تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۰۰۰۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف استان خوزستان




کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف استان خوزستان
کاربرد تاسیسات سرمایشی و برودتی دراستان های صنعتی کشور همانند استان خوزستان به دلیل داشتن بافت صنعتی و گرمای اقلیمی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. برج خنک کننده یا برج خنک کن ، چیلرهای تراکمی و جذبی و کندانسورهای تبخیری از جمله پرکاربرد ترین تجهیزات برودتی در استان خوزستان محسوب می شود. دراستان خوزستان بدلیل داشتن رطوبت محیط بالا و تابش شدید و عمودی نور خورشید باید از کولینگ تاورها یا برج های خنک کننده با سیستم پیشرفته و غیرمعمول استفاده نمود.

وقتی سخن از برج خنک کننده می شود باید در نظر گرفت که این تجهیز در اصل با ایجاد تبخیر و رطوبت زدن در هوای محیط سبب خنکتر شدن آب می شود. حال سوال اینجاست که آیا در محیطی با رطوبت بالا این نوع منبع برودتی می تواند کارایی داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد آری . برج خنک کننده در شرایطی که رطوبت محیط بسیار بالا بوده و شرایط محیطی مساعد نباشد باید مطابق طراحی غیر معمول تولید و عرضه گردد. شرکت دماگستر با تکیه بر دانش فنی مهندسین و پژوهشگران صنعت تهویه مطبوع اطلاعات مفیدی در این مقاله در اختیار صنعتگران بزرگ استان خوزستان قرار خواهد داد.

کدام یک از سیستم های سرمایشی در استان خوزستان مناسب تهویه مطبوع می باشد؟

طبق آخرین مصوبه نظام مهندسی تاسیسات برودتی و جامعه مهندسین سرمایش اغلب ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی در استان خوزستان توسط چیلرهای جذبی و تراکمی هوا خنک تأمین می گردد. برودت حاصل از چیلرهای جذبی طی یک سیکل جذبی و برودت حاصل از چیلرهای تراکمی طی یک فرآیند فشرده سازی و تراکم فراهم می آید. به دلیل وجود ریزگردهای فراوان در محیط استان خوزستان ، گرما و تابش شدید نور خورشید و رطوبت زیاد در استان خوزستان از سیستم های خنک کننده تبخیری همانند کولر آبی ، چیلرهای آب خنک و کولرهای سلولزی در سیستم تهویه به هیچ عنوان استفاده نمی شود. بنابراین می توان نتیجه که در استانی همانند خوزستان از کاربرد برج خنک کننده چیلر در سیستم های تهویه مطبوع استقبال زیادی نمی شود.

نوع کاربرد برج خنک کننده در استان خوزستان مربوط به چه حوزه ای است؟

دکتر افشار در پاسخ به این موضوع این طور بیان نمودند که "کاربرد برج خنک کننده در استان خوزستان بیشتر مربوط به بخش خنک کاری آب در صنایع مختلف این استان می باشد. صنایع مهم استان خوزستان همانند صنعت تزریق پلاستیک ، صنایع نفت و پتروشیمی ، نیروگاه ها و صنایع ذوب و نورد فلزات بیشترین حامیان استفاده از کولینگ تاور یا برج خنک کننده به شمار می آیند. نوع طراحی برج خنک کننده در استان خوزستان مخصوصاً در شهرهای صنعتی این استان همانند ماهشهر، اهواز، آبادان، مسجد سلیمان ، اندیمشک و بهبهان باید با توجه به شرایط حاد محیطی یعنی رطوبت زیاد و تابش شدید نور خورشید صورت پذیرد. در واقع مهمترین موضوع در انتخاب نوع تجهیزات برج خنک کننده در استان خوزستان مقاومت قطعات و بخشهای داخلی در مقابل رطوبت ، گرد و غبار و تابش نور خورشید می باشد."

کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف استان خوزستان

راهکارهای اصلی انتخاب تجهیزات جانبی برج خنک کننده در استان خوزستان

· استفاده از فن یا پروانه فایبرگلاس در سیستم هوادهی و هوارسانی

· کاربری پکینگ های اسپلش ضد رسوب با قابلیت شستشو با اسید برای آب های کثیف و سنگین صنعتی

· استفاده از سیستم پاشش آب ثابت و کاربرد نازل های بزرگ (سایز 2 اینچ و 3 اینچ) با رسوب پذیری کمتر

· به کار بردن قطره گیر برج خنک کننده از متریال پلی پروپیلن به صورت کرکره ای با قابلیت آنتی یووی

· بهره گیری از سیستم فیلتراسیون هوای فلزی به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل برج خنک کننده

· بهره وری از سختی گیرهای رزینی و فیلترهای شنی در کاهش میزان املاح سنگین آب و در نتیجه کاهش میزان رسوب گرفتگی

· استفاده نمودن از موتورهای مولد انرژی با حداقل کلاس حفاظتی IP55 و IP65

· بکارگیری موتورهای صنعتی دائم کار در برج خنک کننده با حداقل عایق حرارتی کلاس F ( تحمل دمایی 120 درجه سانتیگراد)

امکان سنجی کاربری برج خنک کننده در خوزستان تنها با در نظر گرفتن شرایط خاص این استان امکانپذیر می باشد. دمای بالای هوا در تابستان، رطوبت زیاد محیط ، هوای آلوده به آلاینده های صنعتی و گرد و غبار و تابش عمود نور خورشید از مهمترین شرایط خاص استان خوزستان در طراحی برج خنک کننده می باشد.

برج خنک کننده یا کولینگ تاور با جریان مداربسته به دلیل خنک کاری آب توسط جریان هوای خشک به هیچ عنوان در شرایط دمایی این استان توصیه نمی شود. در واقع برج های خنک کننده مداربسته خشک و هیبریدی در استان خوزستان به دلیل دمای بالای محیط عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف استان خوزستان

کدام نوع برج خنک کننده در شرایط محیطی استان خوزستان بهتر است ؟

کولینگ تاور مداربسته یا مدارباز ؟

پرکاربردترین نوع برج خنک کن یا برج خنک کننده در استان خوزستان و در شهرهایی همانند اهواز و ماهشهر نوع مرطوب یا مدارباز می باشد. کارکرد برج خنک کننده مدارباز یا مرطوب (Wet Cooling Tower) به دلیل تماس و برخورد مستقیم جریان هوای محیط با جریان آب داغ می تواند بسیار مفید واقع گردد.

کولینگ تاور جریان مخالف یا جریان متقاطع؟

کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف استان خوزستان

از میان انواع برج خنک کننده مرطوب بهترین گزینه برای انتخاب سیستم خنک کننده آب صنعتی ، برج خنک کننده جریان متقاطع یا کراس فلو می باشد. در صنایع بزرگ استان خوزستان همانند صنایع نفت و پتروشیمی در شهرهای آبادان و مسجد سلیمان ، صنایع تولید فولاد و فلزات سنگین و همچنین نیروگاه ها و پالایشگاه های بزرگ از جریان های زیاد آب در گردش جهت خنک کاری دستگاه های کوره ، برج تقطیر ، توربین های گازی و یا دستگاه های تزریق پلاستیک استفاده می شود. برج های خنک کننده جریان متقاطع به دلیل تماس سطح وسیعی از جریان هوای تازه و خشک با سطوح خنک کننده به صورت جریان عرضی راندمان بالایی در محیطهای مرطوب دارد. توجه نمایید استفاده از برج های خنک کننده جریان مخالف نیز در حالی که دمای آب خروجی از اهمیت بالایی برخوردار نباشد نیز توصیه می شود. خروجی دمای آب توسط برج های خنک کننده جریان متقاطع در استان خوزستان معادل با 30 درجه سانتی گراد و در سیستم های جریان مخالف معادل با 35 درجه سانتی گراد می باشد.

کاربرد برج خنک کننده بتنی و فایبرگلاس در استان خوزستان

دبی آب برج خنک کننده یا کولینگ تاورهای به کار رفته در صنایع بزرگ خوزستان همواره دارای میزان زیادی می باشد و به همین دلیل از کولینگ تاور های بزرگ با سازه بتنی در بیشتر موارد استفاده می شود.

برج خنک کننده بتنی در بیشتر موارد به دلیل رسوب و گرفتگی بسیار زیاد ، رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها در آب در طراحی سیستم خنک کاری آب توصیه نمی شود. اولین بار شرکت دماگستر با ارائه طرح سیستم خنک کاری آب در صنایع پلاستیک خوزستان توسط برج خنک کننده فایبرگلاس جریان مخالف توانست نظر بسیاری از منتقدان و مهندسین را جذب خود نماید. امروزه بسیاری از صنایع پیشرو در استان خوزستان با بکارگیری برج های خنک کننده فایبرگلاس ابراز رضایت خود را به سازندگان این تجهیز بیان نموده اند.

:
:
:
آخرین اخبار