تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۳۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار :بی مبالاتی مردم اهواز در مقابل کرونا نگران کننده است
  استاندار خوزستان با ابراز نگرانی از بی توجهی و بی مبالاتی مردم اهواز نسبت به شیوع ویروس کرونا گفت: مردم به ویژه قشر جوان در ۱۰ روز گذشته نسبت به کنترل بیماری اهمال کرده اند.

غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در ششمین مصاحبه تلویزیونی با مردم استان خوزستان درخصوص اقدامات انجام شده برای کنترل ویروس کرونا بیان کرد: قشر جوان با تصور اینکه بر ویروس کرونا فائق می آیند توصیه های خودمراقبتی را رها کرده اند.
وی ادامه داد: متوسط سن مرگ و میر افراد زیر ۶۰ سال در اهواز بیشتر شده و تعداد موارد ابتلای روزانه از ۱۰ مورد به ۸۵ مورد رسیده است.
شریعتی گفت: البته بخشی از این افزایش آمار به دلیل افزایش قدرت بیماریابی بوده است که به طور نمونه از ۱۷۰ مورد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۰ مورد آن علامت خاصی نداشتند و از اطرافیان مبتلایان به ویروس کرونا بوده اند.
وی با اشاره به اینکه تعداد موارد مرگ و میر در استان کنترل شده است گفت: کاهش میانگین سن مبتلایان در جامعه نگران کننده است زیرا قشر فعال هستند و جامعه به آن ها نیاز دارد.
استاندار خوزستان توضیح داد: موارد فوت در هفته های اول بالا بود اما در هفته اخیر یعنی از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت موارد فوت به ۲.۸درصد رسید که بیش از ۱۰ درصد به نسبت هفته گذشته کاهش داشته است.
وی افزود: ۵۲ درصد مبتلایان مرد و ۴۸ درصد زن هستند که نشان دهنده کاهش حساسیت زنان جامعه برای رعایت ویروس کرونا است.

وی گفت: در گذشته میزان فوت زنان کمتر بود اما درحال حاضر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: میانگین سنی مبتلایان در حال حاضر کاهش یافته و از ۵۳ سال به ۴۶.۷ سال رسیده است.

به گفته استاندار خوزستان میانگین سنی فوت شدگان تقریبا ثابت بوده اما تعداد جوانان فوت شده به نسبت گذشته افزایش یافته است.
استاندار خوزستان بیان کرد:۵۹ درصد مبتلایان بیماری زمینه ای نداشته و ۴۱ درصد بیماری زمینه ای دارند، به عبارتی تعداد ابتلای افرادی که بیماری زمینه ای دارند بیشتر شده است.
وی افزود:۷۵ درصد موارد فوت بیماری زمینه‌ای داشتند که این رقم در گذشته ۸۱ درصد بود.۳۳ درصد مبتلایان بیماری قلبی عروقی، ۳۰ درصد دیابت ۱۹ درصد فشارخون و ۹ درصد بیماری ریوی داشتند.
شریعتی در بخشی دیگر گفت: تعداد بالای بیماران سر پایی در هفته های گذشته نشان دهنده افزایش قدرت بیماریابی است. وی گفت: اگرچه رعایت مسائل بهداشتی و اقدامات خودمراقبتی بر هر مساله دیگه مقدم است اما شناسایی بیماران و ناقلان در مراحل ابتدایی کمک بسیاری به کنترل بیماری می کند.
استاندار خوزستان یادآور شد: هر فردی که سریعتر شناسایی می شود افراد کمتری را آلوده می کند و در نتیجه در کنترل میزان مرگ و میر تاثیر گذار است.
وی افزود: مهمترین نکته در اپیدمی یک بیماری کاهش موارد مرگ و میر است. در هفته‌های نخست شیوع بیماری، موارد سرپایی زیادی نداشتیم اما به تدریج قدرت بیماریابی بیشتر شد.
استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر موارد سرپایی بیشتر و موارد بستری کاهش پیدا کرده است و تعداد زیادی از این بیماران در خانه تحت مراقبت هستند.
شریعتی گفت: بیش  از ۲هزار نفر از اقوام و دوستان افراد مبتلا به کرونا در خوزستان  نیز نمونه گیری به عمل آمد که نتیجه تست ۶۳۸ نفر مثبت بوده است.
وی افزود: تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان رامشیر به نسبت جمعیت همچنان نسبت به سایر شهرها بالا است که دلیل این مساله طغیان بیماری در ۲ روستای این شهرستان بوده است.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شیوع بیماری در این شهرستان تقریبا کنترل شده است بیان کرد: شهرستانهای هویزه، هفتکل، باوی و اهواز  با توجه به شاخص هر ۱۰۰ هزار نفر نیز  در رتبه های بعد قرار دارند.
وی افزود: شهرستان های خرمشهر، شوشتر، اندیمشک، آبادان و ماهشهر در گذشته وضعیت نگران کننده ای به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا داشتند اما درحال حاضر در مهار آن خوب عمل می کنند.
شریعتی گفت: حفظ سلامتی مردم خط قرمز ما است در صورتی که مردم رعایت نکنند مجبور به اعمال محدودیت های اجتماعی هستیم.
وی بیان کرد: سلامت تمام افراد جامعه برای مهم است اگر خودمراقبتی ها رعایت نشود مجددا مجبور به اعمال محدودیت ها می شویم.
استاندار خوزستان گفت: درحال حاضر استان خوزستان در پیک فعالیت های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد اما برای ما حفظ سلامت مردم از فعالیت های اقتصادی مهمتر است، سلامت مردم خط قرمز ما است و آن را بر مسائل اقتصادی مقدم می دانیم.
شریعتی یادآور شد: از اتحادیه ها و اتاق های بازرگانی می خواهیم تیم هایی برای نطارت بر فعالیت صنوف تعیین کنند و هر صنفی این پروتکل ها را رعایت نکرد تعطیل شود.
طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در ٢٤ ساعت گذشته یک‌هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ١٩ در کشور شناسایی شد و تعداد مجموع بیماران کرونایی به ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار