تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۰۰۵۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه:ابتلای کودکان به کرونا نشان‌دهنده گسترش این بیماری است
 یک فوق تخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: ابتلای کودکان به ویروس کرونا در کشور و استان خوزستان نشان دهنده گسترش بالای این بیماری است و نشانه بسیاری بدی است.

 فرهاد سلطانی  بیان کرد: اکثر مقالاتی که از کشورهایی مثل چین ، اروپا و آمریکا ارسال شده نشان داده که آمار ابتلای کودکان به کرونا در این مناطق نادر و کم بوده است اما افزایش آمار ابتلای کودکان در ایران و خوزستان به این بیماری نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مراقبت های ویژه بالاترین سطح مراقبت های درمانی انجام می شود ادامه داد: در بیمارستان رازی اهواز تا قبل از شیوع کرونا ۱۶ تخت آی سی یو وجود داشت که بعد ازشیوع این بیماری تعداد تخت‌ها به ۴۰ تخت افزایش یافت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماری کرونا تاکنون درمان قطعی ندارد و بیمارانی که به بخش آی سی یو روانه می شوند فقط از دستگاه های تنفسی برای این افراد استفاده می شود و کار درمانی دیگری نمی توان برای آنها انجام داد.

درگیری اکثر بخش‌های بدن با ابتلا به کرونا

وی گفت: ویروس کرونا تنها ریه فرد مبتلا را درگیر نمی کند، مواردی از بیماران مشاهده شده که کلیه ها ،دستگاه گوارش و سیستم عصبی آنها درگیر شده بود و یا بیمارانی با افت فشار خون مواجه شدند، در اورژانس وضعیت تنفس و افت اکسیژن خون و تغییر فشار خون افراد مبتلا به این ویروس بررسی می شود که اگر دچار تغییراتی شده باشند در بخش آی سی یو بستری شوند.

وی افزود: امکانات کادر درمانی در برابر تعداد افراد مبتلا به این بیماری در تمامی جهان محدود است و لازم است که مردم با رعایت اصول بهداشتی به کادر بهداشت و درمان کمک کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: این بیماران به سه دسته تقسیم می شوند،۸۱ درصد این بیماران علایم خفیف دارند و یا بدون علامت و یا باعلامت ضعیف هستند و ۱۵ درصد این بیماران شرایط شدیدی دارند که این تعداد در بیمارستان بستری می شوند، وضعیت حدود پنج درصد بیماران بحرانی است که در آی سی یو بستری می شوند و مرگ و میر هم از بین همین افراد است.

این فوق تخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه ادامه داد: بیمارانی که نیازمند دستگاه تنفس می شوند احتمال بازگشت آن ها به وضعیت عادی بسیار کم است و دارویی هنوز به طور قطعی برای درمان این بیماری تولید نشده است.

وی گفت:  گذاشتن لوله در نای برای بیماران حاد مبتلا به کرونا از روی اجبار است و مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم که متاسفانه مرگ و میر در بین این افراد تا ۸۰ درصد است.

سلطانی گفت: افرادی که علایم خفیف دارند در خانه باشند بسیار بهتر از این است که به بیمارستان مراجعه کنند.

وی افزود:۲گروه هستند که در معرض خطر ابتلای این بیماری هستند گروه اول افرادی هستند که سیستم دفاعی بدن آن ها ضعیف است، مثل افرادی که از داروهای شیمیای استفاده می کنند و یا بیماری ویروسی دارند و یا افرادی که بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند و گروه دوم افرادی هستند که سال هاست سیگار می کشند که بیشتر مرگ ومیر از بین این افراد است.

این فوق تخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه بیان کرد: در این ۲ ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا تمامی تخت های آی سی یو اشغال شده است و اگر فردی مرخص شود بلافاصله فرد دیگری در تخت بستری می شود به همین دلیل تا زمانی که فردی تست مثبت نداشته باشد در بخش آی سی یو بستری نخواهد شد.

سلطانی گفت: در بیمارستان رازی به شدت تحت فشار هستیم به همین دلیل از مردم خوزستان تقاضا داریم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

علایم بیماری کرونا

از علایم این بیماری داشتن تب تا ۹۰ درصد، سرفه تا ۶۰ درصد و تنگی نفس تا ۳۰ درصد ، علایم گوارشی و علایم چشایی است و در مواردی ممکن است افرادی علامتی نداشته باشند و به این ویروس مبتلا باشند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در ادامه گفت و گوی ویژه خبری بیان کرد: ۸۰ روز است که درگیر بیماری کرونا هستیم که این مدت زمان را به ۲ مرحله تقسیم می کنیم، یک دوره زمانی از هفتم اسفند ماه تا پنجم اردیبهشت و یک دوره زمانی دیگر از پنجم اردیبهشت تا کنون است.

یوسف پریدار اظهار داشت: متوسط آمار در دزفول در ۶۰ روز اول به صورت متوسط بستری روزی سه بیمار مبتلا به کرونا بود که در ۲ هفته گذشته متوسط بستری به هفت نفر رسیده است و یک افزایش بالا در تعداد بیماران در یک هفته گذشته در دزفول مشاهده شده است.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد آمار بیماران مبتلا به کرونا در دزفول مربوط به افزایش وارد بستری است و ۷۵ درصد آن مربوط به نمونه گیری افرادی است که در تماس با بیماران بودند.

پریدار ادامه داد: بیشترین افزایش آمار مربوط  به نمونه گیری از افراد در تماس با بیماران کرونایی و بیماران سرپایی بوده است که از سیاست های جدید وزارت بهداشت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: یک فردی که بیمار است با حضور در مراسم و یا جمع خانوادگی باعث آلوده شدن هشت نفر دیگر می شود.

وی افزود:اگر تمام ادارات دولتی را تعطیل کنیم تنها ۵۰ درصد امکان کنترل انتقال این بیماری وجود دارد و باید مردم از حضور در مراسم ها و مکان های شلوغ و دید و بازدید خانوادگی خودداری کنند.

پریدار اظهار داشت: شاخص فوت در این شهرستان کاهش پیدا کرده است، شاخص فوت در دزفول چهار دهم درصد بود که در حال حاضر به ۰.۳۵  درصد رسیده است که نشان دهنده رسیدگی بهتر به بیماران است.

وی گفت: در آزمایشگاه امام حسین دزفول هیچ نمونه ای در صف انتظار نیست و تمامی آزمایش ها به سرعت پاسخ داده می شود.

بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان معین در خوزستان در بحث کرونا تعیین شده است.

با کاهش محدودیت ها و افزایش فعالیت های اجتماعی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از سوی اغلب مردم آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان در حال افزایش است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار