تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۰۰۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"تکذیب" به جای رسیدگی / سلامت آب آشامیدنی اهواز را دریابید
با وجود هشدار مرکز بهداشت و کارشناسان نسبت به آلودگی آب شرب اهواز و نگرانی‌ها از شیوع بیماری‌های روده‌ای، آبفا و فرمانداری اهواز در اطلاعیه‌‌هایی ترجیح دادند تا موضوع را به طور کلی تکذیب کنند.

 معضل کیفیت آب شرب اهواز همواره در سال‌های گذشته در کنار معضل شبکه فاضلاب، از جمله بزرگترین مشکلات شهر اهواز و استان خوزستان بوده است.

 علی‌رغم عبور سه رودخانه بزرگ کشور یعنی کارون، کرخه و دز از شهرستان اهواز، اما آلودگی و قطعی آب آشامیدنی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود به طوری که اهالی برخی مناطق مانند بخش غیزانیه‌ در اعتراض به کمبود آب شرب، بارها دست به تجمع زده‌اند.

 تخلیه فاضلاب اهواز در رودخانه کارون

با توجه به تامین بخشی از آب شرب اهواز از رودخانه کارون، عدم ورود فاضلاب به این رودخانه از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع از اهداف اصلی احداث تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز اعلام شد.

 تصفیه خانه شرق بعد از ۹ سال از کلنگ‌زنی، سرانجام در آبان‌ماه ۹۷ با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

این تصفیه خانه که با اعتبار هزار میلیارد ریال برای پوشش جمعیتی ۵۵۰ هزار نفری ساخته شده بود به گفته کارشناسان، به علت جانمایی نادرست و برخی از مشکلات فنی، همچنان از کارکرد مورد انتظار خود دور است و مرداب بزرگ فاضلاب جنب ورزشگاه شهدای فولاد شاهد این مدعا است.

از انتقادات وارده به شرکت آبفا، عدم لایروبی مستمر تصفیه‌خانه و نشت فاضلاب به درون شبکه‌های توزیع آب شرب است و هر از چندگاهی انتقادات شدیدی از سوی شبکه بهداشت و اساتید دانشگاهی مطرح می‌شود.

عدم لایروبی مستمر گل‌ولای تصفیه‌خانه اهواز

هشدار استاندار خوزستان در خصوص شیوع بیماری‌های روده‌ای

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه جاری در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان، با اشاره به خطر شیوع بیماری روده‌ای التور، اظهار کرد: به هیچ عنوان پذیرفته نیست که ما در این وضعیت اپیدمی کرونا با شیوع بیماری‌هایی همچون التور مواجه شویم زیرا کار ما را سخت‌تر می‌کند.

شریعتی تاکید کرد: مدیران بهداشت و درمان نیز گزارشی از شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف تهیه کنند تا مشخص شود در کدام شهرها و روستاها عملکرد شایسته و مطلوب‌تری انجام شده است و کدام مناطق نیز در اجرای دستورالعمل‌ها ضعف نشان داده‌اند تا بتوان شرایط را رصد کرد و نقاط ضعف را اصلاح کنیم.

رئیس شورای سلامت خوزستان گفت: در بخش آب و فاضلاب در خصوص شاخص کلر، معاونت بهداشت به صورت مداوم رصد کند. امسال با توجه به اینکه با بیماری کرونا مواجه هستیم، در صورت بروز بحرانی دیگر در بخش سلامت، با شرایط سخت و مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

هشدارهای مکرر مرکز بهداشت درخصوص سلامت آب اهواز
 
سید محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وجود مشکل در استان خوزستان و به ویژه اهواز به دلیل تحت الارضی بودن آب، اظهار کرد: در این دست زمین ها، پس از اندکی کندن به آب می‌رسیم که دلیل آن نیز نفوذ پذیری لایه‌ها است. لوله‌های فاضلاب زیر این اراضی به دلیل عبور ماشین‌های سنگین دچار شکستگی و پوسیدگی شده اند و همیشه به عنوان یک تهدید برای سلامتی مردم به حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: وقتی لوله‌ها شکسته باشند، در هنگام نبود برق، پمپ‌ها از کار افتاده و فشار درون لوله منفی می‌شود؛ در نتیجه به دلیل نبود جریان آب، لوله‌ها دچار مکش می‌شوند و آب‌های سطحی اطراف (فاضلاب) را به درون خود جذب می‌کنند. پس از به کار افتادن پمپاژ ها، این آب آغشته به فاضلاب به خانه‌ها می‌رود و مردم از آن می‌نوشند.

سید محمد علوی در خصوص مشکلات بیماری‌های روده‌ای، بیان کرد: این بیماری به معنای ورود میکروب و عوامل بیماری زا به دستگاه گوارش است؛ که موجب ایجاد اسهال، مسمومیت، تهوع و استفراغ و شکم درد در فرد می‌شوند.

وی بیان داشت: بعضی از بیماری‌های روده‌ای موجب نفوذ میکروب به خون می‌شوند و برخی دیگر نیز باعث از کار افتادن کلیه‌ها می‌شوند. سوراخ شدن روده و ورود به کبد نیز از دیگر اثرات بیماری‌های کلیه‌ای است.

 

کدورت و بوی بد آب شرب اهواز

 فرهاد صفدری مدیر گروه سلامت محیط کار بهداشت استان خوزستان نیز پیش از این درخصوص این بیماری و شیوع آن گفت: هم‌زمان با کووید ۱۹ وارد فاز اول بیماری روده‌ای شده‌ایم بنابراین باید به رعایت نکات بهداشتی بیش از هر زمان دیگری توجه ویژه داشته باشیم.

صفدری عنوان کرد: از مسئولان آبفا تقاضا داریم که به رفع کمبود حجم آب مصرفی و همچنین بهبود جنبه‌های زیباشناختی آب مثل رفع کدورت و بوی بد آب روی بیاورند تا مردم به منابع غیرمطمئن برای تأمین آب شرب روی نیاورند.

وی یادآور شد: در برخی مناطق بالا زدگی فاضلاب هم داریم که در صورت انجام نشدن وظیفه‌های قانونی از سوی آبفا مراکز بهداشت موظف به پیگیری حقوقی هستند.

مدیر گروه سلامت محیط کار بهداشت در خصوص مشکلات آب شرب منطقه عین دو ، گفت: گزارش فوری وضعیت سلامت آب استان به معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ارائه شده و در بسیاری از مناطق اهواز هم در بدنه آب (حجم آب) و هم در زمینه فاضلاب نگرانی جدی وجود دارد.

صفدری اضافه کرد: وجود بوی فاضلاب در نقاط متعدد می‌تواند ناشی از کمبود بدنه آب (حجم) و فعالیت پمپ‌ها باشد، از جمله مسائلی هستند که باید هرچه سریع‌تر حل شوند.

وی افزود: وقتی پمپ‌ها هم‌زمان کار می‌کنند و در عین حال شبکه فاضلاب اهواز فرسوده و پوسیده است، باعث ورود آلودگی‌های احتمالی به داخل شبکه می‌شود و یکی از تبعات آن شکایت‌های مردمی از بوی بد فاضلاب است.

 

رد اظهارات مسوولان مرکز بهداشت خوزستان

در پی این اظهارات و افزایش نگرانی‌ها نسبت به آلودگی آب اهواز، شرکت آبفا بار دیگر دست به تکذیب وجود مشکل در سلامت آب پرداخت.

آبفا اهواز روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "آب شرب اهواز فاقد هرگونه مشکل کیفی است و مطلوبیت بهداشتی آن بیش از 98درصد می باشد.

"درخصوص انتشار مطلبی کذب با عنوان شیوع آلودگی از طریق آب شرب، به اطلاع می رساند، تاسیسات تولید و توزیع آب آشامیدنی اهواز در کلیه ساعات شبانه روز تحت نظارت کارکنان و مسئولین کنترل فرآیند و کیفیت آب اهواز می باشد و از نظر کدورت، کلر باقیمانده و آزمایشات فیزیکی، شیمیایی و میکروبی با تواتری بیش از انتظار استانداردهای کیفیت آب آشامیدنی ISIRI1053 و ISIRI1011 مورد پایش کیفی قرار می گیرند."

علی‌رغم هشدارهای مکرر مرکز بهداشت خوزستان و ابراز نگرانی استاندار، اما فرمانداری شهرستان اهواز نیز ترجیح داد تا به طور کلی همه چیز را تکذیب کند!

در اطلاعیه‌ فرمانداری آمده است: "فرمانداری اهواز عوامل انتشاردهنده این خبر دروغ را که موجب نگرانی مردم شدند تحت پیگرد قانونی قرار می دهد."

بنابر این گزارش، مدیرعامل آبفا اهواز اخیرا از اجرای پروژه احداث بای پس خط غدیر بر روی فیلتر های ثقلی تصفیه خانه شم
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار