تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۲۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد
پرونده منازل احداثی سیل خوزستان تا پایان خرداد مختومه می شود.

  سال‌های زیادی بود که گلوی برخی رودخانه و رود‌ها از بی آبی خشکیده بود یا کابوس خشک شدن و مرگ تدریجی خود را می‌دیدند. سد‌ها هم که لحظه به لحظه کم شدن حجم آب را می‌دیدند، وحشت زده از روز‌هایی بودند که تنشان خشک شود و آبی برای بشر نداشته باشد.

اما باران و برف که بر زمین ریخت، تن خشکیده دشت‌ها و رودخانه نمناک شد، سبز شدند و خاطرات تلخ روز‌های خشکسالی جای خود را به لحظات شاد داد، همزمان در لحظاتی که بوی علف‌ها و خاک باران خورده مشام انسان را پر می‌کرد، سد‌ها و رودخانه همچون کودکی که با دیدن آب خوشحال می‌شود، از خود بی خود شده و تاب هضم این میزان رحمت الهی را نداشتند.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

دیری نپایید که سکه زندگی انسان‌ها و طبیعت آن روی خود را نشان داد و این خوشحالی جای خود را به کابوس غرق شدن خانه‌ها و دام‌ها داد، آن لحظه‌ای که دریچه سد‌ها باز شد تا آب اضافه را بیرون بریزد و خود را از خطر شکستن رها سازد. اما این آب‌ها به کجا رفتند و مقصد آب‌های خارج شده از سد‌ها کجا بود؟ که با نگاهی به ویرانی های آن می توان فهمید جایی جز منازل و اراضی کشاورزی روستاییان نداشتند، سیل بند‌ها را شکست، دام‌ها را غرق کرد، محصولات کشاورزی را بلعید، اما نتوانست امید و همت مردم را خدشه دار کند، آستین‌ها بالا رفت، سیل بندی از امید تشکیل شد و دستان همت به یگدیگر گره‌ای کور خورد.

سیلاب با دیدن این اراده و روحیه جهادی کم آورد، فهمید که در دل این مردم جایی ندارد و دیر یا زود باید کوله بارش را جمع کند و دور شود، گروه‌های جهادی وارد عمل و مواکب مستقر شدند، مسئولان پای کار آمدند و دستان حمایت و پشتیبانی را فشردند تا سرپناهی برای سیل زدگان بسازند.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

اکنون بیش از یکسال از آن روز‌های تلخ با چاشنی همت و تلاش می‌گذرد، اگر چه ویروس کرونا قد علم کرده و جولان می‌دهد، اما نتوانسته خللی در احداث و تعمیر منازل مسکونی وارد کند.

به منظور بررسی و پیگیری آخرین وضعیت احداث و تعیر منازل سیل زده در مناطق مختلف خوزستان، راهی اداره بنیاد مسکن و استانداری خوزستان شدیم و لحظاتی را به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

سیلاب به ۲۱ هزار واحد مسکونی خسارت زد

مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خوزستان  گفت: در جریان سیلاب ابتدای سال ۹۸، خسارت زیادی به منازل روستایی و شهری وارد شد و بلافاصله پس از فروکش کردن سیلاب در استان، عملیات بازسازی و تعمیر واحد‌های آسیب دیده آغاز گردید.

او افزود: حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی در مناطق درگیر سیلاب آسیب دیدند که باتوجه به حجم خسارت در دسته تعمیری‌ها قرار گرفتند و طی ماه‌های گذشته عملیات تعمیر آنها به پایان رسید، ضمن اینکه ۵ هزار و ۶۰۰ واحد نیز نیاز به احداث مجدد داشتند که عملیات ساخت آنها با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال انجام است.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

شیوع کرونا، عملیات احداث را متوقف نکرد

انصاریان درخصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا در روند احداث منازل سیل زده اظهار داشت: شیوع این ویروس و همچنین تعطیلات نوروزی سبب تعطیلی کار احداث نشد و هم اکنون عملیات ساخت منازل در حال بازگشت به حالت عادی است، ضمن اینکه بهره برداری از ۲ هزار مسکن نیز صورت گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار احداث ۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در حال انجام است، تصریح کرد: از این تعداد، عملیات دیوارچینی ۳ هزار و ۲۰۰ واحد به پایان رسیده، ضمن اینکه سقف ۲ هزار و ۷۰۰ واحد دیگر نیز انجام شده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده و با توجه به شیوع کرونا، قرنطینه شهرها، جلوگیری از تردد بین شهر‌ها و همچنین تعطیلی مراکز تولید مصالح ساختمانی، پیش بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه امسال کار تعدادی از ستاد‌های معین تمام خواهد شد و از استان خارج می‌شوند.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

مختومه شدن پرونده منازل احداثی تا پایان خرداد

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان بیان داشت: در جلسات و نشست‌های ویدئو کنفرانس‌هایی که با ریاست بنیاد مسکن کشور و استان‌های معین و ستاد بازسازی سیل برگزار شده است، برنامه ریزی شده تا پایان خرداد ماه امسال عملیات بازسازی به پایان می‌رسد و ان شاءالله پرونده این منازل بسته می‌شود.

او اظهار کرد: علاوه بر بازسازی واحد‌های مسکونی، ۷۴ روستا در سطح استان که شبکه معابر آن‌ها از سیلاب آسیب دیده بود، با تعیین کردن پیمانکار‌ها و روند بازسازی و ترمیم ادامه دارد و براساس پیش بینی‌های انجام شده، این عملیات نیز تا پایان خرداد ماه پایان خواهد یافت.

مسعود انصاریان به وجود ۹ روستا با وضعیت بحرانی اشاره کرد و اذعان داشت: عملیات کارگذاری دایک‌های حفاظتی اطراف این روستا‌ها با پیشرفتی بیش از ۶۰ درصد در حال انجام است.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

او ادامه داد: اگر چه شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان و لزوم حفظ جان مردم سبب بروز تاخیر در کار شد، اما با از سرگیری تردد بین شهر‌ها و گشایش واحد‌های تولید مصالح ساختمانی، عملیات ساخت و ساز در حال بازگشت به روال عادی است، ضمن اینکه پرسنل بنیاد مسکن فعالیت شبانه روزی خود ادامه می‌دهند تا هر چه زودتر شاهد اتمام عملیات ساخت منازل و سکونت مالکان در آن‌ها باشیم.

فعالیت ۵ ستاد معین در خوزستان

انصاریان به فعالیت و نظارت ۵ ستاد معین اشاره و بیان کرد: استان فارس در بخش گوریه شهرستان شوشتر، استان البرز در شهرستان باوی، استان هرمزگان در شهرستان‌های کارون و شادگان، استان کرمان در شهرستان حمیدیه و استان تهران در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه متولی ساخت و ساز هستند، ضمن اینکه استان خوزستان نیز معین ساخت و ساز در اهواز، شوش و دزفول است.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

او با اشاره به اینکه بیش‌ترین خسارت، احداث و بهسازی منازل مربوط به اهواز و شوش محسوب می‌شود،   گفت: پیشرفت فیزیکی در استان بطور میانگین ۸۸ درصد است، ضمن اینکه میزان پیشرفت در اهواز ۸۱ درصد، شوش ۸۸ درصد برآورد شده و سایر ستاد‌ها معین هم وضعیت مطلوبی دارند و حتی تا ۹۰ الی ۹۵ درصد پیشرفت هم گزارش شده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با کمک خداوند و در صورتیکه اتفاقی رخ ندهد، امیدواریم ۱۲ درصد باقیمانده عملیات احداث مسکن در مناطق سیل زده در زمان پیش بینی شده به اتمام خواهد رسید.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

دولت به تعهدات خود عمل کرد

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان درخصوص تعهدات دولت اظهار داشت: دولت به تعهداتی که در روز‌های سیلابی داد از جمله؛ پرداخت وام‌های بلاعوض، توزیع میلگرد که شرکت نفت تامین هزینه آن را تقبل کرد، توزیع سیمان که از سوی بنیاد مستضعفان تامین گردید و همچنین قرارداد‌های لازم با بانک‌ها منعقد شد و وام‌های تعیین شده را به مردم پرداخت کردند.

او بیان کرد: بدلیل اینکه ساخت و ساز‌ها به دست مردم انجام و مبالغ و هزینه‌های احداث به حساب سرپرست خانوار‌ها واریز می‌شود، پس باید سرعت عمل داشته باشند، چراکه از روز‌های ابتدایی پشتیبانی‌ها انجام شده و همچنان ادامه دارد و در کنار مردم تا آخرین روز خواهیم بود.

لزوم شتاب در خرید مصالح ساختمانی

مسعود انصاریان در پایان اذعان داشت: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان وام بلاعوض پرداخت، ۵۲ هزار تن سیمان توزیع، بیش از ۴ هزار تن میلگرد توزیع شده است، علاوه بر اینکه نظام بانکی به همه تعهدات خود عمل کرده و اقساط را پرداخت کرده و همچنان ادامه دارد.

او در پایان تاکید کرد: مردم برای خرید مصالح مورد نیاز برای احداث مسکن سریعا اقدام نمایند تا گرفتار گرانی مصالح و مسائلی از این قبیل نشوند.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

گرما، علت تاخیر در آغاز احداث منازل

فاضل عبیات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: سیلابی که ابتدای سال ۹۸ در استان حادث شد، در مجموع به ۲۶ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی روستایی و شهری آسیب وارد کرد که از این تعداد، حدود ۵ هزار و ۷۰۰ مسکن نیاز به احداث داشتند و مابقی آن‌ها در لیست تعمیری‌ها جای گرفتند.

او افزود: عملیات تعمیر واحد‌های مسکونی نیازمند تعمیر به پایان رسیده و پیشرفت عملیات واحد‌های احداثی حدود ۸۰ درصد برآورد شده، البته ۲۰ درصد باقیمانده مربوط به آغاز با تاخیر عملیات احداث است.

عبیات علت تاخیر در آغاز عملیات احداث را، گرم بودن هوا و نبود شرایط مناسب برای بتن ریزی عنوان و تصریح کرد: عملیات ساخت خانه‌ها از مهرماه ۹۸ کلید خورد. ضمن اینکه ۲۰ درصد باقیمانده مربوط به پرونده منازلی است که دیرتر شناسایی، ارزیابی خسارت و ثبت شدند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، عملیات احداث منازل انشاالله تا ۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

این مقام مسئول درخصوص اعطای وام اظهار داشت: وام‌های بلاعوض به همه کسانی که مشمول دریافت بودند، اعطا شد و در زمینه تامین بودجه ساخت و ساز مشکلی وجود ندارد، اما متراژ ساخت در روستا‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ متر مبنای کار بوده و وامی که پرداخت می‌شود براساس متراژ مذکور است.

او بیان کرد: در صورتیکه مالک تصمیم داشته باشد بیش از ۷۰ یا ۸۰ متر تعیین شده بسازد، باید آورده خود را افزایش دهد، چون بنا بر این است که وام‌های که به آن‌ها اعطا می‌شود برای متراژ مذکور خواهد بود و امکان افزایش مبلغ وام وجود ندارد.

داستان غم انگیز سیلاب به صفحات آخر نزدیک شده، اما گویی برای رسیدن به خط پایان باید حدود ۳ ماه صبر کرد و گره زدن همت مردم و اهالی با یاری مسئولان باشد، اگر چه کرونا هم خودنمایی کرده و می‌خواهد وجودش را اثبات کند، اما با رعایت اصول بهداشتی، می‌توان زمان رسیدن به روز‌های زندگی کردن زیر سقف خانه‌های نو را کوتاه‌تر کرد.

کرونا، چاشنی عملیات احداث مسکن سیل زدگان در خوزستان شد

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار