تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۲۰۰۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آه از نهاد کشاورزان دزفول برآمد!
 شیوع کرونا و توقف صادرات محصولات کشاورزی دزفول به عراق باعث افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و ماندن خستگی بر تن کشاورزان زحمتکش دزفول شده است.

سخت است ماه‌ها زحمت و مشقت در سرما و گرما را تحمل کنی ولی محصول با کیفیتی را که میلیون‌ها تومان برای آن هزینه کرده‌ای بدون برداشت، شخم بزنی و افسوسش را بخوری؛ اتفاقی که این روزها گریبانگیر کشاورزان دزفول شده است.

بر سر زمین کشاورزی که می‌روی محصولاتی را می‌بینی که با وجود کیفیت بالا خریداری ندارند؛ کشاورز هویج کار می‌گوید ۵۰ میلیون تومان برای کشت هویج در مزرعه‌اش هزینه کرده ولی تاکنون فقط هشت میلیون تومان فروخته و برداشت مابقی محصول نیز برایش سودی ندارد.

در مزرعه دیگری که به کشت پیاز اختصاص یافته نیز شرایط به همین گونه است؛ آه از نهاد کشاورز بر آمده و غم سراسر وجودش را گرفته؛ زیرلب هزینه‌هایی که برای به ثمر نشستن محصول پرداخت کرده را محاسبه می‌کند.

نگاه بی‌رمقش حکایت از خستگی‌های بر تن مانده‌اش دارد چراکه بعد از ماه‌ها تلاش، دستش‌ خالی است و محصولش را در میادین میوه و تره‌بار دزفول نمی‌خرند که اگر هم بخرند به قدری پایین می‌خرند که جبران هزینه‌ها نمی‌شود.

کشاورزی دیگر می‌گوید: حدود ۳۰ میلیارد ریال از کشت ۱۵ محصول خود ضرر کرده و نمی‌داند چگونه این ضرر را جبران کند.

نرخ خرید محصولات به قدری پایین آمده که درآمد حاصل از فروش محصول کفاف هزینه برداشت و حمل و نقل را هم نمی‌دهد.

طبق رصد خبرنگار ما قیمت خرید هر کیلوگرم هویج از کشاورز بین ۶۰۰ تا یک‌هزار تومان، پیاز ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان و  سیب زمینی یکهزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

کشاورز در این شرایط چاره‌ای جز شخم زدن محصول پیش چشم خود نمی‌بیند! محصولی که از وقت، سرمایه و انرژی‌اش برای آن گذاشته و اکنون فقط افسوس آن را می‌خورد.  

برخی کشاورزان در این بین به کنار جاده‌ها پناه آورده و مشغول فروش بخشی از محصول خود هستند ولی به طور حتم فروش این حجم از محصول تولیدی در سطح شهرستان آن هم کنار جاده ممکن نیست.

شهرستان دزفول با وجود رود زلال دز و تولید سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن محصول، قطب کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود و در جای جای این شهرستان سرسبز، انواع محصولات کشاورزی کشت می‌شود.

این روزها شیوع ویروس کرونا، کاهش تقاضا و توقف صادرات محصولات به کشور عراق باعث شده محصولات تولیدی شهرستان دزفول که چندین برابر نیاز این شهرستان هستند، روی دست کشاورزان بمانند.

رضا زادشیر یکی از کشاورزان صفی آباد دزفول دلیل اصلی ضرر و زیان کشاورزان را شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: صیفی کاران دزفول بیشترین ضرر را در این شرایط دیده‌اند و بسیاری از آنها اقدام به شخم زمین همراه با محصول آن می‌کنند.

وی افزود: زمین باید برای کشت بعد آماده شود لذا کشاورز در این شرایط یا باید زمین خود را همراه با محصول شخم بزند و یا آن را با قیمت بسیار ناچیز خوراک گوسفندان عشایر کند.

این کشاورز با تاکید بر لزوم تدوین الگوی کشت برای کشاورزان گفت: تا زمانی که انتخاب نوع کشت، بدون برنامه و توسط کشاورزان باشد این مشکلات وجود دارد؛ یک سال محصولی کمیاب و قیمت آن بالا و در سالی دیگر همان محصول، فراوان و قیمت آن ناچیز می‌شود.

در این شرایط برخی ادارات مرتبط نظیر جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری به عنوان بالاترین دستگاه اجرایی شهرستان این مشکل کشاورزان و نبود بازار محصولات را پاس کاری می‌کنند و معلوم نیست سهم هر دستگاه برای رفع مشکل چقدر است.

درد دل‌های زادشیر کشاورز فعال صفی آباد ادامه دارد؛ این بار نسبت به قیمت سرسام آور کود، بذر، سم و دیگر نهاده‌های کشاورزی انتقاد داشت و ادامه داد: نهاده‌ها با قیمت‌های گزاف به کشاورزان فروخته می‌شوند ولی هنگام فروش محصولات با نرخ پایین هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌شود.

کشاورزان برای پیشبرد امور خود و انجام مراحل کاشت مجبور به تهیه نهاده‌ها به هر قیمتی هستند ولی لازم است نظارت‌های بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

محمدرضا زارع یکی از کشاورزان فعال شهر امام دزفول نیز به موضوع دیگری در باب افزایش هزینه‌های کشاورزان اشاره و بیان کرد: افزایش قیمت بنزین در سال زراعی جاری باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ حمل محصول، مواد نایلونی و ادوات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین شده، حتی هزینه جابه جایی کارگر از محل سکونت تا مزرعه نیز بالا رفته است.

این کشاورز نیز به کاهش شدید تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و با تاسف نسبت به فساد و نابودی محصولات در مزرعه افزود: جالب است قیمت نهاده‌های کشاورزی به بهانه شیوع کرونا بالا رفته و کمیاب شده‌اند ولی قیمت محصولات با افت شدید قیمت مواجه شده‌اند.

سعید شیرالی دیگر کشاورز دزفولی نیز با اشاره به کمیاب و گران شدن نهاده‌های دولتی مانند کود اوره، فسفات، پتاس و نهاده‌های آزاد عنوان کرد: در حال حاضر دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌ها هیچ تناسبی با درآمد کشاورزان ندارد.

متاسفانه در حال حاضر کشاورزی دزفول در حالت بحرانی است و اغلب محصولات به علت بی‌بازاری روی زمین مانده‌اند و برداشت آنها صرفه اقتصادی ندارد.

با توجه به شرایط پیش آمده برای کشاورزان و محصولات تولیدی شهرستان دزفول، خبرنگار ما تلاش زیادی برای انجام مصاحبه با مسوولان این شهرستان کرد ولی اغلب مسوولان مربوطه یا نخواستند اظهارنظر کنند یا عنوان کردند ممنوع المصاحبه هستند و یا اگر به شرایط موجود اشاره‌ای داشتند تاکید کردند که نام و مسوولیت آنها در خبر درج نشود.

جهاد کشاورزی خبرنگار را به صنعت، معدن و تجارت پاس می‌دهد و این اداره به فرمانداری و درنهایت به نظر می‌رسد رفع مشکل کشاورزان دزفول از عهده مسوولان شهرستانی خارج است و مسوولان کشوری باید به این موضوع ورود کنند.

برای نمونه یکی از منابع شهرستان دزفول  نبود صادرات و بی‌بازاری را از عوامل اصلی بروز این مشکل برای کشاورزان شهرستان عنوان و بیان کرد: بارها این مشکلات اطلاع‌رسانی شده‌اند ولی رفع آنها نیازمند عزم و همت ملی است.

وی با بیان اینکه بازار همه محصولات دچار مشکل شده است، افزود: در حال حاضر عرضه محصولات کشاورزی بیش از تقاضا است و بازار کشش این میزان تولید را ندارد که لازمه رفع آن، باز شدن صادرات است.

البته مصاحبه شونده ما به این موضوع نیز اشاره کرد که مشکل قیمت پایین محصولات و فروش نرفتن آنها مختص دزفول نیست و همه استان را درگیر کرده است.

این روزها مشکلاتی درخصوص قیمت و دانه برای مرغداری‌های دزفول نیز مانند مرغداری‌های سایر نقاط کشور بوجود آمده البته این مشکلات به تلف کردن جوجه ها نکشید.

این منبع درخصوص مشکل مرغداران به اعمال تغییراتی در توزیع دانه مرغ اشاره کرد و گفت: همین موضوع، مشکلاتی ایجاد کرد زیرا در حال حاضر فروش مرغ برای مرغداران به صرفه نیست.
وی افزود: پیش از این فروش دانه مرغ در بازار انجام می‌شد ولی از وقتی خرید از طریق ثبت نام در سامانه ممکن شده مرغداران برای تامین دانه به بازار آزاد روی آورده‌اند و مجبورند دانه مورد نیاز را بیش از قیمت واقعی خریداری کنند که به صرفه نیست. 
این منبع اظهارداشت: از ابتدای سال خرید مرغ بصورت تضمینی به ازای هرکیلوگرم ۸۵ هزار ریال آغاز شده است.

یکی دیگر از منابع که او نیز خواستار منتشر نشدن سخنان خود بدلیل برخوردهای احتمالی بعد از انتشار مصاحبه اش بود، گفت: در شرایط شیوع کرونا بازاری برای خرید محصولات کشاورزی نیست و دولت باید محصولات کشاورزان را خرید تضمینی کند.
وی افزود: با وجود ظرفیت کشت ۴۰ هزار هکتار چغندرقند در دزفول، به علت پرداخت نکردن به موقع مطالبات و خرید با عیار پایین، فقط ۲ هزار هکتار از زمین‌های شهرستان به این کشت اختصاص یافته است.
این منبع درخصوص کشت گندم نیز گفت: در حالی که خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورز باید ۲۷ هزار ریال باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد اکنون ۲۵ هزار ریال از کشاورز خریداری می‌شود علاوه بر آن، قارچ گندم موجب نصف شدن محصول خریداری شده می‌شود که کشاورزان را بیشتر متضرر می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار دزفول نیز درخصوص مشکلات پیرامون بازار فروش محصولات تولیدی کشاورزان از جمله پیاز گفت: روزانه بیش از پنج هزار تن پیاز به میدان میوه و تره بار دزفول وارد و سپس به شهرستان‌های مختلف ارسال می‌شود.

سید عزیز موسوی‌فرد دلیل اصلی به فروش نرسیدن پیاز را ممنوعیت صادرات این محصول تا پنجم اردیبهشت ماه عنوان کرد و افزود: این محصول پیش از این به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عراق صادر می‌شد، اما با توجه به خودکفایی برخی نقاط این کشور واردات محصولات را از ۱۰ اردیبهشت منع کردند.

درهر صورت باید برای این مشکل کشاورزی دزفول که اغلب الگوی کشت بوده و از سال‌ها قبل حل نشده باقی مانده است باید چاره اندیشی کرد چراکه بسیاری از کشاورزان شهرستان این روزها حال و روز خوبی ندارند و شرایطی بسیار دشوار را سپری می‌کنند.

۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی و بیش از ۱۶ هزار بهره بردار ثبت سامانه در شهرستان دزفول وجود دارد که بیش از ۲.۵ میلیون تن محصول در این شهرستان تولید می‌شود.

میادین میوه و تره بار شهرستان دزفول از فعال‌ترین میادین استان خوزستان بوده و میوه و تره بار استان از این میادین به نقاط مختلف کشور بار زده می‌شوند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار