تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۰۰۳۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ۴۳ درصدی جوجه‌ریزی در خوزستان
  مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: جوجه‌ریزی از ابتدای اردیبهشت امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد کاهش یافته است.

 مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: میزان تولید مرغ در خوزستان نیاز مصرف این استان را تامین می‌کند اما با وجود این میزان کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده با کمبود این کالا در بازار روبه رو خواهیم شد.

وی گفت: در فروردین امسال نیز میزان جوجهریزی در خوزستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش یافته که این میزان کاهش تولید پس از ماه مبارک رمضان در بازار نمایان خواهد شد.

کنارکوهی ادامه داد: برای جلوگیری از ورود مرغ زنده و کشتار به خوزستان با ادارات دامپزشکی تمامی استان های نامه نگاری انجام دادیم تا از ارسال مرغ به خوزستان جلوگیری شود اما همچنان مرغ از استان های دیگر وارد شهرستان آبادان می شود.

وی با اشاره به اینکه این کار برای حمایت از مرغداران انجام می شود افزود: در این راه تمامی دستگاه ها باید حمایت کنند و دلیل ورود مرغ به شهرستان آبادان را باید از مسوولان این شهرستان جویا شد.

کنارکوهی بیان کرد: در پنج سال گذشته متوسط جوجه ریزی سالانه در خوزستان ۲۴ میلیون قطعه بود که ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می کرد و پارسال این رقم به ۵۲ میلیون قطعه جوجه افزایش یافت که با توجه به افزایش جمعیت خوزستان این میزان می تواند نیاز استان را به طور کامل تامین کند.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: میزان مصرف مرغ خوزستان در شرایط عادی  ۳۰۰ تن در روز است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش برگزاری آیین‌ها و تعطیل شدن تالارها و رستوران‌ها این میزان مصرف بسیار کاهش یافته است.

عزت اله صادقی بیان کرد: این میزان کاهش مصرف در کاهش میزان جوجه ریزی نیز تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: اتحادیه مرغداران نیز به دلیل کاهش مصرف مرغ و همچنین کاهش قیمت این کالا در خوزستان اعلام کردند در صورتی که شرایط به همین صورت ادامه یابد دیگر امکان تولید مرغ را ندارند.

تاخیر ۱۰ روزه در برداشت گندم امسال در خوزستان

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز بیان کرد: امسال در فصل برداشت به دلیل خنک بودن هوا برداشت گندم در خوزستان با ۱۰ روز تاخیر آغاز شد.

حمید صادقی افزود: همچنین بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی پیش از آن با ۴۵ روز تاخیر رخ داد و همین موضوع باعث شد که کشت گندم دیم با تاخیر در خوزستان آغاز شود. تمامی این اتفاقات بر زمان و میزان برداشت گندم در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال زراعی پیش از آن تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به فشاری که به بخش حمل کالا وارد می شود بیان کرد: حمل کالاهایی که به صورت همزمان برداشت می‌شوند مثل گندم و کلزا و چغندر قند و حمل کالا از بنادر فشار زیادی را به بخش حمل و نقل خوزستان وارد می کند که لازم است به این بخش برای جا به جایی کالا در بهترین شرایط توجه ویژه شود.

برداشت گندم در خوزستان از نیمه فروردین آغاز می شود و تا خرداد ماه ادامه دارد.

براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم سال زراعی جاری در خوزستان ۱۵ درصد، چغندر قند ۴۵ درصد و کلزا ۱۰۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار