تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۰۰۵۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شرایط شرکت فرهنگیان رسمی یا پیمانی در آزمون کاردانی به کارشناسی ۹۹
فرهنگیان رسمی و یا پیمانی در صورت علاقمند بودن به شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ۹۹ باید دارای شرایط خاصی باشند.
  متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۹۹ تا روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۹۹ فرصت دارند تا با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور در این آزمون ثبت نام کنند.

با توجه به اینکه ثبت نام و انتخاب رشته در این آزمون در یک مرحله انجام می‌شود؛ داوطلبان باید همزمان با ثبت نام نسبت به درج رشته محل‌های تحصیلی خود در فرم تقاضانامه اینترنتی با توجه به رشته‌های اعلام شده در دفترچه اقدام کنند.

فرهنگیان رسمی و یا پیمانی در صورت علاقمند بودن بودن به شرکت در این آزمون باید دارای شرایط و ضوابطی باشند که در این گزارش می‌خوانید.

-دارا بودن حکم کارگزینی مبنی بر استخدام رسمی یا پیمانی در زمان ثبت نام در آزمون (مشروط به تداوم اشتغال در آموزش و پرورش.

-تاریخ صدور حکم استخدام رسمی و یا پیمانی داوطلبان باید قبل از پایان مهلت قانونی ثبت نام در آزمون باشد در غیر اینصورت مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نبوده و در صورت انتخاب و قبولی، قبولی آنان لغو می‌شود.

-معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیرو‌های قراردادی و ... که فاقد حکم کارگزینی رسمی و یا پیمانی باشند، مجاز به انتخاب رشته نیستند و در صورت ثبت نام و انتخاب کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان، قبولی آنان لغو خواهد شد.

-دارا بودن فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان (رسمی یا پیمانی) از اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود براساس شرایط مندرج در فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان و رعایت مفاد دستورالعمل شماره ۱۱/ ۷۱۰ مورخ ۱۷/۶/۱۳۹۴ معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش داوطلبان باید برای دریافت فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان در زمان ثبت نام در آزمون به اداره آموش و پرورش محل خدمت خود مراجعه کنند. صدور فرم مزبور بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون مزبور از سوی اداره آموزش و پرورش محل خدمت، فاقد مجوز است.

-فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان مبنی بر اینکه کارمندان دولت در طول خدمت خود، صرفاً می‌توانند از مزایای اداری و استخدامی یک مقطع بالاتر از مقطع تحصیلی زمان استخدام برخوردار شوند، صادر خواهد شد.

-عدم ارائه فرم موافقت با ادامه تحصیل کارکنان توسط محل خدمت به منزله نداشتن شرایط ثبت نام در آزمون است؛ بنابراین در صورتی که داوطلب بدون «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» انتخاب رشته کرده و پذیرفته شود قبولی وی «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

-فرم (موافقت با ادامه تحصیل کارکنان) برای فرهنگیان (رسمی پیمانی) دارای مدرک کاردانی که متقاضی تحصیل در رشته امتحانی آموزش راهنمایی و مشاوره است در صورتی صادر خواهد شد که داوطلب دارای مدرک تحصیلی مقطع کاردانی راهنمایی و مشاوره بوده و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با ابلاغ مشاور در آموزش و پرورش فعالیت داشته باشد. صدور فرم موافقت و تحصیل سایر افراد در رشته امتحانی آموزش راهنمایی و مشاوره امکانپذیر نبوده و حتی در صورت موافقت محل خدمت، از ثبت نام و تحصیل آنان در دانشگاه جلوگیری خواهد شد.

شرایط و ضوابط شرکت فرهنگیان رسمی یا پیمانی در آزمون کاردانی به کارشناسی ۹۹

-صدور فرم «موافقت با ادامه تحصیل کارکنان» توسط محل خدمت، به شرطی امکانپذیر خواهد بود که با رعایت شرایط و ضوابط مربوط براساس طرح طبقه بندی مشاغل، اعمال مدرک در حکم کارگزینی، منع قانونی نداشته باشد.

-نیرو‌های خدماتی و اداری که دارای حکم کارگزینی رسمی و پیمانی هستند به شرطی مجاز به انتخاب کدرشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان هستند که اداره کل آموزش و پرورش استان محل خدمت، قبل از شرکت در آزمون، با تغییر رشته شغلی آنان از خدماتی و یا اداری به مشاغل آموزشی موافقت کرده و براساس طرح طبقه بندی مشاغل معلمان، فرم موافقت با ادامه تحصیل را صادر کنند. در غیر اینصورت، ثبت نام در آزمون و قبولی در کدرشته محل‌های ویژه «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

-فرهنگیان دارای مدرک معادل ضمن خدمت سال ۱۳۹۱ و قبل از آن می‌توانند در آزمون مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کرده و در صورت قبولی با رعایت آیین نامه شرکت دارندگان مدرک معادل و غیررسمی در آزمون‌های مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

تبصره- براساس بند ۵ مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، گذراندن ۲۰ % از واحد‌های دوره کاردانی به تشخیص دانشگاه محل قبولی بصورت جبرانی الزامی است.

چه کسانی مجاز به شرکت در این آزمون نیستند

-عدم اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیردولتی.

-فرهنگیانی که به هر نحوی قبلا مدرک کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) و بالاتر از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی یا آزاد بصورت معادل یا غیر معادل دریافت کرده اند مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نیستند.

-چنانچه آمار پذیرفته شدگان در هر یک از کدرشته محل ها، برای تشکیل کلاس به حد نصاب لازم (حداقل ۱۵ نفر) نرسد، قبولی این افراد منتفی خواهد شد.

-تغییر محل تحصیل در کدرشته محل‌های پذیرفته شده که به حدنصاب نرسیده اند در بین واحد‌های تابعه دانشگاه فرهنگیان برای تشکیل کلاس در اختیار سازمان مرکزی دانشگاه مزبور است. بدیهی است مسؤولیت انتخاب کدرشته محل به عهده داوطلب است.

-کلیه رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان در گروه‌های مختلف امتحانی، مخصوص شاغلان رسمی و یا پیمانی واجد شرایط آموزش و پرورش است، لذا سایر داوطلبان اعم از قراردادی، قرارداد تطبیقی نهضت سوادآموزی، شرکتی، معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، حق التدریسی‌های مدارس غیرانتفاعی و ..، مجاز به انتخاب این رشته‌ها نبوده و در صورت انتخاب و قبول شدن، قبولی آنان لغو خواهد شد.

-ادامه تحصیل کارمندان دستگاه‌های اجرایی از جمله فرهنگیان رسمی و پیمانی آموزش و پرورش صرفاً با رعایت مفاده ماده ۶۰، ۶۱ و ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری امکانپذیر خواهد بود.

به استناد تبصره ذیل ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، اعطای مأموریت آموزشی صرفا در چهارچوب ضوابط مربوط فقط برای ایثارگران واجد شرایط مقدور است.

با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری و ممنوعیت اعطای مأموریت آموزشی، فرهنگیان محترم در خارج از ساعت اداری موظف خود میتوانند ادامه تحصیل دهند.

علاوه بر شرایط و ضوابط اختصاصی یاد شده، رعایت شرایط عمومی و سایر ضوابط کلی مندرج در این دفترچه راهنما که داوطلبان ملزم به رعایت آن هستند، برای فرهنگیان نیز الزامی است.

تغییر رشته پس از ثبت نام و قبولی در آزمون و یا در طول تحصیل امکانپذیر نیست.

چنانچه فردی با اطلاعات نادرست پذیرفته شود و یا متعاقب آن مشخص شود که شرایط لازم را نداشته است در هر مرحله از ثبت نام یا تحصیل، قبولی وی لغومی شود حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت‌های ناشی از آن خواهد بود.

مسئولیت ناشی از عدم رعایت ضوابط عمومی و اختصاصی به عهده داوطلب بوده و هیچگونه حقی برای او ایجاد نمی‌کند.

سقف سابقه خدمتی برای ادامه تحصیل فرهنگیان رسمی پیمانی ملاک عمل نیست، بنابراین فرهنگیانی که تا شروع نیمسال اول سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ بازنشسته نمی‌شوند با در نظر گرفتن موارد ذیل (موضوع مفاد بند ۷ بخش چهارم دستورالعمل مربوط به متعهدین خدمت به شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۲۹/۳/۱۳۹۵ وزارت آموزش و پرورش) می‌توانند در آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی، ادامه تحصیل دهند.

شرایط و ضوابط شرکت فرهنگیان رسمی یا پیمانی در آزمون کاردانی به کارشناسی ۹۹

افرادی که به استناد قانون متعهدین خدمت مصوب مجلس شورای اسلامی، قبلا به آموزش و پرورش تعهد خدمت سپرده اند، چنانچه در زمان شروع به تحصیل، تعهد اولیه آنان (موضوع سند تعهد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت) به اتمام نرسیده باشد، ملزم به سپردن تعهد مجدد (طبق ماده ۴ قانون مزبور) برای ادامه تحصیل در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری و مجازی هستند. لیکن سایر تعهدات باید قبل از شروع به تحصیل، تعیین تکلیف شوند. در غیر اینصورت قبولی فرد «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.

فرهنگیانی که تعهد استخدامی (اولیه) نداشته و یا تعهد مذکور را به اتمام رسانده اند، حتی اگر سایر تعهدات (موضوع سند تعهد ریزنمره و سند تعهد مأموریت تحصیلی) باقی مانده باشد، ادامه تحصیل این افراد برابر مقررات آموزشی وزارت علوم (آموزش رایگان) خواهد بود و اخذ سند تعهد موضوع ماده ۳ و ۴ قانون متعهدین خدمت (به استثنای تعهد موضوع آموزش رایگان که متولی آن دانشگاه محل تحصیل است)، موضوعیت ندارد.

لازم ذکر است این افراد، باید با مراجعه به مراجع آموزش و پرورش، نسبت به تعیین تکلیف تعهدات ثانویه قبلی (موضوع اسناد تعهد ریز نمره و مأموریت تحصیلی با پرداخت خسارت)، اقدام کنند.

دانشجویان سال آخر مقطع کاردانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ فارغ التحصیل می‌شوند، مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان رسمی پیمانی هستند. لیکن افرادی که به هر دلیل تا مورخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل نشده باشند، قبولی آنان منتفی خواهد شد.

نکات مهم:

کلیه پذیرفته شدگان ملزم به گذراندن دروس پیش نیاز دانشگاهی و یا جبرانی خواهند بود.

امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در حد امکانات موجود با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، فراهم خواهد شد.

کارکنان پردیس‌ها و مراکز آموزشی تابعه دانشگاه فرهنگیان مجاز به انتخاب کدرشته محل‌های مربوط به محل اشتغال خود نیستند؛ بنابراین در صورت انتخاب و پذیرش نهایی، قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار