغل کرده و مشغول صحبت با همسایه‌ها شده است.

مرد جوان اهل عین دو با گلایه از شوره‌زار شدن منطقه می‌گوید: اگر آب با کیفیت از لوله‌کشی دیگر منازل به مردم داده شود آن وقت برای خرید کنتور اقدام می‌کنم؛ وقتی در حال حاضر همه (خانه‌های با کنتور یا بی کنتور) برای شست‌وشو و حتی آب خوراکی باید آب تصفیه خریداری کنیم، دیگر دلیلی برای پرداخت هزینه لوله‌کشی، نصب کنتور و یا بعد از آن قبض آب وجود ندارد.

او با گلایه از اینکه در مقابل نبود خدمات‌دهی و یا فاضلاب و لجنی که از لوله‌کشی بیرون می‌آید نیازی به پرداخت هزینه نیست، ادامه می‌دهد: پسر یک سال و نیمه من به خاطر بیماری (عفونت روده، کلیه و مثانه) ۱۵ روز در بیمارستان ابوذر بستری شده ولی آبفا با هزار دردسر یک نیرو برای لایروبی منهول ها به منطقه اعزام می‌کند که با یک فنر ساده چند دقیقه‌ای دوباره ناپدید می‌شود؛ دود این بی‌توجهی به چشم کودکان می‌رود و آنها بیماری پوستی می‌گیرند.

این مرد جوان بیکار با گلایه از نبود آب در منطقه و حمام چهار روز یک بار فرزندانش می‌گوید: آبی که می‌خوریم از فاضلابی است که با پر شدن منهول زیر زمین رفته و پمپ‌های آب آن را به خانه‌ها پمپاژ می‌کند.

بهداشت نباشد کرونا می‌گیریم

پسرهای قد و نیم قد یکی پس از دیگری از خانه بیرون آمدند و با هم سر و کله می‌زنند؛ یکی به حیاط بر می‌گردد و دیگری به دنبال آب برای شستن دست‌ها ناامید شده است و به خیابان بر می‌گردد.

مادر خانه اما زنی جوان و لاغر است که بنا به اعلام همسایه‌ها همسرش دار فانی را وداع گفته و او را به ۶ پسر و مشکلات اقتصادی محتمل تنها گذاشت.

این بانوی خانه‌دار که به زبان فارسی مسلط نیست با همکاری یکی از همسایه‌ها برای ترجمه می‌گوید: آب قطع شده و همه وسایل حتی ظروف غذاخوری از صبح تا حالا بدون شستن باقی مانده است.

او با اشاره به اینکه برای رعایت بهداشت آب ندارند، گلایه می‌کند: می‌گویند که «بیماری کرونا آمده» ولی اینجا در عین دو وضعیت بهداشتی ضعیفی داریم؛ من چند تا بچه دارم و وقتی بهداشت نباشد، ۱۰۰ درصد کرونا می‌گیریم.

ماشین وانت با مخزن آب تصفیه آمده و با شیلنگ بشکه‌های آب تصفیه مردم را یکی پس از دیگری پر می‌کند؛ پیرمردی با محاسن سفید نیز که برای خرید آب آمده از روزگار و بی‌توجهی مسئولان گلایه‌ها دارد.

عمو حسین می‌گوید: من کنتور دارم ولی گاهی مواقع حتی به مدت نیم روز آب قطع است؛ آب از لوله‌کشی نداریم و فقط لجن می‌شود، این درست نیست لجن را از کنتور بخریم و آب تصفیه را هم آزاد بخریم، یعنی نمی‌شود که دو بار پول خرید آب را بپردازیم.

او در آخر گلایه می‌کند: اگر آب تصفیه و با کیفیت از لوله‌کشی دریافت کنم آن وقت حق آب بها و قبوض آب را پرداخت می‌کنم ولی وقتی آب تصفیه برای شرب را به صورت آزاد خریداری می‌کنم چرا باید پول لجنی را بدهم که آب تصفیه شده نیست و نامش را «آب لوله‌کشی» گذاشته‌اند؟

مرد میان‌سالی هم که به عنوان فروشنده آب با وانت سفید رنگ خود خیابان‌ها را طی و به مردم آب تصفیه ارائه می‌دهد نیز می‌گوید: آب لجن را تصفیه و برای خانه‌ها می‌آوریم؛ آب معمولی نیست و با کُلر و فیلترهای آب تصفیه کُن برای مردم زحمت می کشیم تا آب را برای فروش به منطقه بیاوریم.

در آخر اما حرف همه اهالی یکی می‌شود و آن هم قطعی مکرر آب است و اینکه کودکان بسیاری دچار بیماری‌های روده‌ای یا خارش پوستی شده‌اند؛ آنها انتظار دارند که مسئولان به جای سرکار گذاشتن مردم منطقه عین دو، فقط و فقط به فکر کودکان باشند.

رسیدگی ویژه به عین دو

استاندار خوزستان نیز در خصوص مشکلات منطقه عین دو اهواز  اظهار می‌کند: مصوب شده تا یک کار ضرب الاجلی ظرف یک ماه و نیم انجام شود؛ آن هم اینکه از کانال چمران روزانه بین دو و نیم در نهایت تا چهار مترمکعب بر ثانیه از آب کرخه به سمت تصفیه‌خانه کیان آباد منتقل و از آنجا برای مناطق مختلف اهواز پمپاژ شود.

غلامرضا شریعتی ادامه می‌دهد: یعنی میزان آب تأمینی از کرخه برای اهواز از حدود ۵.۷ مترمکعب در ثانیه به حدود ۸ مترمکعب در ثانیه برسد.

وی خبر می‌دهد: در بالاترین زمان مصرف یعنی تابستان مصرف آب اهواز حدود ۹.۵ تا ۱۰ مترمکعب است که دو متر آن هم از کارون گرفته می‌شود، تا این مشکل حل شود.

استاندار خوزستان در پایان با تأکید بر رسیدگی ویژه به منطقه عین دو می‌گوید: برنامه‌ریزی این بوده است که تا پایان خرداد ماه امسال مشکل برطرف شود.

اجرای ۱۴ کیلومتر شبکه فاضلاب در عین دو

مدیرعامل آبفای اهواز نیز اظهار می‌کند: خدماتی که شرکت آب و فاضلاب اهواز به این منطقه ارائه کرد، اجرای حدود ۱۴ کیلومتر شبکه فاضلاب است که باعث شده تا شبکه آن در خیلی از نقاط جدید شود.

بهنام مریدی با بیان اینکه این شبکه‌ها در سه سال اخیر انجام شده است، ادامه می‌دهد: جنس لوله‌های جدید پلی‌اتیلن هستند ولی قدیم بتنی کار می‌شد.

وی بیان می‌کند: در حال حاضر در بخش فاضلاب عمده‌ترین مشکل موجود در منطقه عین دو خط خروجی است که آن را اجرا کردیم ولی ورودی به ایستگاه پمپاژ که آخرین ایستگاه پمپاژی در منطقه عین دو است، فاضلاب را پمپاژ و به نهری می‌ریزد تا فاضلاب را دفع کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز می‌گوید: خود ورودی خط نشست کرده است که بخشی از آن را انجام داده‌ایم ولی به دلیل اینکه آنجا اکثر خانه‌ها بافت قدیمی و با استانداردهای مهندسی ساخته نشده‌اند عمق لوله پایین و به طور تقریبی ۶ متر است.

مریدی تصریح می‌کند: این پروژه قبل از سال جدید آغاز شد اما به دلیل اینکه عمق لوله پایین و بافت زمین به گونه‌ای است که خیلی از آنها خاک دستی و نخاله بود، شروع به ریزش کرد که تنها راهکار آن سپرکوبی بود که اگر انجام می‌شد همه خانه‌ها را دچار مشکل می‌کرد و عملاً این راهکار منتفی شد چون موجب ریزش خانه می‌شد؛ پس بهترین کاری که به ذهن متبادر می‌شد، تسمه بستر بود که در این راستا عمق لوله را تغییر و با شفت آهک خاک را تثبیت کردیم.

کرونا و تعطیلی پروژه

وی ادامه می‌دهد: وقتی شفته آهک ریخته می‌شود، باید حدود یک ماه اجازه داد تا خاک خود را بگیرد؛ بنابراین بحث ورودی پمپاژ عین دو در دستور کار است و به طور قطع این پروژه را اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه پروژه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارگاه‌ها، مراکز و معادن تأمین مصالح و همچنین حضور نداشتن کارگران غیرفعال است، می‌گوید: اما با فعال شدن مراکز و تأمین مواد اولیه دوباره این پروژه آغاز به کار می‌کند چون تأثیر بسیاری را در خط فاضلاب عین دو دارد.

مریدی با اشاره به اینکه لایروبی‌ها به دلیل سطح بالای فاضلاب منطقه مقطعی است، یادآور می‌شود: خط خروجی برای ما بسیار حائز اهمیت است، خروجی ایستگاه انجام شده اما بحث ورودی یعنی از جایی که جمع کننده اصلی باید اجرا شود، پیمانکار و اعتبار مشخص شده و تأمین بودجه از محل اعتبارات نفت در دستور کار است.

وی در خصوص بحث «آب شرب» در منطقه عین دو بیان می‌کند: پنج هزار خانوار در منطقه عین دو وجود دارد که از این تعداد حدود دو هزار و ۶۰۰ خانوار مشترک آبفا هستند یعنی به طور تقریبی ۵۰ درصد کل جمعیت منطقه مشترک نیستند و به صورت غیرمجاز از شبکه و یا جایی که خط انتقال آب است، برداشت کردند که به طور قطع وقتی با استانداردها کار انجام نشود شبکه را دچار افت فشار می‌کند.

خانواده‌ها متقاضی نیستند

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز عنوان می‌کند: برای این منطقه یک خط ۴۰۰ داریم که از میدان سه راه خرمشهر و از یک نقطه به بعد با خط ۲۵۰ اختصاصی برای منطقه عین دو شبکه کشیده شده است؛ این خط فشار آب باید خیلی خوب باشد ولی چون خیلی از افراد انشعاب غیرمجاز و غیراستاندارد گرفته‌اند، به طور قطع شبکه را دچار افت فشار می‌کند و مشکلاتی را برای شرکت به دنبال دارد.

مریدی ادامه می‌دهد: اکنون در شهر اهواز هر انشعاب دریافتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد ولی در عین دو اعلام کردیم تنها ۱۰۰ هزار تومان این کار را انجام می‌دهیم بلکه بتوانیم شبکه را مدیریت کنیم اما متأسفانه در حال حاضر قادر به مدیریت شبکه نیستیم؛ هرچند باید به مشترکان خود خدمات ارائه کنیم اما خیلی از مشترکان هم حق آب را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اکنون بحث استانداردسازی پروژه بسیار مهم است، اظهار می‌کند: بنابراین اکنون وضعیت شبکه به گونه‌ای شده که از دست ما خارج است چون انشعاب غیرمجاز گرفتن شبکه را دچار مشکل می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز می‌گوید: برای توسعه شبکه در این منطقه تأکید بر این بود که حتماً خانواده‌ها متقاضی راه‌اندازی شبکه جدید باشند ولی از هر ۲۰ واحد فقط دو خانواده متقاضی بودند و این باعث توقف مقطعی پروژه شد؛ در عین حال با توجه به شرایط منطقه دستور داده شده تا با حضور اکیپ‌های اجرایی این شبکه راه‌اندازی شود که حداقل بتوانیم شبکه آب‌رسانی منطقه را مدیریت کنیم.

آلودگی آب شبکه با پمپاژ غیرمجاز

مریدی با تشکیل گروهی تخصصی برای رصد مشکلات در نقاط مختلف منطقه عین دو یادآور می‌شود: استاندار خوزستان با عنایت خاص به مناطق محروم خیلی تأکید دارد تا مشکل آنها زودتر حل شود؛ خوشبختانه مجموعه نفت نیز اعتبارات خوبی را به این منطقه داده است.

وی می‌گوید: با وجود نبود تخصیص بودجه نفت به شهر اهواز اما تمامی مناطق حاشیه‌ای را حمایت کرده است، به عنوان نمونه نفت سال گذشته در بخش فاضلاب ۱۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد که از آنها قدردانی می‌کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز عنوان می‌کند: مجموعه نفت برای مشکل فاضلاب منطقه عین دو کمک‌های خوبی داشته و حدود سه میلیارد تومان تخصیص اعتبار کرده است.

مریدی در پایان با گلایه از اینکه پمپاژ غیرمجاز آب از سوی خانواده‌های این منطقه باعث آلودگی آب شبکه کل منطقه می‌شود، بیان می‌کند: این انشعاب غیرمجاز ممکن است مکش برعکس داشته باشد و آب را در شبکه آلوده کند؛ بنابراین بر گرفتن خط انشعاب مجاز تأکید می‌کنیم چون در این منطقه به دنبال مبلغ ریالی نیستیم.

بهداشت نظارت دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این زمینه می‌گوید: هر مشکلی که باعث تشدید وضعیت بد بهداشتی در جامعه شود، به طور طبیعی بر افزایش شیوع بیماری کرونا هم تأثیر دارد.

علی احسان پور در پایان با تأکید بر نظارت معاونت بهداشت و درمان دانشگاه بر رعایت نکات بهداشتی در جامعه یادآور می‌شود: این معاونت ضمن انجام بازرسی‌های مستمر گزارش‌های خود را از کمبودهای احتمالی به نهادهای بالادستی ارائه می‌کند.

 قطع آب در کوی عین دو، اولین معضل مردم این منطقه و بعد از آن نیز ورود فاضلاب به شبکه آب‌رسانی مشکل دیگری است که هر دو تبعات بدی را برای اهالی به خصوص کودکان دارند؛ در این ایام شیوع ویروسی که رعایت نکات بهداشتی بزرگ‌ترین سلاح مقابله با ابتلای به این ویروس است نیز باید مراقبت‌های بیشتری از مناطقی مثل کوی عین دو انجام شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار